19.7.2022

Hyundai vihjailee RN22e-konseptilla Ioniq 6 N -tehopainoksesta

Hyundai RN22e Hyundai Ioniq 6 N sähköauto sportti teho

Hyundai Ioniq 6 saanee varsinaisen N-tehoversion, sillä RN22e-konsepti käyttää jopa samaa koria ja akkua.

Hyundai esitteli N-päivän kunniaksi kaksi konseptia. Villin N Vision 74 -vetylataushybridin lisäksi yhtiö jatkoi "rolling lab" -konseptiensa sarjaa RN22e:llä. Kyseessä on N-osaston tutkielma siitä, miltä E-GMP-pohjainen suorituskykyinen sähköauto voisi näyttää ja tuntua. Kyseessä lienee melko suora vihjaus Hyundai Ioniq 6 N -versiosta, sillä konseptiauto lainaa tuotantoversion korin ja akun sellaisenaan.

Pullistetut lokasuojat, uusi takaspoileri ja päivitetty keula ovat osa auton aerodynaamisia viilauksia, joilla on haettu myös parempaa jäähdytystä. Myös maavaraa on madallettu. Osa kosmeettisista muutoksista rauhoittunee tuotantomalliin siirryttäessä.

Hyundai RN22e Hyundai Ioniq 6 N sähköauto sportti teho

Nelivetoinen RN22e toimii kokeilualustana erilaisille teknisille ratkaisuille. Yhteensä etu- ja takamoottorit tuottavat 430 kilowattia (578 hv) ja huippuvääntö on 740 newtonmetriä. Huippunopeus on yli 250 km/h. Tutun 77,4 kilowattitunnin akuston takana on 800 voltin tekniikka ja latausaika 10-80% on pysynyt noin 18 minuutissa.

Hyundai myöntää, että sähkövoimalinjalla varustettu auto painaa väistämättä enemmän kuin polttomoottoriversiona ja RN22e on tutkielma siitä, mitä asialle voidaan tehdä ajettavuuden kannalta. Voimanjakoa etu- ja taka-akselin välillä voi säätää. Valmistajan ratkaisu on ohjata vääntöä tarkemmin taka-akselin tasauspyörästöllä, jossa on sähköisesti ohjattu kaksilevykytkin. Painoeroa on haluttu pienentää suosimalla 3D-tulostettuja komponentteja, joilla on myös saatu lisää jäykkyyttä.

Pysäyttämistä varten RN22e on varustettu 400 mm jarrulevyillä ja nelimäntäisillä jarrusatuloilla. Hyundai on myös suorittanut kehitystyötä myös siinä, miten energian takaisinkeruulla tapahtuvalla jarrutuksella voidaan ohjata autoa mutkatilanteissa. Ääni on osa ajamisen riemua ja sitä Hyundai on tutkinut N Sound+ -äänitoiminnolla, joka tuo keinoääntä auton sisä- ja ulkopuolelle. Toiminto on yhdistetty myös N e-shift -virtuaalivaihtotoimintoon.

Sisätiloissa RN22e noudattaa Ioniq 6:n tyyliä, joskin pelkistettynä ja kuppimaisilla istuimilla varustettuna. Raaserikonsepti on kuitenkin varustettu täysillä turvakaarilla, joten takaistuimille ei RN22e:ssä ole asiaa.

Jos/kun RN22e saapuu tuotantomallina, voitaneen Hyundai Ioniq 6 N:ää odotella jossain vaiheessa vuoden 2024 tienoilla. Sisarmalli Ioniq 5 N saapuu 2023 valmistajan mukaan ensin. Autosta kerrotaan myöhemmin lisää, viitoittaen varmasti tietä myös kutosen osalta.

Lähde ja kuvat: Hyundai Teksti: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat