14.7.2022

Sähköistetty virtaviivailija – Hyundai Ioniq 6 niin kuin 610 kilometriä latauksella

Hyundai Ioniq 6 Electric Streamliner 610 km toimintamatka sähköauto

Hyundai Ioniq 6 on korealaismerkin Ioniq-alabrändin seuraava sähköautomalli. Kulmikkaan vitosen jälkeen kutonen tutkii virtaviivaisuuden ja energiatehokkuuden mahdollisuuksia.

Jos Hyundai Ioniq 5 on 45-konseptiauton tuotantopainos, on Hyundai Ioniq 6 samaa sukua Prophecy-konseptille. Neliovinen linjakas auto lähtee varsin eri linjoille kasarikulmikkaan sisarmallin jälkeen, mutta pinnan alla autot ovat läheistä sukua E-GMP-perusrakenteesta johtuen.

Hyundaille makean linjakas neliovinen auto on selvästi tärkeä uutuus, sillä markkinointiruuvia oli kierretty lisäkierroksia auton luonnetta ja asiakaskuntaa esiteltäessä. Koska NFT-kiintiö on kuitenkin tältä vuodelta jo käytetty, puhutaan mielummin Ioniq 6:sta ihan vain autona.

Hyundai Ioniq 6 Electric Streamliner 610 km toimintamatka sähköauto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Virtaviivainen, mutta ei coupé

Täyssähköinen Hyundai Ioniq 6 on 4 855 mm pitkä ja auton akseliväli on 2 950 mm. Kutonen on hiukan vitosta pidempi, mutta akselivälissä kutonen tyytyy 50 mm lyhyempään tulokseen. Mittasuhde-ero Ioniq 5:een näkyy myös korkeudessa, joka jää 1 495 miillimetriin, eli noin 10 senttiä matalammaksi. Leveyttä uutuudella on 1 880 mm.

Hyundai Ioniq 6 Electric Streamliner 610 km toimintamatka sähköauto

Hyundai itse puhuu autosta sanaparilla “electrified streamliner”, viitaten 1920-luvun lentokoneisiin ja juniin, joiden sulavat puikulamuodot tavoittelivat mahdollisimman hyvää aerodynaamisuutta. Autoista esimerkkeinä mainittiin muun muassa Stout Scarab, Phantom Corsair sekä Saab 92. Ioniq 6:n ilmanvastuskerroin on 0,21 kamerapeileillä varustettuna. Keulan ilmanohjainten lisäksi muotoilupomo Simon Loasby pyytää kiinnittämään huomiota perän kaksoisspoilerirakenteeseen, jossa ylempi spoileri on kuin ylösalaisin asennettu siipi. Myös spoilereiden pikselivalaistukseen on kiinnitetty huomiota.

Karkeasti auto on korimalliltaan perinteinen sedan (tavaratila 401 litraa, plus keulatila), mutta Hyundaille täytyy nostaa hattua monien merkkien “neliovinen coupé” -sekoilun välttämisestä. Merkki lähestyy muotoilua varsinkin Ioniq-malliston osalta shakkinappula-ajatuksella, eli jokaisella mallilla on oma tyylinsä, mutta yhdessä autot muodostavat yhtenäisen paletin.

Hyundai Ioniq 6 Electric Streamliner 610 km toimintamatka sähköauto

Sisätiloissa peruselementit ovat tutut Ioniq 5:stä, mutta erojakin on. Keskitunnelista on tehty kookkaampi tilanjakaja etuistuinten väliin ja tiloilla tavoitellaan koteloidumpaa ja rentouttavampaa kokemusta. Sisävalaistus on säädettävissä kaksialueisesti erilaisten tunnelmien luomiseksi. Hyvinvoinnin lisäksi kuljettajan työpisteen haluttin heijastelevan lentokoneen ohjaamoa. Hallintalaitteet ovat tutut sisarmallista. Merkin mukaan Hyundai Ioniq 6 on ensimmäinen aidosti etäpäivitettävä (OTA) Hyundai. Uutena elementtinä ohjauspyörän keskellä olevat neljä pistettä (H on morseaakkosilla neljä pistettä) kertovat väreillään auton tilasta esimerkiksi latauksen edistyessä.

Hyundai Ioniq 6 Electric Streamliner 610 km toimintamatka sähköauto

Etuistuimia on ohennettu kolmanneksella perusmalleihin verrattuna, joten myös takaistuimilla pitäisi olla riittävät tilat. Korimallin haasteeksi usein nouseva takapenkin pääntila täytyy kuitenkin arvioida myöhemmin.

Kestävään kehitykseen on kiinnitetty huomiota suosimalla tai tarjoamalla paljon kierrätettyjä materiaaleja sisäverhoilussa. Istuinten ja katon kierrätetyn PET-muovin lisäksi kojelauta on kierrätettyä TPO-muovia. Pyöränkaarien korostemuovit on värjätty kierrätetyllä rengaspigmentillä ja Digital Green Pearl -ulkoväri on saanut pigmenttinsä bambutuhkasta.

Tutut peruspalikat

Pinnan alla Hyundai Ioniq 6 luottaa Hyundai Motor Groupin 800 voltin E-GMP-perusrakenteeseen. Kookkaampi akkukoko on 77,4 kilowattituntia. Maailmalla autosta tulee myös pienempi akkuversio, mutta sen saapuminen Suomeen on kysymysmerkki. Akun esilämmitys on ainakin huomioitu tehtaan tasolla virallisia vastauksia myöten, joten sitä lienee syytä odottaa.

Hyundai Ioniq 6 Electric Streamliner 610 km toimintamatka sähköauto

Alustava kulutuslukema on 14,1 kWh/100 km ja alustavaksi toimintamatkaksi on kerrottu 610 kilometriä, joskin tarkempia WLTP-lukuja saataneen lähempänä markkinoille saapumista. Hyundain mukaan se on jälleen panostanut auton energiatehokkuuteen ilmanvastuksen lisäksi myös voimalinjassa. Jos autosta tarvitaan sähköä muuhun käyttöön, voidaan sitä ottaa 3,6 kilowatin teholla V2L-adapterilla. Pikalatauksen 10-80% vie noin 18 minuuttia, joten lataustehoa on hilattu hienoisesti ylöspäin Ioniq 5:een verrattuna.

Hyundai Ioniq 6 Electric Streamliner 610 km toimintamatka sähköauto

Mallistoon taka- ja nelivetoisena saapuva Hyundai Ioniq 6 luottaa nelivetoversiossa 239 kilowatin yhteistehoon. Sen turvin auto kiihtyy 5,1 sekunnissa 0–100 km/h. Valaistus, äänet ja sähköisen voimalinjan profiili ovat säädettävissä kuljettajaprofiilin mukaan.

Tyyliä kaipaaville

Hyundai ei tarjoa Ioniq 6:tta ainoana ratkaisuna kaikille käyttäjille, mutta muotoilusta innostuneille autosta on haluttu tehdä miellyttävä ja rauhoittava kokemus, joka pyrkii samalla pidemmälle energiatehokkuudessa ja kestävässä kehityksessä.

Suomeen Hyundai Ioniq 6 saapuu näillä näkymin alkuvuodesta 2023. Auton tuotanto käynnistyy vielä tänä syksynä, jolloin saataneen tietoon myös hinnoittelu ennakkomyyntiä ajatellen. Inspiraatiota hintaveikkauksiin voi hakea Ioniq 5:stä, sillä varustetasot vastaavat toisiaan pääpiirteittäin.

Teksti: Aake Kinnunen Lähde ja kuvat: Hyundai

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat