14.7.2022 Ajoneuvot Sähköistetty virtaviivailija – Hyundai Ioniq 6 niin kuin 610 kilometriä latauksella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Ioniq 6 on korealaismerkin Ioniq-alabrändin seuraava sähköautomalli. Kulmikkaan vitosen jälkeen kutonen tutkii virtaviivaisuuden ja energiatehokkuuden mahdollisuuksia. Jos Hyundai Ioniq 5 on 45-konseptiauton tuotantopainos, on Hyundai Ioniq 6 samaa sukua Prophecy-konseptille. Neliovinen linjakas auto lähtee varsin eri linjoille kasarikulmikkaan sisarmallin jälkeen, mutta pinnan alla autot ovat läheistä sukua E-GMP-perusrakenteesta johtuen. Hyundaille makean linjakas neliovinen auto on selvästi tärkeä uutuus, sillä markkinointiruuvia oli kierretty lisäkierroksia auton luonnetta ja asiakaskuntaa esiteltäessä. Koska NFT-kiintiö on kuitenkin tältä vuodelta jo käytetty, puhutaan mielummin Ioniq 6:sta ihan vain autona. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Virtaviivainen, mutta ei coupé Täyssähköinen Hyundai Ioniq 6 on 4 855 mm pitkä ja auton akseliväli on 2 950 mm. Kutonen on hiukan vitosta pidempi, mutta akselivälissä kutonen tyytyy 50 mm lyhyempään tulokseen. Mittasuhde-ero Ioniq 5:een näkyy myös korkeudessa, joka jää 1 495 miillimetriin, eli noin 10 senttiä matalammaksi. Leveyttä uutuudella on 1 880 mm. Hyundai itse puhuu autosta sanaparilla “electrified streamliner”, viitaten 1920-luvun lentokoneisiin ja juniin, joiden sulavat puikulamuodot tavoittelivat mahdollisimman hyvää aerodynaamisuutta. Autoista esimerkkeinä mainittiin muun muassa Stout Scarab, Phantom Corsair sekä Saab 92. Ioniq 6:n ilmanvastuskerroin on 0,21 kamerapeileillä varustettuna. Keulan ilmanohjainten lisäksi muotoilupomo Simon Loasby pyytää kiinnittämään huomiota perän kaksoisspoilerirakenteeseen, jossa ylempi spoileri on kuin ylösalaisin asennettu siipi. Myös spoilereiden pikselivalaistukseen on kiinnitetty huomiota. Karkeasti auto on korimalliltaan perinteinen sedan (tavaratila 401 litraa, plus keulatila), mutta Hyundaille täytyy nostaa hattua monien merkkien “neliovinen coupé” -sekoilun välttämisestä. Merkki lähestyy muotoilua varsinkin Ioniq-malliston osalta shakkinappula-ajatuksella, eli jokaisella mallilla on oma tyylinsä, mutta yhdessä autot muodostavat yhtenäisen paletin. Sisätiloissa peruselementit ovat tutut Ioniq 5:stä, mutta erojakin on. Keskitunnelista on tehty kookkaampi tilanjakaja etuistuinten väliin ja tiloilla tavoitellaan koteloidumpaa ja rentouttavampaa kokemusta. Sisävalaistus on säädettävissä kaksialueisesti erilaisten tunnelmien luomiseksi. Hyvinvoinnin lisäksi kuljettajan työpisteen haluttin heijastelevan lentokoneen ohjaamoa. Hallintalaitteet ovat tutut sisarmallista. Merkin mukaan Hyundai Ioniq 6 on ensimmäinen aidosti etäpäivitettävä (OTA) Hyundai. Uutena elementtinä ohjauspyörän keskellä olevat neljä pistettä (H on morseaakkosilla neljä pistettä) kertovat väreillään auton tilasta esimerkiksi latauksen edistyessä. Etuistuimia on ohennettu kolmanneksella perusmalleihin verrattuna, joten myös takaistuimilla pitäisi olla riittävät tilat. Korimallin haasteeksi usein nouseva takapenkin pääntila täytyy kuitenkin arvioida myöhemmin. Kestävään kehitykseen on kiinnitetty huomiota suosimalla tai tarjoamalla paljon kierrätettyjä materiaaleja sisäverhoilussa. Istuinten ja katon kierrätetyn PET-muovin lisäksi kojelauta on kierrätettyä TPO-muovia. Pyöränkaarien korostemuovit on värjätty kierrätetyllä rengaspigmentillä ja Digital Green Pearl -ulkoväri on saanut pigmenttinsä bambutuhkasta. Tutut peruspalikat Pinnan alla Hyundai Ioniq 6 luottaa Hyundai Motor Groupin 800 voltin E-GMP-perusrakenteeseen. Kookkaampi akkukoko on 77,4 kilowattituntia. Maailmalla autosta tulee myös pienempi akkuversio, mutta sen saapuminen Suomeen on kysymysmerkki. Akun esilämmitys on ainakin huomioitu tehtaan tasolla virallisia vastauksia myöten, joten sitä lienee syytä odottaa. Alustava kulutuslukema on 14,1 kWh/100 km ja alustavaksi toimintamatkaksi on kerrottu 610 kilometriä, joskin tarkempia WLTP-lukuja saataneen lähempänä markkinoille saapumista. Hyundain mukaan se on jälleen panostanut auton energiatehokkuuteen ilmanvastuksen lisäksi myös voimalinjassa. Jos autosta tarvitaan sähköä muuhun käyttöön, voidaan sitä ottaa 3,6 kilowatin teholla V2L-adapterilla. Pikalatauksen 10-80% vie noin 18 minuuttia, joten lataustehoa on hilattu hienoisesti ylöspäin Ioniq 5:een verrattuna. Mallistoon taka- ja nelivetoisena saapuva Hyundai Ioniq 6 luottaa nelivetoversiossa 239 kilowatin yhteistehoon. Sen turvin auto kiihtyy 5,1 sekunnissa 0–100 km/h. Valaistus, äänet ja sähköisen voimalinjan profiili ovat säädettävissä kuljettajaprofiilin mukaan. Tyyliä kaipaaville Hyundai ei tarjoa Ioniq 6:tta ainoana ratkaisuna kaikille käyttäjille, mutta muotoilusta innostuneille autosta on haluttu tehdä miellyttävä ja rauhoittava kokemus, joka pyrkii samalla pidemmälle energiatehokkuudessa ja kestävässä kehityksessä. Suomeen Hyundai Ioniq 6 saapuu näillä näkymin alkuvuodesta 2023. Auton tuotanto käynnistyy vielä tänä syksynä, jolloin saataneen tietoon myös hinnoittelu ennakkomyyntiä ajatellen. Inspiraatiota hintaveikkauksiin voi hakea Ioniq 5:stä, sillä varustetasot vastaavat toisiaan pääpiirteittäin. Teksti: Aake Kinnunen Lähde ja kuvat: Hyundai Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia - "järjettömän tehokas" EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt