19.7.2022 Ajoneuvot Hyundai vihjailee RN22e-konseptilla Ioniq 6 N -tehopainoksesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Ioniq 6 saanee varsinaisen N-tehoversion, sillä RN22e-konsepti käyttää jopa samaa koria ja akkua. Hyundai esitteli N-päivän kunniaksi kaksi konseptia. Villin N Vision 74 -vetylataushybridin lisäksi yhtiö jatkoi "rolling lab" -konseptiensa sarjaa RN22e:llä. Kyseessä on N-osaston tutkielma siitä, miltä E-GMP-pohjainen suorituskykyinen sähköauto voisi näyttää ja tuntua. Kyseessä lienee melko suora vihjaus Hyundai Ioniq 6 N -versiosta, sillä konseptiauto lainaa tuotantoversion korin ja akun sellaisenaan. Pullistetut lokasuojat, uusi takaspoileri ja päivitetty keula ovat osa auton aerodynaamisia viilauksia, joilla on haettu myös parempaa jäähdytystä. Myös maavaraa on madallettu. Osa kosmeettisista muutoksista rauhoittunee tuotantomalliin siirryttäessä. Nelivetoinen RN22e toimii kokeilualustana erilaisille teknisille ratkaisuille. Yhteensä etu- ja takamoottorit tuottavat 430 kilowattia (578 hv) ja huippuvääntö on 740 newtonmetriä. Huippunopeus on yli 250 km/h. Tutun 77,4 kilowattitunnin akuston takana on 800 voltin tekniikka ja latausaika 10-80% on pysynyt noin 18 minuutissa. Hyundai myöntää, että sähkövoimalinjalla varustettu auto painaa väistämättä enemmän kuin polttomoottoriversiona ja RN22e on tutkielma siitä, mitä asialle voidaan tehdä ajettavuuden kannalta. Voimanjakoa etu- ja taka-akselin välillä voi säätää. Valmistajan ratkaisu on ohjata vääntöä tarkemmin taka-akselin tasauspyörästöllä, jossa on sähköisesti ohjattu kaksilevykytkin. Painoeroa on haluttu pienentää suosimalla 3D-tulostettuja komponentteja, joilla on myös saatu lisää jäykkyyttä. Pysäyttämistä varten RN22e on varustettu 400 mm jarrulevyillä ja nelimäntäisillä jarrusatuloilla. Hyundai on myös suorittanut kehitystyötä myös siinä, miten energian takaisinkeruulla tapahtuvalla jarrutuksella voidaan ohjata autoa mutkatilanteissa. Ääni on osa ajamisen riemua ja sitä Hyundai on tutkinut N Sound+ -äänitoiminnolla, joka tuo keinoääntä auton sisä- ja ulkopuolelle. Toiminto on yhdistetty myös N e-shift -virtuaalivaihtotoimintoon. Sisätiloissa RN22e noudattaa Ioniq 6:n tyyliä, joskin pelkistettynä ja kuppimaisilla istuimilla varustettuna. Raaserikonsepti on kuitenkin varustettu täysillä turvakaarilla, joten takaistuimille ei RN22e:ssä ole asiaa. Jos/kun RN22e saapuu tuotantomallina, voitaneen Hyundai Ioniq 6 N:ää odotella jossain vaiheessa vuoden 2024 tienoilla. Sisarmalli Ioniq 5 N saapuu 2023 valmistajan mukaan ensin. Autosta kerrotaan myöhemmin lisää, viitoittaen varmasti tietä myös kutosen osalta. Lähde ja kuvat: Hyundai Teksti: Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Sähköautot Lisää sähköautoja Suomen teille – mutta kovin kasvu laantui 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 3.5.2024 Autoilu Nokittelua julkisella latauksella – K-Lataus ja ABC-lataus kertoivat jättisatsauksista 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe