19.7.2022 Ajoneuvot Hyundai vihjailee RN22e-konseptilla Ioniq 6 N -tehopainoksesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Ioniq 6 saanee varsinaisen N-tehoversion, sillä RN22e-konsepti käyttää jopa samaa koria ja akkua. Hyundai esitteli N-päivän kunniaksi kaksi konseptia. Villin N Vision 74 -vetylataushybridin lisäksi yhtiö jatkoi "rolling lab" -konseptiensa sarjaa RN22e:llä. Kyseessä on N-osaston tutkielma siitä, miltä E-GMP-pohjainen suorituskykyinen sähköauto voisi näyttää ja tuntua. Kyseessä lienee melko suora vihjaus Hyundai Ioniq 6 N -versiosta, sillä konseptiauto lainaa tuotantoversion korin ja akun sellaisenaan.Pullistetut lokasuojat, uusi takaspoileri ja päivitetty keula ovat osa auton aerodynaamisia viilauksia, joilla on haettu myös parempaa jäähdytystä. Myös maavaraa on madallettu. Osa kosmeettisista muutoksista rauhoittunee tuotantomalliin siirryttäessä.Nelivetoinen RN22e toimii kokeilualustana erilaisille teknisille ratkaisuille. Yhteensä etu- ja takamoottorit tuottavat 430 kilowattia (578 hv) ja huippuvääntö on 740 newtonmetriä. Huippunopeus on yli 250 km/h. Tutun 77,4 kilowattitunnin akuston takana on 800 voltin tekniikka ja latausaika 10-80% on pysynyt noin 18 minuutissa.Hyundai myöntää, että sähkövoimalinjalla varustettu auto painaa väistämättä enemmän kuin polttomoottoriversiona ja RN22e on tutkielma siitä, mitä asialle voidaan tehdä ajettavuuden kannalta. Voimanjakoa etu- ja taka-akselin välillä voi säätää. Valmistajan ratkaisu on ohjata vääntöä tarkemmin taka-akselin tasauspyörästöllä, jossa on sähköisesti ohjattu kaksilevykytkin. Painoeroa on haluttu pienentää suosimalla 3D-tulostettuja komponentteja, joilla on myös saatu lisää jäykkyyttä.Pysäyttämistä varten RN22e on varustettu 400 mm jarrulevyillä ja nelimäntäisillä jarrusatuloilla. Hyundai on myös suorittanut kehitystyötä myös siinä, miten energian takaisinkeruulla tapahtuvalla jarrutuksella voidaan ohjata autoa mutkatilanteissa. Ääni on osa ajamisen riemua ja sitä Hyundai on tutkinut N Sound+ -äänitoiminnolla, joka tuo keinoääntä auton sisä- ja ulkopuolelle. Toiminto on yhdistetty myös N e-shift -virtuaalivaihtotoimintoon.Sisätiloissa RN22e noudattaa Ioniq 6:n tyyliä, joskin pelkistettynä ja kuppimaisilla istuimilla varustettuna. Raaserikonsepti on kuitenkin varustettu täysillä turvakaarilla, joten takaistuimille ei RN22e:ssä ole asiaa.Jos/kun RN22e saapuu tuotantomallina, voitaneen Hyundai Ioniq 6 N:ää odotella jossain vaiheessa vuoden 2024 tienoilla. Sisarmalli Ioniq 5 N saapuu 2023 valmistajan mukaan ensin. Autosta kerrotaan myöhemmin lisää, viitoittaen varmasti tietä myös kutosen osalta.Lähde ja kuvat: Hyundai Teksti: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Sähköautot Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?