8.3.2016 Ajoneuvot Igor Akrapovič – kilpa-ajajasta äänenvaimenninvalmistajien markkinajohtajaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Akrapovič, kuulostaako tutulta? Jos nimi ei kuulostakaan, niin Akrapovičin äänenvaimentimista kantautuva murina on sitäkin tutumpi moottoriurheilun harrastajille. Kun jugoslavialainen Igor Akrapovič 1980-luvulla rakensi omiin kilpamoottoripyöriinsä äänenvaimentimia, hän ei osannut kuvitella miten tunnettu hänen sukunimensä olisi 30 vuotta myöhemmin äänenvaimenninmarkkinoilla. Nykyisin Akrapovič on moottoripyörien viritysäänenvaimentimien markkinajohtaja maailmassa, ja hyvää vauhtia nousemassa kärkikaartiin myös autojen äänenvaimenninmarkkinoilla.Igor Akrapovič omistaa yhä Sloveniassa sijaitsevan yrityksen kokonaan, yrityksen jonka palveluksessa on 860 työntekijää ja liikevaihto 80 miljoonaa euroa. Vuosittain yritys valmistaa yli 100 000 pakoputkistoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTodellinen tuhkimotarinaKyseessä on tuhkimotarina parhaasta päästä, ensin harrastuksesta tulee työ, sitten elinkeino ja lopulta menestyvä kansainvälinen yritys. Akrapovičin tuotteita viedään tällä hetkellä yli 80 maahan. Helpolla menestys ei tiukkaan kilpaillulla alalla ole tullut, vaan se on rakennettu askel kerrallaan.Pieni paja tarjosi ensin pakoputkistoja Saksan mestaruusarjassa kilpailevalle Kawasaki-tiimille. Vähän myöhemmin Kawasaki halusi Akrapovičin valmistavan pakoputket myös Superbiken MM-sarjan tehdaspyöriinsä. Syy oli yksinkertainen, ne olivat sekä kestävämpiä että tehokkaampia kuin kilpailijoiden tuotteet. Seuraavana vuonna myös Honda, Suzuki ja Yamaha käyttivät slovenialaisvalmistajan vaimentimia Superbiken MM-sarjassa.15 vuotta ja 100 MM-titteliä ja lisää luvassaEnsimmäisen maailmanmestaruuden Akrapovičille ajoi jenkki Colin Edwards Superbike-luokassa vuonna 2000. Viime syksynä MotoGP:n maailmanmestariksi ajoi espanjalainen Jorge Lorenzo, mestaruus oli samalla Akrapovičille sadas MM-titteli. Tähän joukkoon mahtuu myös kaksi suomalaista, sekä Juha Salminen että Samuli Aro ovat kumpikin ajaneet neljästi enduron maailmanmestaruuteen Akrapovičin sävelien siivittämänä. MM-titteleitä slovenialaisvalmistajalle on tullut sekä moottoripyörä- että autoluokissa.Tänä vuonna Akrapovičin pakoputkistoilla kilpailee 80 tiimiä eri auto- ja moottoripyöräluokkien MM-sarjoissa. Taloudellisen menestyksen taustalla on se, että katukäyttöön myytävät pakoputkistot poikkeavat vain vähän kilpailukäyttöön rakennetuista. Niiden tärkein ominaisuus on laatu. Seuraavina tulevat luotettavuus, teho- ja vääntökäyrien tasaisuus ja vasta sitten huipputeho. Joka tosin sekin on poikkeuksetta korkeampi kuin kilpailijoilla.Työntekijät yrityksen arvokkain omaisuusIgor Akrapovič haluaa pitää yrityksen jatkossakin slovenialaisena ja myös säilyttää tuotannon kotimaassaan. Syynä ei ole verotus tai nurkkapatriotismi, vaan paljon tärkeämpi syy.– Käytämme valmistusmateriaalina titaania, joka on äärimmäisen vaikeasti hitsattava materiaali. Meillä työskentelevät maailman parhaat titaanin hitsaajat. Jos siirtäisimme tuotannon halvan työvoiman perässä kaukoitään, ei tuote enää täyttäisi omia eikä asiakkaidemme laatuvaatimuksia.Akrapovičilla on kolme strategista titaanin toimittajaa. Sen käyttämä titaani valmistetaan asiakkaan tarkkaan määrittämillä lisäaineilla, jotta sen kuumuudenkestävyys paranee entisestään. Siksi toimitusaika titaanille on 8–12 kuukautta tilauksesta. Se tarkoittaa, että Akrapovič omistaa yhden maailman suurimmista titaanivarastoista yli vuoden tuotantotarpeita vastaavalla määrällä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPorschen kautta autojen pariinYritys ei kaihda kovia haasteita. Autojen pakoputkien valmistamisen se aloitti yhdellä haasteellisimmista mahdollisista kohteista. Akrapovičille annettiin tehtäväksi valmistaa alkuperäispakoputkisto Porschen erikoismalliin. Projektin onnistuminen antoi uskoa laajentaa tuotantoa laajemminkin autopuolelle.– Jos Porsche on tyytyväinen laatuumme, uskon että pystymme vastaamaan muidenkin asiakkaiden vaatimuksiin, toteaa Igor Akrapovič.Liikevaihdosta kolme neljäsosaa tuli viime vuonna moottoripyörien äänenvaimentimista. Autojen pakoputkistot edustavat siis neljännestä liikevaihdosta, mutta osuus on voimakkaasti kasvussa.BMW:n, Porschen ja Mercedeksen huippumallien lisäksi Akrapovičin vaimentimia on saatavilla myös edullisempiin autoihin, kuten VW Golfin, Mini Cooperin ja Fiat 500:n urheillullisimpiin malleihin. Akrapovič-vaimentimien jakelijana Suomessa toimii Blackseven Oy.Kattava tarina Akrapovičin tehdasvierailusta, tuotteiden suunnittelusta ja titaanin työstämisen haasteista tulossa Moottori-lehden painettuun versioon.Teksti: Janne Huhtala, Kuvat: Akrapovič Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 10.7.2025 Esittely Koeistuttu: vuoden 1929 Rolls-Royce Phantom I ja pala parempia aikoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen