8.3.2016 Ajoneuvot Igor Akrapovič – kilpa-ajajasta äänenvaimenninvalmistajien markkinajohtajaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Akrapovič, kuulostaako tutulta? Jos nimi ei kuulostakaan, niin Akrapovičin äänenvaimentimista kantautuva murina on sitäkin tutumpi moottoriurheilun harrastajille. Kun jugoslavialainen Igor Akrapovič 1980-luvulla rakensi omiin kilpamoottoripyöriinsä äänenvaimentimia, hän ei osannut kuvitella miten tunnettu hänen sukunimensä olisi 30 vuotta myöhemmin äänenvaimenninmarkkinoilla. Nykyisin Akrapovič on moottoripyörien viritysäänenvaimentimien markkinajohtaja maailmassa, ja hyvää vauhtia nousemassa kärkikaartiin myös autojen äänenvaimenninmarkkinoilla.Igor Akrapovič omistaa yhä Sloveniassa sijaitsevan yrityksen kokonaan, yrityksen jonka palveluksessa on 860 työntekijää ja liikevaihto 80 miljoonaa euroa. Vuosittain yritys valmistaa yli 100 000 pakoputkistoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTodellinen tuhkimotarinaKyseessä on tuhkimotarina parhaasta päästä, ensin harrastuksesta tulee työ, sitten elinkeino ja lopulta menestyvä kansainvälinen yritys. Akrapovičin tuotteita viedään tällä hetkellä yli 80 maahan. Helpolla menestys ei tiukkaan kilpaillulla alalla ole tullut, vaan se on rakennettu askel kerrallaan.Pieni paja tarjosi ensin pakoputkistoja Saksan mestaruusarjassa kilpailevalle Kawasaki-tiimille. Vähän myöhemmin Kawasaki halusi Akrapovičin valmistavan pakoputket myös Superbiken MM-sarjan tehdaspyöriinsä. Syy oli yksinkertainen, ne olivat sekä kestävämpiä että tehokkaampia kuin kilpailijoiden tuotteet. Seuraavana vuonna myös Honda, Suzuki ja Yamaha käyttivät slovenialaisvalmistajan vaimentimia Superbiken MM-sarjassa.15 vuotta ja 100 MM-titteliä ja lisää luvassaEnsimmäisen maailmanmestaruuden Akrapovičille ajoi jenkki Colin Edwards Superbike-luokassa vuonna 2000. Viime syksynä MotoGP:n maailmanmestariksi ajoi espanjalainen Jorge Lorenzo, mestaruus oli samalla Akrapovičille sadas MM-titteli. Tähän joukkoon mahtuu myös kaksi suomalaista, sekä Juha Salminen että Samuli Aro ovat kumpikin ajaneet neljästi enduron maailmanmestaruuteen Akrapovičin sävelien siivittämänä. MM-titteleitä slovenialaisvalmistajalle on tullut sekä moottoripyörä- että autoluokissa.Tänä vuonna Akrapovičin pakoputkistoilla kilpailee 80 tiimiä eri auto- ja moottoripyöräluokkien MM-sarjoissa. Taloudellisen menestyksen taustalla on se, että katukäyttöön myytävät pakoputkistot poikkeavat vain vähän kilpailukäyttöön rakennetuista. Niiden tärkein ominaisuus on laatu. Seuraavina tulevat luotettavuus, teho- ja vääntökäyrien tasaisuus ja vasta sitten huipputeho. Joka tosin sekin on poikkeuksetta korkeampi kuin kilpailijoilla.Työntekijät yrityksen arvokkain omaisuusIgor Akrapovič haluaa pitää yrityksen jatkossakin slovenialaisena ja myös säilyttää tuotannon kotimaassaan. Syynä ei ole verotus tai nurkkapatriotismi, vaan paljon tärkeämpi syy.– Käytämme valmistusmateriaalina titaania, joka on äärimmäisen vaikeasti hitsattava materiaali. Meillä työskentelevät maailman parhaat titaanin hitsaajat. Jos siirtäisimme tuotannon halvan työvoiman perässä kaukoitään, ei tuote enää täyttäisi omia eikä asiakkaidemme laatuvaatimuksia.Akrapovičilla on kolme strategista titaanin toimittajaa. Sen käyttämä titaani valmistetaan asiakkaan tarkkaan määrittämillä lisäaineilla, jotta sen kuumuudenkestävyys paranee entisestään. Siksi toimitusaika titaanille on 8–12 kuukautta tilauksesta. Se tarkoittaa, että Akrapovič omistaa yhden maailman suurimmista titaanivarastoista yli vuoden tuotantotarpeita vastaavalla määrällä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPorschen kautta autojen pariinYritys ei kaihda kovia haasteita. Autojen pakoputkien valmistamisen se aloitti yhdellä haasteellisimmista mahdollisista kohteista. Akrapovičille annettiin tehtäväksi valmistaa alkuperäispakoputkisto Porschen erikoismalliin. Projektin onnistuminen antoi uskoa laajentaa tuotantoa laajemminkin autopuolelle.– Jos Porsche on tyytyväinen laatuumme, uskon että pystymme vastaamaan muidenkin asiakkaiden vaatimuksiin, toteaa Igor Akrapovič.Liikevaihdosta kolme neljäsosaa tuli viime vuonna moottoripyörien äänenvaimentimista. Autojen pakoputkistot edustavat siis neljännestä liikevaihdosta, mutta osuus on voimakkaasti kasvussa.BMW:n, Porschen ja Mercedeksen huippumallien lisäksi Akrapovičin vaimentimia on saatavilla myös edullisempiin autoihin, kuten VW Golfin, Mini Cooperin ja Fiat 500:n urheillullisimpiin malleihin. Akrapovič-vaimentimien jakelijana Suomessa toimii Blackseven Oy.Kattava tarina Akrapovičin tehdasvierailusta, tuotteiden suunnittelusta ja titaanin työstämisen haasteista tulossa Moottori-lehden painettuun versioon.Teksti: Janne Huhtala, Kuvat: Akrapovič Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla