8.3.2016 Ajoneuvot Igor Akrapovič – kilpa-ajajasta äänenvaimenninvalmistajien markkinajohtajaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Akrapovič, kuulostaako tutulta? Jos nimi ei kuulostakaan, niin Akrapovičin äänenvaimentimista kantautuva murina on sitäkin tutumpi moottoriurheilun harrastajille. Kun jugoslavialainen Igor Akrapovič 1980-luvulla rakensi omiin kilpamoottoripyöriinsä äänenvaimentimia, hän ei osannut kuvitella miten tunnettu hänen sukunimensä olisi 30 vuotta myöhemmin äänenvaimenninmarkkinoilla. Nykyisin Akrapovič on moottoripyörien viritysäänenvaimentimien markkinajohtaja maailmassa, ja hyvää vauhtia nousemassa kärkikaartiin myös autojen äänenvaimenninmarkkinoilla.Igor Akrapovič omistaa yhä Sloveniassa sijaitsevan yrityksen kokonaan, yrityksen jonka palveluksessa on 860 työntekijää ja liikevaihto 80 miljoonaa euroa. Vuosittain yritys valmistaa yli 100 000 pakoputkistoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTodellinen tuhkimotarinaKyseessä on tuhkimotarina parhaasta päästä, ensin harrastuksesta tulee työ, sitten elinkeino ja lopulta menestyvä kansainvälinen yritys. Akrapovičin tuotteita viedään tällä hetkellä yli 80 maahan. Helpolla menestys ei tiukkaan kilpaillulla alalla ole tullut, vaan se on rakennettu askel kerrallaan.Pieni paja tarjosi ensin pakoputkistoja Saksan mestaruusarjassa kilpailevalle Kawasaki-tiimille. Vähän myöhemmin Kawasaki halusi Akrapovičin valmistavan pakoputket myös Superbiken MM-sarjan tehdaspyöriinsä. Syy oli yksinkertainen, ne olivat sekä kestävämpiä että tehokkaampia kuin kilpailijoiden tuotteet. Seuraavana vuonna myös Honda, Suzuki ja Yamaha käyttivät slovenialaisvalmistajan vaimentimia Superbiken MM-sarjassa.15 vuotta ja 100 MM-titteliä ja lisää luvassaEnsimmäisen maailmanmestaruuden Akrapovičille ajoi jenkki Colin Edwards Superbike-luokassa vuonna 2000. Viime syksynä MotoGP:n maailmanmestariksi ajoi espanjalainen Jorge Lorenzo, mestaruus oli samalla Akrapovičille sadas MM-titteli. Tähän joukkoon mahtuu myös kaksi suomalaista, sekä Juha Salminen että Samuli Aro ovat kumpikin ajaneet neljästi enduron maailmanmestaruuteen Akrapovičin sävelien siivittämänä. MM-titteleitä slovenialaisvalmistajalle on tullut sekä moottoripyörä- että autoluokissa.Tänä vuonna Akrapovičin pakoputkistoilla kilpailee 80 tiimiä eri auto- ja moottoripyöräluokkien MM-sarjoissa. Taloudellisen menestyksen taustalla on se, että katukäyttöön myytävät pakoputkistot poikkeavat vain vähän kilpailukäyttöön rakennetuista. Niiden tärkein ominaisuus on laatu. Seuraavina tulevat luotettavuus, teho- ja vääntökäyrien tasaisuus ja vasta sitten huipputeho. Joka tosin sekin on poikkeuksetta korkeampi kuin kilpailijoilla.Työntekijät yrityksen arvokkain omaisuusIgor Akrapovič haluaa pitää yrityksen jatkossakin slovenialaisena ja myös säilyttää tuotannon kotimaassaan. Syynä ei ole verotus tai nurkkapatriotismi, vaan paljon tärkeämpi syy.– Käytämme valmistusmateriaalina titaania, joka on äärimmäisen vaikeasti hitsattava materiaali. Meillä työskentelevät maailman parhaat titaanin hitsaajat. Jos siirtäisimme tuotannon halvan työvoiman perässä kaukoitään, ei tuote enää täyttäisi omia eikä asiakkaidemme laatuvaatimuksia.Akrapovičilla on kolme strategista titaanin toimittajaa. Sen käyttämä titaani valmistetaan asiakkaan tarkkaan määrittämillä lisäaineilla, jotta sen kuumuudenkestävyys paranee entisestään. Siksi toimitusaika titaanille on 8–12 kuukautta tilauksesta. Se tarkoittaa, että Akrapovič omistaa yhden maailman suurimmista titaanivarastoista yli vuoden tuotantotarpeita vastaavalla määrällä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPorschen kautta autojen pariinYritys ei kaihda kovia haasteita. Autojen pakoputkien valmistamisen se aloitti yhdellä haasteellisimmista mahdollisista kohteista. Akrapovičille annettiin tehtäväksi valmistaa alkuperäispakoputkisto Porschen erikoismalliin. Projektin onnistuminen antoi uskoa laajentaa tuotantoa laajemminkin autopuolelle.– Jos Porsche on tyytyväinen laatuumme, uskon että pystymme vastaamaan muidenkin asiakkaiden vaatimuksiin, toteaa Igor Akrapovič.Liikevaihdosta kolme neljäsosaa tuli viime vuonna moottoripyörien äänenvaimentimista. Autojen pakoputkistot edustavat siis neljännestä liikevaihdosta, mutta osuus on voimakkaasti kasvussa.BMW:n, Porschen ja Mercedeksen huippumallien lisäksi Akrapovičin vaimentimia on saatavilla myös edullisempiin autoihin, kuten VW Golfin, Mini Cooperin ja Fiat 500:n urheillullisimpiin malleihin. Akrapovič-vaimentimien jakelijana Suomessa toimii Blackseven Oy.Kattava tarina Akrapovičin tehdasvierailusta, tuotteiden suunnittelusta ja titaanin työstämisen haasteista tulossa Moottori-lehden painettuun versioon.Teksti: Janne Huhtala, Kuvat: Akrapovič Lue lisää Kaikki artikkelit 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle