24.11.2022 Ajoneuvot Ihastuit tai vihastuit, täyssähköinen Abarth 500e on nyt totta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Abarth julkisti pippurisimman kaupunkisähköauton, mitä ehkäpä rahalla saa, ja 500e päihittää kiihtyvyydessä bensiinimoottoriset Abarthit. Mallilla on kuitenkin vielä matkaa fanien sydämiin, minkä myös valmistaja myöntää. Vaikka ajatukseen sähkökäyttöisestä Abarth 500:stä ehkä kestääkin tottua - toisilla varmasti ei - kerrotaan alkuun tukku hyviä uutisia Abarth-fanien näkökulmasta.Abarth 500e:tä tullaan tarjoamaan myös avomallisena.Kuten on alusta asti ollut päivänselvää, käyttövoimaltaan mullistava Abarth 500e perustuu kaupunkiautolegendan viimeisimpään ruumiillistumaan, vuonna 2020 esiteltyyn Fiat 500e:hen, joka on todettu hyväksi ja persoonaltaan rikkaaksi pieneksi (sähkö)autoksi, aivan kuten edeltäjänsäkin. Auto on siis Made in Italy, ja vieläpä Mirafiorilla. Tuttu ja turvallinen alku. 500e noudattelee myös Abarthina tarkasti skorpionimerkin perustamisasiakirjoja olemalla nopea ja ketterä, mutta vetämättä kuitenkaan mitään överiksi. Palataan pääasiaan eli suorituskykyyn aivan tuota pikaa, mutta tehdään nyt heti alkuun selväksi, että saahan Abarth 500:tä edelleen myös polttomoottorisena, 595 ja 695:hän päivittyivät vastikään mallivuodelle 2023.Abarth 500e:n esittelytilaisuudessa Fiatin ja Abarthin toimitusjohtaja Olivier François myönsi varsin avoimesti, että sähköiseen Abarthiin on liittynyt paljon ennakkoluuloja, mutta pyysi samalla suhtautumaan siihen avoimin mielin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄänigeneraattori tukee kokemustaAbarth 500e:n sähköjärjestelmä perustuu samaan 42 kilowattitunnin akkuun kuin Fiat 500e:ssäkin. Voimansiirto koostuu yhdestä sähkömoottorista etuakselilla, auto on siis polttomoottori-Abarthien tavoin etuvetoinen. Moottorin kapasiteetti onkin se, joka oikeuttaa vihreiksi muuttuneet skorpionitägit ympäri autoa. Abarth 500e:ssä on 113 kilowattia eli 155 hevosvoimaa tehoa ja 235 newtonmetriä vääntöä. Fiatiin verrattuna tehoa on 40 hevosvoimaa- ja vääntöä 15 newtonmetriä lisää, joskin enemmän tyyliin ja varustukseen panostavassa Turismo -malliversiossa voimaa ulosmitataan hieman kerrottua vähemmän.85 kilowatin latausteholla 80 prosentin varaukseen päästään 35 minuutissa.Teholukemat ovat paperilla karkeasti samankaltaiset kuin polttomoottorimalli Abarth 595:ssä, mutta tietyissä asioissa sähkömoottori osaa olla mäntiä etevämpi, tai ainakin välittömämpi. Yli 300 kiloa 595:tä painavampi 500e kiihtyy nollasta sataan tasan 7 sekunnissa, siis paremmin kuin perusmallinen 595, ja se on Abarthin mukaan luokan (A-segmentin) nopein. Abarth kertoo käyneensä tekemässä Baloccon radalla parit vertailutestit, joissa sähköinen laitettiin kilpailemaan polttomoottorimallin kanssa. Lukujen valossa saatiin muun muassa selville, että 500e:n ohituskiihtyvyys 60:sta 100:aan on 20 prosenttia parempi, 40:stä 60:een päästään sekunnin verran ripeämmin ja 20:sta 40:ään 50 prosenttia nopeammin. Testit tehtiin vieläpä suhteessa tehokkaampaan Abarth 695:een.Painojakauma - 57 % edessä ja 43 % takana - on tasaisempi kuin missään aiemmassa Abarth 500:ssä.Paljon suuremman luokan sähköautojen maailmasta Abarth 500e:hen on haettu kapistus nimeltä äänigeneraattori. Syy on tismalleen sama kuin esimerkiksi jo Lokinsiipi-Mersu SLS AMG Electric Drivessa vuonna 2013: hyvittää meille se, minkä äänimaailmassa menetämme. Generaattori voi soittaa "mukaansatempaavaa kitarasoundia" tai vaihtoehtoisesti Abarthin 1,4-litraisen T-Jetin sulosointua. On tietysti selvää, että ei Abarthia ilman ääntä, mutta generaattorin voi tarvittaessa myös kytkeä pois päältä.Abarth 500e:n ennakkomyynti verkossa alkoi heti esittelypäivänä. Kuvissa esiintyvä riemuisan vihreä malliversio on first edition -malli nimeltä Scorpionissima ("äärimmäisen skorpioni"). Se on lastattu täyteen turvallisuus-, mukavuus- ja tyylivarusteita, ja välittää samalla viestiä siitä, kuinka luokkaansa nähden tasokkaista autoista Abartheissa on kyse.Lähde ja kuvat: Abarth Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Sähköautot Kempowerista Allegon pääkumppani – ensimmäiset pikalatausasemat käyttöön Euroopassa syksyllä 2025 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot ”10 vuotta liian aikaisin” – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Sähköautot Tesla toimitti ensimmäisen itseajavan auton asiakkaalle Texasissa – täysin ilman kuljettajaa 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”