24.11.2022

Ihastuit tai vihastuit, täyssähköinen Abarth 500e on nyt totta

Abarth julkisti pippurisimman kaupunkisähköauton, mitä ehkäpä rahalla saa, ja 500e päihittää kiihtyvyydessä bensiinimoottoriset Abarthit. Mallilla on kuitenkin vielä matkaa fanien sydämiin, minkä myös valmistaja myöntää.

Vaikka ajatukseen sähkökäyttöisestä Abarth 500:stä ehkä kestääkin tottua - toisilla varmasti ei - kerrotaan alkuun tukku hyviä uutisia Abarth-fanien näkökulmasta.

Abarth 500e:tä tullaan tarjoamaan myös avomallisena.

Kuten on alusta asti ollut päivänselvää, käyttövoimaltaan mullistava Abarth 500e perustuu kaupunkiautolegendan viimeisimpään ruumiillistumaan, vuonna 2020 esiteltyyn Fiat 500e:hen, joka on todettu hyväksi ja persoonaltaan rikkaaksi pieneksi (sähkö)autoksi, aivan kuten edeltäjänsäkin. Auto on siis Made in Italy, ja vieläpä Mirafiorilla. Tuttu ja turvallinen alku. 500e noudattelee myös Abarthina tarkasti skorpionimerkin perustamisasiakirjoja olemalla nopea ja ketterä, mutta vetämättä kuitenkaan mitään överiksi. Palataan pääasiaan eli suorituskykyyn aivan tuota pikaa, mutta tehdään nyt heti alkuun selväksi, että saahan Abarth 500:tä edelleen myös polttomoottorisena, 595 ja 695:hän päivittyivät vastikään mallivuodelle 2023.

Abarth 500e:n esittelytilaisuudessa Fiatin ja Abarthin toimitusjohtaja Olivier François myönsi varsin avoimesti, että sähköiseen Abarthiin on liittynyt paljon ennakkoluuloja, mutta pyysi samalla suhtautumaan siihen avoimin mielin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Äänigeneraattori tukee kokemusta

Abarth 500e:n sähköjärjestelmä perustuu samaan 42 kilowattitunnin akkuun kuin Fiat 500e:ssäkin. Voimansiirto koostuu yhdestä sähkömoottorista etuakselilla, auto on siis polttomoottori-Abarthien tavoin etuvetoinen. Moottorin kapasiteetti onkin se, joka oikeuttaa vihreiksi muuttuneet skorpionitägit ympäri autoa. Abarth 500e:ssä on 113 kilowattia eli 155 hevosvoimaa tehoa ja 235 newtonmetriä vääntöä. Fiatiin verrattuna tehoa on 40 hevosvoimaa- ja vääntöä 15 newtonmetriä lisää, joskin enemmän tyyliin ja varustukseen panostavassa Turismo -malliversiossa voimaa ulosmitataan hieman kerrottua vähemmän.

85 kilowatin latausteholla 80 prosentin varaukseen päästään 35 minuutissa.

Teholukemat ovat paperilla karkeasti samankaltaiset kuin polttomoottorimalli Abarth 595:ssä, mutta tietyissä asioissa sähkömoottori osaa olla mäntiä etevämpi, tai ainakin välittömämpi. Yli 300 kiloa 595:tä painavampi 500e kiihtyy nollasta sataan tasan 7 sekunnissa, siis paremmin kuin perusmallinen 595, ja se on Abarthin mukaan luokan (A-segmentin) nopein. Abarth kertoo käyneensä tekemässä Baloccon radalla parit vertailutestit, joissa sähköinen laitettiin kilpailemaan polttomoottorimallin kanssa. Lukujen valossa saatiin muun muassa selville, että 500e:n ohituskiihtyvyys 60:sta 100:aan on 20 prosenttia parempi, 40:stä 60:een päästään sekunnin verran ripeämmin ja 20:sta 40:ään 50 prosenttia nopeammin. Testit tehtiin vieläpä suhteessa tehokkaampaan Abarth 695:een.

Painojakauma - 57 % edessä ja 43 % takana - on tasaisempi kuin missään aiemmassa Abarth 500:ssä.

Paljon suuremman luokan sähköautojen maailmasta Abarth 500e:hen on haettu kapistus nimeltä äänigeneraattori. Syy on tismalleen sama kuin esimerkiksi jo Lokinsiipi-Mersu SLS AMG Electric Drivessa vuonna 2013: hyvittää meille se, minkä äänimaailmassa menetämme. Generaattori voi soittaa "mukaansatempaavaa kitarasoundia" tai vaihtoehtoisesti Abarthin 1,4-litraisen T-Jetin sulosointua. On tietysti selvää, että ei Abarthia ilman ääntä, mutta generaattorin voi tarvittaessa myös kytkeä pois päältä.

Abarth 500e:n ennakkomyynti verkossa alkoi heti esittelypäivänä. Kuvissa esiintyvä riemuisan vihreä malliversio on first edition -malli nimeltä Scorpionissima ("äärimmäisen skorpioni"). Se on lastattu täyteen turvallisuus-, mukavuus- ja tyylivarusteita, ja välittää samalla viestiä siitä, kuinka luokkaansa nähden tasokkaista autoista Abartheissa on kyse.

Lähde ja kuvat: Abarth Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat