16.4.2019 Ajoneuvot Ikkuna tulevaisuuteen: Audi AI:ME on huomisen kaupunkiauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi AI:ME ottaa vapauden leikkiä villiä visioita tulevaisuuden kaupunkiautosta. Shanghain autonäyttelyssä paljastettu Audi AI:ME menee valmistajan näyttelyautosarjassa kauaskantoisimmalle tasolle. Se on tulevaisuustutkielma liikkumisesta rakennetussa ympäristössä sitten joskus. Sen voi nähdä toisena osana konseptiautosarjaa, jonka aloitti vuonna 2017 esitelty AIcon. Siinä missä Audi AIcon keskittyi pitkänmatkan liikkumiseen, on AI:ME "mitä jos?" -tyyppinen kurkistus kaupunkiautoiluun sitten joskus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaupunkisukkula AI:ME keskittyy sisätiloihin: 4,3 metrisen kaupunkisukkulan kerrotaan tarjoavan tilat 2–X:lle ihmiselle, enimmillään kuitenkin neljälle. Luonnollisesti liikkumisen kerrotaan olevan autonomista – tosin vain tasoa 4, mikä tarkoittaa auton toimivan autonomisesti rajatulla alueella, ja sen ulkopuolella vastuu siirtyy kuljettajalle. Käytännössä AI:ME voi siis liikkua automaattisesti esimerkiksi moottori- ja kehäteiden lisäksi normaalissa kaupunkiliikenteessä, mutta vaatia ihmiskuljettajan työpanosta vaikkapa kerrostalon sisäpihalla tai vastaavassa epätavallisessa tilanteessa. Tämän vuoksi auton sisätiloista löytää vielä polkimet ja ohjauspyörän. Sisätilat päätilana Koska valtaosa matkasta taitetaan silti automaattiajolla, on sisätilojen viihtyvyys ollut suunnittelijoiden ja visionäärien päätavoite. Audi käyttää monista muista kaupunkiautoista tuttua "kolmas paikka" -termiä, viitaten suurkaupunkien ruuhkissa auton olevan kodin ja töiden kaltainen kiinteä osa arkea. Elämää helpottaa keinoäly, jonka kerrotaan kykenevän ennakoimaan ja ehdottamaan kuljettajalle vaihtoehtoja ja toiveita. Viihtyvyyttä taas kohotetaan sisätilojen säilytysratkaisuilla, lounge-istuimilla ja verhoilumateriaaleilla, jotka yhdistävät luonnollisen puun lisäksi kierrätysmateriaaleja. Ihmisten ja auton välinen käyttöjärjestelmä hoituu tuulilasin levyisellä kolmiulotteisella katseohjatulla OLED-näyttöraidalla, joka kiertää autoa tuulilasin ja kojelaudan välissä. Viihdepuolella Audi tarjoaa VR-laseilla tehtyä Holorideä, joka yhdistää kaupunkiliikenteessä sukkuloivan auton liikkeitä virtuaalilaseilla koettavaan elämykseen. Uuden luokan Audi – vai onko? Audi kertoo AI:ME:n muodon olevan valmistajalle uusi (joskin autosta löytää muutamia vihjeitä vuosituhannen vaihteen A2-malliin), mutta silti merkkinsä edustajaksi tunnistettava. Konseptiauton tulee toki olla näyttävä, mutta silti 23-tuumaisille vanteille kiedottujen suurten pyörien voi katsoa olevan melkoisessa ristiriidassa avarien sisätilatoiveiden kanssa. Pienessä autossa kun isot pyörät valtaavat kohtuuttomasti tilaa, etenkään kun täyssähköautossa ei tarvitse huomioida polttomoottorijärjestelmän rajoitteita. Audi kertoo AI:ME:n olevan takavetoinen ja 125 kilowatin tehoinen. Akku on vain 65 kilowattituntia, sillä Audin tutkimuksen mukaan ruuhkien hidastamassa liikenteessä toiminta-aika on toimintamatkaa tärkeämpää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valot viestinviejänä Audi tekee suuren numeron valoista: kuljettajan ajaessa itse ne toimivat perinteisten valojärjestelmien tapaan, mutta autonomisen ajon aikana valojen päätehtävä on näkemisen sijaan muille kanssaliikkujille viestiminen. Keinoälyn kerrotaan auttavan tässäkin: AI:ME:n kerrotaan kykenevän tunnistamaan esimerkiksi hätävilkuista vaaratilanne ja levittämään sanaa kytkemällä hätävilkut itsekin päälle. Tilattavissasi Toki ajoneuvollisten kohokohtien päälle Audi raportoi pitkän listan yhteiskäyttöön pohjautuvasta tulevaisuudesta, jossa AI:ME:n voi tilata Audin omasta palvelusta, joka myös personoi paikalle saapuvan yksilön tilaajansa asetuksilla ja muilla toiveilla. Konseptina Audi AI:ME on mielenkiintoinen, muttei sinänsä vallankumouksellinen: vastaavia visioita olemme nähneet jo pitkään, ja AI:ME enemmänkin vain poimii alalta parhaat ideat yhteen pakettiin. AI:ME:n kaltaisia konseptiautoja ihmetellessä täytyy muistaa autojen keskittyvän enemmänkin "mitä jos?" -pohdintoihin, kun varsinainen ongelma autonomiassa nykyteknologialla on vielä arkisemmalla "miten?" tasolla. Villejä tulevaisuudenvisioita tarvitaan, mutta ennen niiden realisoitumista edessä on vielä pitkä tie. Lähes täysin autonomiavapaa Geneven autonäyttely kertoi tästä haasteesta paljon. Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Audi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?