16.4.2019 Ajoneuvot Ikkuna tulevaisuuteen: Audi AI:ME on huomisen kaupunkiauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi AI:ME ottaa vapauden leikkiä villiä visioita tulevaisuuden kaupunkiautosta. Shanghain autonäyttelyssä paljastettu Audi AI:ME menee valmistajan näyttelyautosarjassa kauaskantoisimmalle tasolle. Se on tulevaisuustutkielma liikkumisesta rakennetussa ympäristössä sitten joskus. Sen voi nähdä toisena osana konseptiautosarjaa, jonka aloitti vuonna 2017 esitelty AIcon. Siinä missä Audi AIcon keskittyi pitkänmatkan liikkumiseen, on AI:ME "mitä jos?" -tyyppinen kurkistus kaupunkiautoiluun sitten joskus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaupunkisukkulaAI:ME keskittyy sisätiloihin: 4,3 metrisen kaupunkisukkulan kerrotaan tarjoavan tilat 2–X:lle ihmiselle, enimmillään kuitenkin neljälle. Luonnollisesti liikkumisen kerrotaan olevan autonomista – tosin vain tasoa 4, mikä tarkoittaa auton toimivan autonomisesti rajatulla alueella, ja sen ulkopuolella vastuu siirtyy kuljettajalle. Käytännössä AI:ME voi siis liikkua automaattisesti esimerkiksi moottori- ja kehäteiden lisäksi normaalissa kaupunkiliikenteessä, mutta vaatia ihmiskuljettajan työpanosta vaikkapa kerrostalon sisäpihalla tai vastaavassa epätavallisessa tilanteessa. Tämän vuoksi auton sisätiloista löytää vielä polkimet ja ohjauspyörän.Sisätilat päätilanaKoska valtaosa matkasta taitetaan silti automaattiajolla, on sisätilojen viihtyvyys ollut suunnittelijoiden ja visionäärien päätavoite. Audi käyttää monista muista kaupunkiautoista tuttua "kolmas paikka" -termiä, viitaten suurkaupunkien ruuhkissa auton olevan kodin ja töiden kaltainen kiinteä osa arkea. Elämää helpottaa keinoäly, jonka kerrotaan kykenevän ennakoimaan ja ehdottamaan kuljettajalle vaihtoehtoja ja toiveita. Viihtyvyyttä taas kohotetaan sisätilojen säilytysratkaisuilla, lounge-istuimilla ja verhoilumateriaaleilla, jotka yhdistävät luonnollisen puun lisäksi kierrätysmateriaaleja.Ihmisten ja auton välinen käyttöjärjestelmä hoituu tuulilasin levyisellä kolmiulotteisella katseohjatulla OLED-näyttöraidalla, joka kiertää autoa tuulilasin ja kojelaudan välissä. Viihdepuolella Audi tarjoaa VR-laseilla tehtyä Holorideä, joka yhdistää kaupunkiliikenteessä sukkuloivan auton liikkeitä virtuaalilaseilla koettavaan elämykseen.Uuden luokan Audi – vai onko?Audi kertoo AI:ME:n muodon olevan valmistajalle uusi (joskin autosta löytää muutamia vihjeitä vuosituhannen vaihteen A2-malliin), mutta silti merkkinsä edustajaksi tunnistettava. Konseptiauton tulee toki olla näyttävä, mutta silti 23-tuumaisille vanteille kiedottujen suurten pyörien voi katsoa olevan melkoisessa ristiriidassa avarien sisätilatoiveiden kanssa. Pienessä autossa kun isot pyörät valtaavat kohtuuttomasti tilaa, etenkään kun täyssähköautossa ei tarvitse huomioida polttomoottorijärjestelmän rajoitteita.Audi kertoo AI:ME:n olevan takavetoinen ja 125 kilowatin tehoinen. Akku on vain 65 kilowattituntia, sillä Audin tutkimuksen mukaan ruuhkien hidastamassa liikenteessä toiminta-aika on toimintamatkaa tärkeämpää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValot viestinviejänäAudi tekee suuren numeron valoista: kuljettajan ajaessa itse ne toimivat perinteisten valojärjestelmien tapaan, mutta autonomisen ajon aikana valojen päätehtävä on näkemisen sijaan muille kanssaliikkujille viestiminen. Keinoälyn kerrotaan auttavan tässäkin: AI:ME:n kerrotaan kykenevän tunnistamaan esimerkiksi hätävilkuista vaaratilanne ja levittämään sanaa kytkemällä hätävilkut itsekin päälle.TilattavissasiToki ajoneuvollisten kohokohtien päälle Audi raportoi pitkän listan yhteiskäyttöön pohjautuvasta tulevaisuudesta, jossa AI:ME:n voi tilata Audin omasta palvelusta, joka myös personoi paikalle saapuvan yksilön tilaajansa asetuksilla ja muilla toiveilla.Konseptina Audi AI:ME on mielenkiintoinen, muttei sinänsä vallankumouksellinen: vastaavia visioita olemme nähneet jo pitkään, ja AI:ME enemmänkin vain poimii alalta parhaat ideat yhteen pakettiin. AI:ME:n kaltaisia konseptiautoja ihmetellessä täytyy muistaa autojen keskittyvän enemmänkin "mitä jos?" -pohdintoihin, kun varsinainen ongelma autonomiassa nykyteknologialla on vielä arkisemmalla "miten?" tasolla. Villejä tulevaisuudenvisioita tarvitaan, mutta ennen niiden realisoitumista edessä on vielä pitkä tie. Lähes täysin autonomiavapaa Geneven autonäyttely kertoi tästä haasteesta paljon.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Audi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Yleinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 8.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: poiminnat alle miljoonan, mutta yli 50 000 euron hinnalla huutokaupattavista klassikkoautoista 8.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: poiminnat yli miljoonalla eurolla huutokaupattavista klassikoista 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat – klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 11.2.2025 Käytetyt autot Käyttötesti käytetyllä: onko sinulla omia kokemuksia Mercedes-Benz W124 -korimallista? Kerro niistä meille! 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Yleinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista