6.3.2019

Geneven autonäyttely 2019: hienoja perheautoja, huimia sähköurheiluautoja ja sama vanha tulevaisuus

Geneve 2019

Euroopan tärkeimmän autonäyttelyn pääteema on yksinkertainen: tulevaisuus on tärkeää, mutta nautitaan nyt tästä hetkestä.

Geneve on Euroopan autonäyttelyiden ykkönen. 89. kertaa järjestettävä tapahtuma kerää alppimaahan kaiken kansanmerkeistä automaailman kermaan ja tähdenlentoihin.

Yhtään täysyllätystä ei näyttelyssä tänä vuonna nähty, ellei sellaiseksi lasketa valitettavan monen suurmerkin poissaoloa. Geneven jättivät tänä vuonna väliin esimerkiksi Volvo, Ford, Hyundai, Jaguar ja Land Rover. Vaikka valtaosa valmistajista oli yhä täydellä panostuksella mukana, löytyi näyttelyhallista jopa lähes autioita nurkkia.

Murehditaan näyttelyiden tulevaisuutta myöhemmin ja keskitytään nyt positiiviseen. Uutta ihmeteltävää oli yhä runsaasti, vaikka valtaosaa oli jo esitelty yhtiöiden tiedotteissa. Autonvalmistajat haluavat maksimoida tärkeiden uutuuksien hetki parrasvaloissa, joten näyttelyn tähdistä viestitään näkyvästi viikkoja ennen messuja. Tänä vuonna vain muutaman auton ulkonäkö pysyi ensimmäiseen lehdistöpäivään saakka piilossa.

Geneve 2019 Lamborghini Aventador SVJ Roadster
Geneven autonäyttelyä puhtaimmillaan: Lamborghini Aventador SVJ Roadsterin 770 hevosvoimaa tarjoilevat avoauton riemuja 350 km/h huippunopeudessa.

Vuosien kehitystyöt on tehty kilpailijamerkkien silmiltä piilossa. Silti markkinoille saapuvissa autoissa on paljon yhtäläisyyksiä, ohjaahan kehitystyötä lopulta samat trendit: kuluttajakäyttäytyminen, ympäristövelvoitteet ja poliittiset paineet.

Vuoden 2019 Geneven autonäyttely tapahtuu suvantovaiheessa. Sähköautohype on laantunut, nyt hehkutuksen sijaan keskitytään tekoihin. Hybridit, ladattavat hybridit ja sähköautot ovat uusi normaali, jota ei enää tarvitse suuremmin alleviivata.

Geneve 2019 Peugeot 208
Peugeot 208 näyttää hyvältä ulkoa ja päältä. Sähkö vie huomion, mutta polttomoottorit hoitanevat myyntipuolen.

Peugeot 208 on tästä hyvä esimerkki: vuonna 2019 tuntuu täysin normaalilta, että uuteen pikkuautoon tulee tarjolle bensiini- ja dieselmoottoreiden rinnalle täyssähkökäyttö. Vielä vuonna 2017 se olisi ollut radikaalia.

Sähköautojen saama palastatila on edelleen epäsuhdassa autojen myyntimääriin. Kaupankäynnissä polttomoottorit hallitsevat yhä pitkään, mutta ainakin kaikki tuntuvat olevan yksimielisiä lähitulevaisuuden strategiasta.

Geneve 2019 Pininfarina Battista
Pininfarina Battista on maineikkaan muotoilutalon oma sähköinen hyperauto: 1900 hevosvoimaa vie auton sataseen alle kahdessa sekunnissa. 120 kilowattitunnin akku riittää 450 kilometrin toimintamatkaan. Autoja tehdään 150 kappaletta.

Sähköistyminen on tuonut automaailman ylähyllylle säpinää: Genevestä löytyi lukuisia sähkökäyttöisiä superautoja uusilta tulokasvalmistajilta. Sähkömurros madaltaa kynnystä saapua markkinoille. Eivät nämä yli 1 500 hevosvoimaiset hyperautot kenenkään arkeen vaikuta, mutta unelmia ja tavoitteita on aina hyvä olla.

Geneve 2019 Audi Q4 e-tron
Audin muotoilujohtaja Marc Lichte (toinen vasemmalta) vielä konseptiautona esiteltävän Q4 e-tron -sähköauton edessä.

Toinen autonäyttelyiden viime vuosien teema, autonomia, on sekin vähän laantunut. Geneven näyttelyhallista löytää yhä suuria itseajavia matkavaunuja sekä viimemetrien liikkumiseen kehitettyjä laatikoita, mutta kaikki ovat vain lähivuosien teeman lämmittelyä. Ehkä alkuinnostuksen jälkeen on herätty todellisuuteen, jossa täysautonomia on vielä hyvin kaukana.

Geneve 2019 Porsche 911
Porschen pääuutuus oli uuden 911:sta avoversio.

Itse ajavat autot eivät tule kertarysäyksellä, vaan olemassa olevat avustimet kehittyvät paremmiksi ja paremmiksi. Vuosien myötä autot tulevat ajamaan entistä vaikeammissa tilanteissa yksin, mutta uusia autoja taajaan koeajava tuskin voi jälkikäteen nimetä yksittäistä hetkeä, jolloin auto alkoi ajamaan itse.

Geneve 2019 Zetsche
Dieter Zetsche piti viimeisen lehdistötilaisuutensa Mercdedes-Benzin pääjohtajana Euroopan autonäyttelyissä ennen eläkkeelle siirtymistä.

Tulevaisuuden sijaan Geneven tähtiä olivat lopulta ihan oikeat henkilöautot. Renault Clio ja Škoda Kamiq ovat yllätyksettömiä, mutta sitäkin tarpeellisempia. Mazda CX-30 tuo merkille auton tärkeään C-segmentin katumaasturien luokkaan. Hondan lähes tuotantovalmiilta vaikuttava  e Prototype valottaa lähitulevaisuuden sähkösuunnitelmia. Volvon tytäryhtiö Polestarin uusi malli 2 haastaa Tesla Model 3:n. Kia Soul EV nähtiin Euroopassa ensimmäistä kertaa.

Geneve 2019 Honda e Prototype Concept
Honda e Prototype on lähes tuotantovalmis versio aiemmin esitellystä Urban EV -konseptista.

Ja sitten ovat kaikki malliversiot: Audi aloitti kaivatun TFSIe-lataushybridien vyörytyksen Q5, A6, A7 ja A8-malleillaan. Mercedes-Benz päivitti Suomessakin valmistettavan GLC:n, joka sekin tarjoaa ladattavaa hybridivoimaa. BMW uudisti 7-sarjan, Volkswagen päivitti Passatia.

Se on lopulta ihan raikasta. Tulevaisuudesta on paasattu niin paljon, että välillä tekee hyvää keskittyä elämään hetkessä.

Geneve 2019 Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale -näyttelyauto vihjaa Stelviota pienemmän katumaasturin linjoista.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat