7.2.2019 Ajoneuvot Autonomiaa kansalle: Volkswagen Passat uudistuu ja saa lisää älyä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Passat säilyttää tutut kuorensa, mutta nyt ne kätkevät huomattavasti aiempaa enemmän teknologiaa. Volkswagen Passat uudistuu virallisesti Geneven autonäyttelyssä maaliskuun alussa, mutta valmistaja ei nähtävästi malttanut olla julkaisematta kuvia hillitysti uudistuneesta perheautosta jo nyt. Passat saa kevyesti hiotun ilmeen ja reilusti lisää älyä. Volkswagen nostaa uutuuden kohokohdaksi Travel Assist -toiminnon, jonka kerrotaan tarjoavan osittaista autonomiaa nopeusalueella 0–210 kilometriä tunnissa. Autonomian viidellä tasolla Travel Assist sijoittuu tasolle kaksi, eli se tarjoaa avustusta nopeuden ja ohjauksen osalta, mutta vaatii kuljettajan käsien pysyvän kiinni ratissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tunnistaa kädet Volkswagen kertoo Passatin olevan ensimmäinen auto, joka tunnistaa käsien pysyvän ohjauspyörässä älypuhelinten kosketusnäytöistä tutulla kapasitiivisellä tunnistuksella. Vielä nykyisin käytössä olevat järjestelmät tunnistavat vain kuljettajan ohjauskomennot tai käsien painon ratilla, minkä vuoksi järjestelmät erehtyvät välillä luulemaan, ettei kuljettaja pidä kiinni ohjauspyörästä. Ensikuvien perusteella uutuusohjauspyörästä löytyy vihdoin myös lämmityspainike, kun aiemmin toimintoa on monissa konsernin malleissa joutunut hakemaan kosketusnäytöltä saakka. Passatin älyllistäminen kattaa myös ajovalopuolen, sillä uudistettu malli saa keulalleen Touaregista tutut IQ.Light -ledimatrisiivalot. Nettiin! Eikä siinäkään vielä kaikki: keskikonsolin tietoviihdejärjestelmä vaihtaa uusimpaan MIB3-sukupolveen. Ensikuvien perusteella järjestelmä muistuttaa Golfin vastaavaa – aina hipaisukytkimillä kömpelösti toimivaa äänenvoimakkuudensäätöä myöten. Tärkeämpää MIB3:ssa on järjestelmän verkottuneisuus, järjestelmä roikkuu netissä ja toistaa nettiradiot ynnä muut nykyaikaisuudet. MIB3 tukee myös langatonta CarPlay-älypuhelinpeilausta. Myös virtuaalimittaristo on remontoitu täysin. Uusi Digital Cockpit on Volkswagenin mukaan aiempaa terävämpi ja toiminnallisempi. Pidemmälle sähköllä Teknisellä puolella ilahduttaa ladattavan Passat GTE -hybridin sähköisen toimintamatkan kasvu 55 kilometriin uudella WLTP-mittauksella (70 km vanhalla NEDC:llä). Toimintamatkan piteneminen johtuu akun kasvamisesta 9,9 kilowattitunnista 13 kilowattituntiin. Passat GTE on yhä tarjolla sedanina ja farmarina, ja tarjoaa yhteensä 218 hevosvoiman huipputehon. Muut Passat-versiot ovat bensiinipuolella 1.5 TSI (150 hv) ja kaksi 2.0 TSI:tä (190 ja 272 hv). Dieselpuolella on tarjolla 1.6 TDI (120 hv) ja kolme 2-litraista: 2.0 TDI Evo (150 hv) sekä 2.0 TDI (190 ja 240 hv). Uudistuneet Passatit saapunevat Suomeen syksyn ja loppuvuoden välillä. Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Volkswagen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Autonäyttely Vielä kytee messuhiillos: Geneve 2024 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku