7.2.2019

Autonomiaa kansalle: Volkswagen Passat uudistuu ja saa lisää älyä

Volkswagen Passat

Passat säilyttää tutut kuorensa, mutta nyt ne kätkevät huomattavasti aiempaa enemmän teknologiaa.

Volkswagen Passat uudistuu virallisesti Geneven autonäyttelyssä maaliskuun alussa, mutta valmistaja ei nähtävästi malttanut olla julkaisematta kuvia hillitysti uudistuneesta perheautosta jo nyt. Passat saa kevyesti hiotun ilmeen ja reilusti lisää älyä.

Volkswagen nostaa uutuuden kohokohdaksi Travel Assist -toiminnon, jonka kerrotaan tarjoavan osittaista autonomiaa nopeusalueella 0–210 kilometriä tunnissa. Autonomian viidellä tasolla Travel Assist sijoittuu tasolle kaksi, eli se tarjoaa avustusta nopeuden ja ohjauksen osalta, mutta vaatii kuljettajan käsien pysyvän kiinni ratissa.

Volkswagen Passat

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tunnistaa kädet

Volkswagen kertoo Passatin olevan ensimmäinen auto, joka tunnistaa käsien pysyvän ohjauspyörässä älypuhelinten kosketusnäytöistä tutulla kapasitiivisellä tunnistuksella. Vielä nykyisin käytössä olevat järjestelmät tunnistavat vain kuljettajan ohjauskomennot tai käsien painon ratilla, minkä vuoksi järjestelmät erehtyvät välillä luulemaan, ettei kuljettaja pidä kiinni ohjauspyörästä.

Volkswagen Passat

Ensikuvien perusteella uutuusohjauspyörästä löytyy vihdoin myös lämmityspainike, kun aiemmin toimintoa on monissa konsernin malleissa joutunut hakemaan kosketusnäytöltä saakka.

Passatin älyllistäminen kattaa myös ajovalopuolen, sillä uudistettu malli saa keulalleen Touaregista tutut IQ.Light -ledimatrisiivalot.

Nettiin!

Eikä siinäkään vielä kaikki: keskikonsolin tietoviihdejärjestelmä vaihtaa uusimpaan MIB3-sukupolveen. Ensikuvien perusteella järjestelmä muistuttaa Golfin vastaavaa – aina hipaisukytkimillä kömpelösti toimivaa äänenvoimakkuudensäätöä myöten. Tärkeämpää MIB3:ssa on järjestelmän verkottuneisuus, järjestelmä roikkuu netissä ja toistaa nettiradiot ynnä muut nykyaikaisuudet. MIB3 tukee myös langatonta CarPlay-älypuhelinpeilausta.

Myös virtuaalimittaristo on remontoitu täysin. Uusi Digital Cockpit on Volkswagenin mukaan aiempaa terävämpi ja toiminnallisempi.

Volkswagen Passat

Pidemmälle sähköllä

Teknisellä puolella ilahduttaa ladattavan Passat GTE -hybridin sähköisen toimintamatkan kasvu 55 kilometriin uudella WLTP-mittauksella (70 km vanhalla NEDC:llä). Toimintamatkan piteneminen johtuu akun kasvamisesta 9,9 kilowattitunnista 13 kilowattituntiin. Passat GTE on yhä tarjolla sedanina ja farmarina, ja tarjoaa yhteensä 218 hevosvoiman huipputehon.

Muut Passat-versiot ovat bensiinipuolella 1.5 TSI (150 hv) ja kaksi 2.0 TSI:tä (190 ja 272 hv). Dieselpuolella on tarjolla 1.6 TDI (120 hv) ja kolme 2-litraista: 2.0 TDI Evo (150 hv) sekä 2.0 TDI (190 ja 240 hv).

Uudistuneet Passatit saapunevat Suomeen syksyn ja loppuvuoden välillä.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Volkswagen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat