7.2.2019 Ajoneuvot Autonomiaa kansalle: Volkswagen Passat uudistuu ja saa lisää älyä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Passat säilyttää tutut kuorensa, mutta nyt ne kätkevät huomattavasti aiempaa enemmän teknologiaa. Volkswagen Passat uudistuu virallisesti Geneven autonäyttelyssä maaliskuun alussa, mutta valmistaja ei nähtävästi malttanut olla julkaisematta kuvia hillitysti uudistuneesta perheautosta jo nyt. Passat saa kevyesti hiotun ilmeen ja reilusti lisää älyä.Volkswagen nostaa uutuuden kohokohdaksi Travel Assist -toiminnon, jonka kerrotaan tarjoavan osittaista autonomiaa nopeusalueella 0–210 kilometriä tunnissa. Autonomian viidellä tasolla Travel Assist sijoittuu tasolle kaksi, eli se tarjoaa avustusta nopeuden ja ohjauksen osalta, mutta vaatii kuljettajan käsien pysyvän kiinni ratissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTunnistaa kädetVolkswagen kertoo Passatin olevan ensimmäinen auto, joka tunnistaa käsien pysyvän ohjauspyörässä älypuhelinten kosketusnäytöistä tutulla kapasitiivisellä tunnistuksella. Vielä nykyisin käytössä olevat järjestelmät tunnistavat vain kuljettajan ohjauskomennot tai käsien painon ratilla, minkä vuoksi järjestelmät erehtyvät välillä luulemaan, ettei kuljettaja pidä kiinni ohjauspyörästä.Ensikuvien perusteella uutuusohjauspyörästä löytyy vihdoin myös lämmityspainike, kun aiemmin toimintoa on monissa konsernin malleissa joutunut hakemaan kosketusnäytöltä saakka.Passatin älyllistäminen kattaa myös ajovalopuolen, sillä uudistettu malli saa keulalleen Touaregista tutut IQ.Light -ledimatrisiivalot.Nettiin!Eikä siinäkään vielä kaikki: keskikonsolin tietoviihdejärjestelmä vaihtaa uusimpaan MIB3-sukupolveen. Ensikuvien perusteella järjestelmä muistuttaa Golfin vastaavaa – aina hipaisukytkimillä kömpelösti toimivaa äänenvoimakkuudensäätöä myöten. Tärkeämpää MIB3:ssa on järjestelmän verkottuneisuus, järjestelmä roikkuu netissä ja toistaa nettiradiot ynnä muut nykyaikaisuudet. MIB3 tukee myös langatonta CarPlay-älypuhelinpeilausta.Myös virtuaalimittaristo on remontoitu täysin. Uusi Digital Cockpit on Volkswagenin mukaan aiempaa terävämpi ja toiminnallisempi.Pidemmälle sähkölläTeknisellä puolella ilahduttaa ladattavan Passat GTE -hybridin sähköisen toimintamatkan kasvu 55 kilometriin uudella WLTP-mittauksella (70 km vanhalla NEDC:llä). Toimintamatkan piteneminen johtuu akun kasvamisesta 9,9 kilowattitunnista 13 kilowattituntiin. Passat GTE on yhä tarjolla sedanina ja farmarina, ja tarjoaa yhteensä 218 hevosvoiman huipputehon.Muut Passat-versiot ovat bensiinipuolella 1.5 TSI (150 hv) ja kaksi 2.0 TSI:tä (190 ja 272 hv). Dieselpuolella on tarjolla 1.6 TDI (120 hv) ja kolme 2-litraista: 2.0 TDI Evo (150 hv) sekä 2.0 TDI (190 ja 240 hv).Uudistuneet Passatit saapunevat Suomeen syksyn ja loppuvuoden välillä.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: VolkswagenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Tapahtumat Liveseuranta: Auto 25 & Mobility -tapahtuman päätöspäivä – kohokohtana Mercedes-Benzin huutokauppa! 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: iltapesun kautta nukkumaan 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija