25.2.2019

Sulassa sovussa sähköä, bensiiniä ja dieseliä: täysin uusi Peugeot 208

Peugeot 208

Uuden Peugeot 208:n sähköversio taittaa 340 kilometriä latauksella.

Peugeot on paljastanut seuraavan sukupolven 208-pikkuauton. Odotusten mukaisesti sukupolvenvaihdos tuo myös suuren loikan käyttövoimatarjontaan: nyt ranskalaismerkin voimalinjavalikoima kattaa bensiinin ja dieselin lisäksi täyssähkökäytön.

208 perustuu uuteen CMP-perusrakenteeseen, joka tulee leviämään yhtiön B- ja C-segmentin (esim. 308) autoihin. Perusrakenteen kerrotaan tuovan painonsäästöä 30 kiloa, parantavan aerodynamiikkaa tasaisemmalla pohjalla ja sähköisesti suljettavilla ilmanottoaukoilla. Myös vierintävastukseen on kiinnitetty huomiota. Valmistajan mukaan uusi perusrakenne tuo kehitystä myös ääni -ja lämmöneristykseen ja parempaan värinänvaimennukseen.

Peugeot 208

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Bensiini vai diesel?

Polttomoottoripuolella Peugeot 208 tarjoaa 1,2-litraisen kolmesylinterisen PureTech-moottorin kolmea versiota: 75, 100 ja 130 hevosvoimaa. Näistä ensimmäinen tarjotaan viisivaihteisella manuaalilla, keskimmäisen manuaali saa kuusi vaihdetta tai vaihtoehtoisen 8-pykäläisen automaatin. Tehokkain versio tulee aina automaatilla. Dieseliä tarjotaan 100-hevosvoimaisella moottorilla kuusivaihteisen manuaalin kera.

Vai sittenkin sähkö?

Sähkömalli kantaa nimeä Peugeot e-208.  Autoa vauhdittaa 136-hevosvoimainen (100 kW) sähkömoottori, joka parhaimmillaan sinkaisee pikkauton sataseen vain 8,1 sekunnissa. Peugeot on varustanut auton varsin kookkaalla 50 kilowattitunnin ajoakulla, jonka kerrotaan riittävän WLTP-mittauksessa 340 kilometrin ajomatkaan. Lataus onnistuu kolmivaihevirralla 11 kilowatilla (3x16A) tai yksivaiheisesti 7,4 kilowatilla (32A). Pikalatauksen teho on 100 kilowattia.

Peugeot 208

Tiedotteessaan valmistaja korostaa e-208:n tarjoavan markkinoiden parhaan lämmitysratkaisun. Sisätiloja lämmitetään 5 kilowatilla, ja autossa on myös ilmalämpöpumppu. Peugeot kertoo lämmityksen onnistuvan tietysti myös etänä älypuhelimella.

Ajoakun lämmönhallinta on yhdistetty matkustamon järjestelmään, mikä valmistajan mukaan parantaa pikalatauksen toimivuutta.

Suuresta akusta huolimatta e-208:n sisätilat vastaavat polttomoottoriversiota, sillä ajoakku on sijoitettu auton pohjaan. Sen ansiosta sähköversion kerrotaan myös vastaavan ajettavuudeltaan polttomoottorimalleja.

Uutta ja viittausta vanhaan

Ulkoa 208:n tunnistaa heti uudeksi malliksi. Keula saa viitteitä uudesta 508:sta, C-pilarista taas voi löytää viittauksia 205:een. Auton kerrotaan olevan aiempaa pidempi ja leveämpi, mutta matalampi. Auton GT- ja GT-Line -painokset erottuvat mustilla lokasuojan levikkeillään, eräänlainen viittaus 205:n GTi-malleihin sekin. Perä taas kantaa valmistajan nykymallistosta tuttua koko perän levyistä valopaneelia.

Sisältä löytää edellismallissa debytoineen i-Cockpit -sisätilaratkaisun, jonka tunnuspiirre on pienen ohjauspyörän päälle sijoitettu mittaristo. Keskelle tarjotaan kosketusnäyttöä 5-, 7-, tai 10-tuumaisena versiona varustelusta riippuen.

Peugeot 208

Sukupolvenvaihdos tuo runsaasti aktiivista apua ajamiseen: mukautuva vakionopeudensäädin on nyt entistä älykkäämpi ruuhkamatelussa, ja toki varustelista kattaa kaiken kaista-avustimesta automaattisiin hätäjarrutusjärjestelmiin ja nopeusrajoitustunnistukseen.

Peugeot 208 esitellään yleisölle ensi viikolla Geneven näyttelyssä.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Peugeot

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat