6.3.2019 Ajoneuvot Geneven autonäyttely 2019: hienoja perheautoja, huimia sähköurheiluautoja ja sama vanha tulevaisuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan tärkeimmän autonäyttelyn pääteema on yksinkertainen: tulevaisuus on tärkeää, mutta nautitaan nyt tästä hetkestä. Geneve on Euroopan autonäyttelyiden ykkönen. 89. kertaa järjestettävä tapahtuma kerää alppimaahan kaiken kansanmerkeistä automaailman kermaan ja tähdenlentoihin. Yhtään täysyllätystä ei näyttelyssä tänä vuonna nähty, ellei sellaiseksi lasketa valitettavan monen suurmerkin poissaoloa. Geneven jättivät tänä vuonna väliin esimerkiksi Volvo, Ford, Hyundai, Jaguar ja Land Rover. Vaikka valtaosa valmistajista oli yhä täydellä panostuksella mukana, löytyi näyttelyhallista jopa lähes autioita nurkkia. Murehditaan näyttelyiden tulevaisuutta myöhemmin ja keskitytään nyt positiiviseen. Uutta ihmeteltävää oli yhä runsaasti, vaikka valtaosaa oli jo esitelty yhtiöiden tiedotteissa. Autonvalmistajat haluavat maksimoida tärkeiden uutuuksien hetki parrasvaloissa, joten näyttelyn tähdistä viestitään näkyvästi viikkoja ennen messuja. Tänä vuonna vain muutaman auton ulkonäkö pysyi ensimmäiseen lehdistöpäivään saakka piilossa. Geneven autonäyttelyä puhtaimmillaan: Lamborghini Aventador SVJ Roadsterin 770 hevosvoimaa tarjoilevat avoauton riemuja 350 km/h huippunopeudessa. Vuosien kehitystyöt on tehty kilpailijamerkkien silmiltä piilossa. Silti markkinoille saapuvissa autoissa on paljon yhtäläisyyksiä, ohjaahan kehitystyötä lopulta samat trendit: kuluttajakäyttäytyminen, ympäristövelvoitteet ja poliittiset paineet. Vuoden 2019 Geneven autonäyttely tapahtuu suvantovaiheessa. Sähköautohype on laantunut, nyt hehkutuksen sijaan keskitytään tekoihin. Hybridit, ladattavat hybridit ja sähköautot ovat uusi normaali, jota ei enää tarvitse suuremmin alleviivata. Peugeot 208 näyttää hyvältä ulkoa ja päältä. Sähkö vie huomion, mutta polttomoottorit hoitanevat myyntipuolen. Peugeot 208 on tästä hyvä esimerkki: vuonna 2019 tuntuu täysin normaalilta, että uuteen pikkuautoon tulee tarjolle bensiini- ja dieselmoottoreiden rinnalle täyssähkökäyttö. Vielä vuonna 2017 se olisi ollut radikaalia. Sähköautojen saama palastatila on edelleen epäsuhdassa autojen myyntimääriin. Kaupankäynnissä polttomoottorit hallitsevat yhä pitkään, mutta ainakin kaikki tuntuvat olevan yksimielisiä lähitulevaisuuden strategiasta. Pininfarina Battista on maineikkaan muotoilutalon oma sähköinen hyperauto: 1900 hevosvoimaa vie auton sataseen alle kahdessa sekunnissa. 120 kilowattitunnin akku riittää 450 kilometrin toimintamatkaan. Autoja tehdään 150 kappaletta. Sähköistyminen on tuonut automaailman ylähyllylle säpinää: Genevestä löytyi lukuisia sähkökäyttöisiä superautoja uusilta tulokasvalmistajilta. Sähkömurros madaltaa kynnystä saapua markkinoille. Eivät nämä yli 1 500 hevosvoimaiset hyperautot kenenkään arkeen vaikuta, mutta unelmia ja tavoitteita on aina hyvä olla. Audin muotoilujohtaja Marc Lichte (toinen vasemmalta) vielä konseptiautona esiteltävän Q4 e-tron -sähköauton edessä. Toinen autonäyttelyiden viime vuosien teema, autonomia, on sekin vähän laantunut. Geneven näyttelyhallista löytää yhä suuria itseajavia matkavaunuja sekä viimemetrien liikkumiseen kehitettyjä laatikoita, mutta kaikki ovat vain lähivuosien teeman lämmittelyä. Ehkä alkuinnostuksen jälkeen on herätty todellisuuteen, jossa täysautonomia on vielä hyvin kaukana. Porschen pääuutuus oli uuden 911:sta avoversio. Itse ajavat autot eivät tule kertarysäyksellä, vaan olemassa olevat avustimet kehittyvät paremmiksi ja paremmiksi. Vuosien myötä autot tulevat ajamaan entistä vaikeammissa tilanteissa yksin, mutta uusia autoja taajaan koeajava tuskin voi jälkikäteen nimetä yksittäistä hetkeä, jolloin auto alkoi ajamaan itse. Dieter Zetsche piti viimeisen lehdistötilaisuutensa Mercdedes-Benzin pääjohtajana Euroopan autonäyttelyissä ennen eläkkeelle siirtymistä. Tulevaisuuden sijaan Geneven tähtiä olivat lopulta ihan oikeat henkilöautot. Renault Clio ja Škoda Kamiq ovat yllätyksettömiä, mutta sitäkin tarpeellisempia. Mazda CX-30 tuo merkille auton tärkeään C-segmentin katumaasturien luokkaan. Hondan lähes tuotantovalmiilta vaikuttava e Prototype valottaa lähitulevaisuuden sähkösuunnitelmia. Volvon tytäryhtiö Polestarin uusi malli 2 haastaa Tesla Model 3:n. Kia Soul EV nähtiin Euroopassa ensimmäistä kertaa. Honda e Prototype on lähes tuotantovalmis versio aiemmin esitellystä Urban EV -konseptista. Ja sitten ovat kaikki malliversiot: Audi aloitti kaivatun TFSIe-lataushybridien vyörytyksen Q5, A6, A7 ja A8-malleillaan. Mercedes-Benz päivitti Suomessakin valmistettavan GLC:n, joka sekin tarjoaa ladattavaa hybridivoimaa. BMW uudisti 7-sarjan, Volkswagen päivitti Passatia. Se on lopulta ihan raikasta. Tulevaisuudesta on paasattu niin paljon, että välillä tekee hyvää keskittyä elämään hetkessä. Alfa Romeo Tonale -näyttelyauto vihjaa Stelviota pienemmän katumaasturin linjoista. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Autonäyttely Vielä kytee messuhiillos: Geneve 2024 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?