5.2.2016

Indian Scout Sixty – edullisin, silti aito Indian

Indian Scout Sixty

Uusi Indian Scout Sixty on edullisin vaihtoehto päästä legendaarisen Indianin omistajaksi.

Indian Scout Sixty on hauska sekoitus vanhaa klassista ulkonäköä ja nykyaikaista tekniikkaa. Voimakas etulokasuojan muotoilu on ollut aina ”inkkarin” tunnusmerkki, samoin osa värivaihtoehdoista on peräisin yli sadan vuoden takaa.

Kun niihin yhdistetään moderni alumiinivalurunko ja nestejäähdytteinen moottori sähköisellä ride-by-wire -kaasulla, voidaan todella sanoa vastakohtien täydentävän kokonaisuutta.Indian Scout Sixty

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Wigwamissa valmistettu

Indian on vanhin amerikkalainen yhä valmistettava moottoripyörämerkki, kaksi vuotta vanhempi kuin muuan Harley-Davidson.

Ensimmäiset Indianit valmistuivat vuonna 1901. Indian on samalla yksi maailman vanhimpia, jos ei vanhin tarkasti brändätty tuote: firman perustivat George M Hendee ja Oscar Hedström, joita kutsuttiin nimillä Big Chief ja Medicine Man eli poppamies. Tehdasta kutsuttiin Wigwamiksi. Indian oli siis alusta lähtien nimensä veroinen.

Uusi tuleminenIndian Scout Sixty

Nykyisin Indian on osa Polaris-konsernia, mikä antaa hyvän taustatuen tuotekehitykseen.

Konkurssien ja omistajavaihdosten jälkeen Indianin uusi tuleminen alkoi isoilla ilmajäähdytetyillä customeilla.

Viime vuonna mallisto laajeni Scout-mallilla, johon suunniteltiin täysin uusi alumiinivalurunko sekä kokonaan uusi nestejäähdytteinen 1 133-kuutioinen moottori.

60 kuutiotuumaa eli Sixty

Nyt Scoutin rinnalle esitellään 999-kuutioisella moottorilla varustettu Scout Sixty, jonka mallinimi viittaa iskutilavuuteen amerikkalaisittain ilmoitettuna, 60 kuutiotuumaa. Edullisemman moottorivaihtoehdon toivotaan houkuttelevan yhä laajemman asiakaskunnan Indianille.

Suurimpana erona Scoutin kuusivaihteinen vaihteisto on Sixtyssä korvattu viisivaihteisella. Pienemmänkin moottorivaihtoehdon teholukemilla vajaan 250 kilon kuivapainoinen cruiser liikkuu riittävän ripeästi. Ulkoisesti mallit erottaa Sixtyn mustiksi väritetyistä venttiilikoneiston kansista ja satulasta, kun Scoutissa venttiilikoneisto on metallinharmaa ja satula ruskea.

Indian Scout Sixty

  • Moottori: kaksisylinterinen V-moottori, nestejäähdytys
  • Iskutilavuus 999 cm3
  • Teho 57,4 kW (78 hv)
  • Vääntö 89 Nm
  • Kuivapaino 246 kg

Indian-mallisto on nähtävillä MP16-näyttelyssä Helsingin Messukeskuksessa 5.–7.2.2016.

www.mpmessut.fi

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Valmistaja

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat