2.12.2020

Isosti sähköllä: Seat Tarraco e-Hybrid

Seat Tarraco e-HYBRID

Suuri SUV tottelee lataushybridinä nimeä Seat Tarraco e-Hybrid ja tarjoaa silloin 245 hevosvoimaa 49 kilometrin sähköisellä toimintamatkalla. Voimalinjan tekniset tiedot kuulostavat kovin tutuilta.

Iso lataushybridikatumaasturi Seat Tarraco e-Hybrid liittyy valmistajan sähköistetyssä mallistossa kolmanneksi pyöräksi samaan tapaan lataushybriksi rakennetun Leon e-Hybridin ja pienen sähköauton Mii Electricin joukkoon. Uutuutta odotellaan markkinoille jo ensimmäisen vuosineljänneksen aikana.

Seat Tarraco

Seat Tarraco e-Hybrid on etuvetoinen lataushybridi, jonka järjestelmän huipputeho on 180 kilowatttia (245 hv). Sähköistä toimintamatkaa on saatu WLTP-mittaustavan mukaan parhaimmillaan 49 kilometriä ja polttomoottorilla matka jatkuu vielä lähes 700 kilometriä pidemmälle. Tämä kuulostaa kummasti tutulta esimerkiksi Cupra Leonin keulalta.

Seat Tarraco e-HYBRID

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Seat Tarraco e-Hybrid

Hybridivoimalinja yhdistää 1,4-litraisen 110-kilowattisen (150 hv) nelisylinterisen TSI-bensiinimoottorin ja 85-kilowattisen (115 hv) sähkömoottorin kuusipykäläiseen DSG-kaksoiskytkinautomaattivaihteistoon ja akustoon. Tuon akuston koko 13 kilowattituntia. Järjestelmä tarjoaa lukuarvoja 180 kilowattia ja 400 newtonmetriä.

Seat Tarraco e-HYBRID

Seat Tarraco e-Hybrid lupaa käynnistyä aina, akusta varausta löytyessä, sähköisessä ajotilassa ja voimalinja vaihtaa hybridikäyttöön, mikäli nopeus nousee yli 140 kilometrin tunnissa tai akun varaus laskee alle tietyn tason. Hybridikäytössä kuljettajalla on mahdollisuus säätää akun hyödyntämistä. Kun akun varaus lähenee tyhjää, auto vaihtaa itse automaattisesti sähköajosta hybridikäytölle.

Hyödyntämällä 3,6 kilowatin latausasemaa, akku on ladattavissa noin 3 tunnin aikana. Kevyemmällä 2,3 kilowatin latausteholla tuo prosessi kestää hieman alle 5 tuntia. Seat Connect -sovellus tarjoaa käyttäjälle mahdollisuuden tarkastella auton tilaa etänä matkapuhelimen välityksellä, seurata latausta ja aktivoida etälämmitys tai -jäähdytys puhelimen näytöltä.

Seat Tarraco e-HYBRID

Seat MÓ

Seat Tarraco e-Hybrid tuo markkinoille kolmannen sähköistetyn Seatin, mutta tämä on vasta alkua. Jatkoa seuraa paljon pienemmässä koossa ja vain kahdella pyörällä. Samalta suunnalta tulee nimittäin Seat MÓ urbaanin liikkumisen pariin.

Seat MÓ lisää palettiin kaksipyöräisiä sähköistettyjä skoottereita ja potkulautoja. Ensin mainitusta esimerkkinä toimii Seat MÓ eScooter 125 ja jälkimmäisiä edustaa Seat MÓ eKickScooter 25 and Seat MÓ eKickScooter 65.

Lisäksi espanjalaistaustainen merkki on perustanut uuden koulutuskeskuksen sähköisen liikkumisen tulevaisuuden haasteisiin vastatakseen, jossa yli 15 000 työntekijää koulutetaan hybridijärjestelmien ja sähköisten voimalinjojen pariin. Seat on myös rakentamassa oman akkujen testikeskuksen kehitystyötä varten. Vaikuttaa siltä, että Seat ottaa sähköistyksen hyvin vakavasti – tai sittenkin pilke silmäkulmassa.

Kuvat ja lähde: Seat

Luetuimmat