12.3.2016 Ajoneuvot Jäärata – maailman hauskin paikka oppia! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juha Kankkunen Driving Academyn ajokoulussa vierailee väkeä ympäri maailmaa. Maailma näyttää valkoiselta. Vaalean taivaan ja puhtaan puuterilumen välisen horisontin erottaa vain rantaviivan vihreä puusto. Lähimpään kuuseen on matkaa toista kilometriä. Nyt on tilaa virheille. Suuren järven jäälle on aurattu toistakymmentä kilometriä jäärataa Juha Kankkunen Driving Academyä varten. Ajokoulun tarkoituksena on opettaa jäärata-ajon tekniikkaa, ajolinjoja ja autonhallintaa. Juha Kankkusen lisäksi paikalla on lukuisia kouluttajia. Kaikilla on moottoriurheilutausta. – Vuosittain meillä käy 500–600 osallistujaa, Kankkusen kartturinakin toiminut Juha Repo kertoo. Noin 60 prosenttia asiakkaista ovat suomalaisia. Loput tulevat ympäri maailmaa. Osa on eurooppalaisia kaveriporukoita, toiset maapallon vastapuolelta lentäviä miljonäärejä. Monelle kyse saattaa olla ensikosketuksesta talvimaisemaan – ehtaa eksotiikkaa parhaimmillaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Bentley, Audi vai sittenkin Volkswagen? Aasiasta saapuvat miljonäärit tutustuvat talveen usein Bentleyn käsityönä tikatultan nahkaistuimelta. Tarjolla on myös erilaisia Audeja, mutta pääroolissa on Volkswagen. Golf Alltrack ei tarjoa Bentley Continental GT:n kaltaista draamaa, mutta ajo-opetteluun se on kevyempänä parempi valinta. Ensin suuntaamme punaisen Golfin käsittelyradalle. Mallisuoritus näyttää helpolta: ohjauspyörän liikkeet ovat rauhallisia, ja ne heittävät nelivetoista Volkswagenia pehmeästi puolelta toiselle. Mutkasta ulos auto irtoaa hyvin tasaisessa luisussa. Vertailutestissä Opel Astraa vastaan (Moottori 2/2016) kiitimme Volkswagen Golfin johdonmukaista ajettavuutta ja tarkkaa ohjausta. Jääradalla ominaisuudet nousevat uuteen arvoonsa, kun kuljettaja saa keskittyä omiin ajotaitoihinsa. Auton kanssa ei tarvitse kamppailla. Suomalaisasiakkaat helppoja Golf Alltrackin ajonvakautusjärjestelmää ei voi kytkeä täysin pois, mutta sallivin urheilutila sopii jääradalle erinomaisesti. Pyörien sutimista ei rajoiteta, eikä järjestelmä puutu määrätietoisiin sivuluisuihin. Tiukkiin neulansilmiin kääntäessä ajonvakautus ehkäisee aliohjautumista jarruttelemalla takapyöriä: jos ohjauspyörää pitää tarpeeksi käännettynä, taittaa ajonvakautus auton yllättävän leveään sivuluisuun. Sulavan ajamisen ainoa moite kohdistuu kaksoiskytkinvaihteistoon, jonka alaspäinvaihto tuntuu urheilutilassakin kestävän sekuntitolkulla. Mutkasta kiihdytystä pitää ennakoida reilusti – tuntuikohan 1980-luvun B-ryhmäläisten turboviive hieman tällaiselta? Avaimena hyvään kierrokseen ovat oikea nopeus ja ajolinja. Pienikin ylinopeus johtaa ajolinjan levenemiseen, mikä taas pidentää matkaa. Onneksi penkat ovat loivia, joten omien rajojen etsintä ja ylittäminen onnistuu vailla matkan katkeamista. Järjestäjät kertovat suomalaisten olevan helppoja asiakkaita, sillä autoja ei tarvitse liialti hinailla penkoista takaisin radalle. Väistötesti muistuttaa tilannenopeudesta – Hyvin pienet ohjauspyörän liikkeet riittävät kunhan käännön tekee oikeaan aikaan, ralli- ja rallicrosskuljettaja Kristian Sohlberg opastaa. Hänen ohjastamana Golf Alltrack pujottelee keiloja eleettömästi. Ohjauspyörä ei juuri käänny neljänneskierrosta enempää. Tärkeintä on oikea ajoitus. Liukkaus vaatii ennakointia, jotta renkaat saavat auton suunnan vaihtumaan. Jo ennen keilaa ohjauspyörä on takaisin suorassa ja auto valmiina seuraavaan käännökseen. Keilakujan päässä odottaa väistötesti. – Vasemmalta, Sohlberg ohjastaa apukuljettajan paikalta. Oikea jalka survoo jarrua lähes väkivalloin. Ennakointi ja pienet ohjauspyörän käännöt pysyvät vain vaivoin mielessä, kun Golf sujahtaa läpi keilojen. Seuraavalla yrityksellä vauhtia on parisen kilometriä enemmän. Se riittää eroon. Ensimmäinen käännös onnistuu, mutta linja valuu leveäksi. Paluu omalle kaistalle ei suju osumitta. Onneksi se on vain keila. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI 4Motion DSG Hinta alkaen 40 690 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, turboahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 135 kW (184 hv), 3500 r/min Vääntö 380 Nm (1750 r/min) Vääntö 380 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku