12.3.2016 Ajoneuvot Jäärata – maailman hauskin paikka oppia! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juha Kankkunen Driving Academyn ajokoulussa vierailee väkeä ympäri maailmaa. Maailma näyttää valkoiselta. Vaalean taivaan ja puhtaan puuterilumen välisen horisontin erottaa vain rantaviivan vihreä puusto. Lähimpään kuuseen on matkaa toista kilometriä. Nyt on tilaa virheille.Suuren järven jäälle on aurattu toistakymmentä kilometriä jäärataa Juha Kankkunen Driving Academyä varten. Ajokoulun tarkoituksena on opettaa jäärata-ajon tekniikkaa, ajolinjoja ja autonhallintaa. Juha Kankkusen lisäksi paikalla on lukuisia kouluttajia. Kaikilla on moottoriurheilutausta.– Vuosittain meillä käy 500–600 osallistujaa, Kankkusen kartturinakin toiminut Juha Repo kertoo.Noin 60 prosenttia asiakkaista ovat suomalaisia. Loput tulevat ympäri maailmaa. Osa on eurooppalaisia kaveriporukoita, toiset maapallon vastapuolelta lentäviä miljonäärejä. Monelle kyse saattaa olla ensikosketuksesta talvimaisemaan – ehtaa eksotiikkaa parhaimmillaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBentley, Audi vai sittenkin Volkswagen?Aasiasta saapuvat miljonäärit tutustuvat talveen usein Bentleyn käsityönä tikatultan nahkaistuimelta. Tarjolla on myös erilaisia Audeja, mutta pääroolissa on Volkswagen. Golf Alltrack ei tarjoa Bentley Continental GT:n kaltaista draamaa, mutta ajo-opetteluun se on kevyempänä parempi valinta.Ensin suuntaamme punaisen Golfin käsittelyradalle. Mallisuoritus näyttää helpolta: ohjauspyörän liikkeet ovat rauhallisia, ja ne heittävät nelivetoista Volkswagenia pehmeästi puolelta toiselle. Mutkasta ulos auto irtoaa hyvin tasaisessa luisussa.Vertailutestissä Opel Astraa vastaan (Moottori 2/2016) kiitimme Volkswagen Golfin johdonmukaista ajettavuutta ja tarkkaa ohjausta. Jääradalla ominaisuudet nousevat uuteen arvoonsa, kun kuljettaja saa keskittyä omiin ajotaitoihinsa. Auton kanssa ei tarvitse kamppailla.Suomalaisasiakkaat helppojaGolf Alltrackin ajonvakautusjärjestelmää ei voi kytkeä täysin pois, mutta sallivin urheilutila sopii jääradalle erinomaisesti. Pyörien sutimista ei rajoiteta, eikä järjestelmä puutu määrätietoisiin sivuluisuihin. Tiukkiin neulansilmiin kääntäessä ajonvakautus ehkäisee aliohjautumista jarruttelemalla takapyöriä: jos ohjauspyörää pitää tarpeeksi käännettynä, taittaa ajonvakautus auton yllättävän leveään sivuluisuun.Sulavan ajamisen ainoa moite kohdistuu kaksoiskytkinvaihteistoon, jonka alaspäinvaihto tuntuu urheilutilassakin kestävän sekuntitolkulla. Mutkasta kiihdytystä pitää ennakoida reilusti – tuntuikohan 1980-luvun B-ryhmäläisten turboviive hieman tällaiselta?Avaimena hyvään kierrokseen ovat oikea nopeus ja ajolinja. Pienikin ylinopeus johtaa ajolinjan levenemiseen, mikä taas pidentää matkaa. Onneksi penkat ovat loivia, joten omien rajojen etsintä ja ylittäminen onnistuu vailla matkan katkeamista.Järjestäjät kertovat suomalaisten olevan helppoja asiakkaita, sillä autoja ei tarvitse liialti hinailla penkoista takaisin radalle.Väistötesti muistuttaa tilannenopeudesta– Hyvin pienet ohjauspyörän liikkeet riittävät kunhan käännön tekee oikeaan aikaan, ralli- ja rallicrosskuljettaja Kristian Sohlberg opastaa.Hänen ohjastamana Golf Alltrack pujottelee keiloja eleettömästi. Ohjauspyörä ei juuri käänny neljänneskierrosta enempää. Tärkeintä on oikea ajoitus. Liukkaus vaatii ennakointia, jotta renkaat saavat auton suunnan vaihtumaan. Jo ennen keilaa ohjauspyörä on takaisin suorassa ja auto valmiina seuraavaan käännökseen.Keilakujan päässä odottaa väistötesti.– Vasemmalta, Sohlberg ohjastaa apukuljettajan paikalta.Oikea jalka survoo jarrua lähes väkivalloin. Ennakointi ja pienet ohjauspyörän käännöt pysyvät vain vaivoin mielessä, kun Golf sujahtaa läpi keilojen.Seuraavalla yrityksellä vauhtia on parisen kilometriä enemmän. Se riittää eroon. Ensimmäinen käännös onnistuu, mutta linja valuu leveäksi. Paluu omalle kaistalle ei suju osumitta. Onneksi se on vain keila.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI 4Motion DSG Hinta alkaen 40 690 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, turboahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 135 kW (184 hv), 3500 r/min Vääntö 380 Nm (1750 r/min) Vääntö 380 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 12.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Kuga PHEV – Kuga sanoo tahdon? 11.11.2024 Koeajo Koeajo: BMW M5 on nyt onneksi lataushybridi, sillä sen ansiosta malli sai säilyttää V8-moottorin 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Koeajo Koeajo: Opel Grandland Electric – perheelliset kiittävät 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 9.11.2024 Koeajo Koeajo: Renault 5 – ilon ja sähkön vallankumous alle 30000 eurolla 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Kuga PHEV – Kuga sanoo tahdon? 11.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Etelä-Korean suurlähettilään entinen virka-auto, Hyundai Equus VS500 11.11.2024 Koeajo Koeajo: BMW M5 on nyt onneksi lataushybridi, sillä sen ansiosta malli sai säilyttää V8-moottorin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 12.11.2024 Moottoripyörät Ducati luottaa V2-moottorin viehätysvoimaan – Panigale ja Streetfighter saavat uuden sydämen 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 9.11.2024 Laivat Wallenius Wilhelmsen pisti tilaukseen maailman suurimmat autojenkuljetuslaivat - jopa 11 700 uutta autoa saadaan kuljetettua metanolilla 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 11.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Etelä-Korean suurlähettilään entinen virka-auto, Hyundai Equus VS500 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi