12.3.2016 Ajoneuvot Jäärata – maailman hauskin paikka oppia! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juha Kankkunen Driving Academyn ajokoulussa vierailee väkeä ympäri maailmaa. Maailma näyttää valkoiselta. Vaalean taivaan ja puhtaan puuterilumen välisen horisontin erottaa vain rantaviivan vihreä puusto. Lähimpään kuuseen on matkaa toista kilometriä. Nyt on tilaa virheille. Suuren järven jäälle on aurattu toistakymmentä kilometriä jäärataa Juha Kankkunen Driving Academyä varten. Ajokoulun tarkoituksena on opettaa jäärata-ajon tekniikkaa, ajolinjoja ja autonhallintaa. Juha Kankkusen lisäksi paikalla on lukuisia kouluttajia. Kaikilla on moottoriurheilutausta. – Vuosittain meillä käy 500–600 osallistujaa, Kankkusen kartturinakin toiminut Juha Repo kertoo. Noin 60 prosenttia asiakkaista ovat suomalaisia. Loput tulevat ympäri maailmaa. Osa on eurooppalaisia kaveriporukoita, toiset maapallon vastapuolelta lentäviä miljonäärejä. Monelle kyse saattaa olla ensikosketuksesta talvimaisemaan – ehtaa eksotiikkaa parhaimmillaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Bentley, Audi vai sittenkin Volkswagen? Aasiasta saapuvat miljonäärit tutustuvat talveen usein Bentleyn käsityönä tikatultan nahkaistuimelta. Tarjolla on myös erilaisia Audeja, mutta pääroolissa on Volkswagen. Golf Alltrack ei tarjoa Bentley Continental GT:n kaltaista draamaa, mutta ajo-opetteluun se on kevyempänä parempi valinta. Ensin suuntaamme punaisen Golfin käsittelyradalle. Mallisuoritus näyttää helpolta: ohjauspyörän liikkeet ovat rauhallisia, ja ne heittävät nelivetoista Volkswagenia pehmeästi puolelta toiselle. Mutkasta ulos auto irtoaa hyvin tasaisessa luisussa. Vertailutestissä Opel Astraa vastaan (Moottori 2/2016) kiitimme Volkswagen Golfin johdonmukaista ajettavuutta ja tarkkaa ohjausta. Jääradalla ominaisuudet nousevat uuteen arvoonsa, kun kuljettaja saa keskittyä omiin ajotaitoihinsa. Auton kanssa ei tarvitse kamppailla. Suomalaisasiakkaat helppoja Golf Alltrackin ajonvakautusjärjestelmää ei voi kytkeä täysin pois, mutta sallivin urheilutila sopii jääradalle erinomaisesti. Pyörien sutimista ei rajoiteta, eikä järjestelmä puutu määrätietoisiin sivuluisuihin. Tiukkiin neulansilmiin kääntäessä ajonvakautus ehkäisee aliohjautumista jarruttelemalla takapyöriä: jos ohjauspyörää pitää tarpeeksi käännettynä, taittaa ajonvakautus auton yllättävän leveään sivuluisuun. Sulavan ajamisen ainoa moite kohdistuu kaksoiskytkinvaihteistoon, jonka alaspäinvaihto tuntuu urheilutilassakin kestävän sekuntitolkulla. Mutkasta kiihdytystä pitää ennakoida reilusti – tuntuikohan 1980-luvun B-ryhmäläisten turboviive hieman tällaiselta? Avaimena hyvään kierrokseen ovat oikea nopeus ja ajolinja. Pienikin ylinopeus johtaa ajolinjan levenemiseen, mikä taas pidentää matkaa. Onneksi penkat ovat loivia, joten omien rajojen etsintä ja ylittäminen onnistuu vailla matkan katkeamista. Järjestäjät kertovat suomalaisten olevan helppoja asiakkaita, sillä autoja ei tarvitse liialti hinailla penkoista takaisin radalle. Väistötesti muistuttaa tilannenopeudesta – Hyvin pienet ohjauspyörän liikkeet riittävät kunhan käännön tekee oikeaan aikaan, ralli- ja rallicrosskuljettaja Kristian Sohlberg opastaa. Hänen ohjastamana Golf Alltrack pujottelee keiloja eleettömästi. Ohjauspyörä ei juuri käänny neljänneskierrosta enempää. Tärkeintä on oikea ajoitus. Liukkaus vaatii ennakointia, jotta renkaat saavat auton suunnan vaihtumaan. Jo ennen keilaa ohjauspyörä on takaisin suorassa ja auto valmiina seuraavaan käännökseen. Keilakujan päässä odottaa väistötesti. – Vasemmalta, Sohlberg ohjastaa apukuljettajan paikalta. Oikea jalka survoo jarrua lähes väkivalloin. Ennakointi ja pienet ohjauspyörän käännöt pysyvät vain vaivoin mielessä, kun Golf sujahtaa läpi keilojen. Seuraavalla yrityksellä vauhtia on parisen kilometriä enemmän. Se riittää eroon. Ensimmäinen käännös onnistuu, mutta linja valuu leveäksi. Paluu omalle kaistalle ei suju osumitta. Onneksi se on vain keila. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI 4Motion DSG Hinta alkaen 40 690 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, turboahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 135 kW (184 hv), 3500 r/min Vääntö 380 Nm (1750 r/min) Vääntö 380 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe