12.3.2016

Jäärata – maailman hauskin paikka oppia!

Juha Kankkunen Driving Academy

Juha Kankkunen Driving Academyn ajokoulussa vierailee väkeä ympäri maailmaa.

Maailma näyttää valkoiselta. Vaalean taivaan ja puhtaan puuterilumen välisen horisontin erottaa vain rantaviivan vihreä puusto. Lähimpään kuuseen on matkaa toista kilometriä. Nyt on tilaa virheille.

Suuren järven jäälle on aurattu toistakymmentä kilometriä jäärataa Juha Kankkunen Driving Academyä varten. Ajokoulun tarkoituksena on opettaa jäärata-ajon tekniikkaa, ajolinjoja ja autonhallintaa. Juha Kankkusen lisäksi paikalla on lukuisia kouluttajia. Kaikilla on moottoriurheilutausta.

– Vuosittain meillä käy 500–600 osallistujaa, Kankkusen kartturinakin toiminut Juha Repo kertoo.

Juha Kankkunen Driving Academy

Noin 60 prosenttia asiakkaista ovat suomalaisia. Loput tulevat ympäri maailmaa. Osa on eurooppalaisia kaveriporukoita, toiset maapallon vastapuolelta lentäviä miljonäärejä. Monelle kyse saattaa olla ensikosketuksesta talvimaisemaan – ehtaa eksotiikkaa parhaimmillaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Bentley, Audi vai sittenkin Volkswagen?

Aasiasta saapuvat miljonäärit tutustuvat talveen usein Bentleyn käsityönä tikatultan nahkaistuimelta. Tarjolla on myös erilaisia Audeja, mutta pääroolissa on Volkswagen. Golf Alltrack ei tarjoa Bentley Continental GT:n kaltaista draamaa, mutta ajo-opetteluun se on kevyempänä parempi valinta.

Juha Kankkunen Driving Academy

Ensin suuntaamme punaisen Golfin käsittelyradalle. Mallisuoritus näyttää helpolta: ohjauspyörän liikkeet ovat rauhallisia, ja ne heittävät nelivetoista Volkswagenia pehmeästi puolelta toiselle. Mutkasta ulos auto irtoaa hyvin tasaisessa luisussa.

Vertailutestissä Opel Astraa vastaan (Moottori 2/2016) kiitimme Volkswagen Golfin johdonmukaista ajettavuutta ja tarkkaa ohjausta. Jääradalla ominaisuudet nousevat uuteen arvoonsa, kun kuljettaja saa keskittyä omiin ajotaitoihinsa. Auton kanssa ei tarvitse kamppailla.

Suomalaisasiakkaat helppoja

Juha Kankkunen Driving AcademyGolf Alltrackin ajonvakautusjärjestelmää ei voi kytkeä täysin pois, mutta sallivin urheilutila sopii jääradalle erinomaisesti. Pyörien sutimista ei rajoiteta, eikä järjestelmä puutu määrätietoisiin sivuluisuihin. Tiukkiin neulansilmiin kääntäessä ajonvakautus ehkäisee aliohjautumista jarruttelemalla takapyöriä: jos ohjauspyörää pitää tarpeeksi käännettynä, taittaa ajonvakautus auton yllättävän leveään sivuluisuun.

Sulavan ajamisen ainoa moite kohdistuu kaksoiskytkinvaihteistoon, jonka alaspäinvaihto tuntuu urheilutilassakin kestävän sekuntitolkulla. Mutkasta kiihdytystä pitää ennakoida reilusti – tuntuikohan 1980-luvun B-ryhmäläisten turboviive hieman tällaiselta?

Juha Kankkunen Driving Academy

Avaimena hyvään kierrokseen ovat oikea nopeus ja ajolinja. Pienikin ylinopeus johtaa ajolinjan levenemiseen, mikä taas pidentää matkaa. Onneksi penkat ovat loivia, joten omien rajojen etsintä ja ylittäminen onnistuu vailla matkan katkeamista.

Järjestäjät kertovat suomalaisten olevan helppoja asiakkaita, sillä autoja ei tarvitse liialti hinailla penkoista takaisin radalle.

Väistötesti muistuttaa tilannenopeudesta

– Hyvin pienet ohjauspyörän liikkeet riittävät kunhan käännön tekee oikeaan aikaan, ralli- ja rallicrosskuljettaja Kristian Sohlberg opastaa.

Juha Kankkunen Driving Academy

Hänen ohjastamana Golf Alltrack pujottelee keiloja eleettömästi. Ohjauspyörä ei juuri käänny neljänneskierrosta enempää. Tärkeintä on oikea ajoitus. Liukkaus vaatii ennakointia, jotta renkaat saavat auton suunnan vaihtumaan. Jo ennen keilaa ohjauspyörä on takaisin suorassa ja auto valmiina seuraavaan käännökseen.

Keilakujan päässä odottaa väistötesti.

– Vasemmalta, Sohlberg ohjastaa apukuljettajan paikalta.

Oikea jalka survoo jarrua lähes väkivalloin. Ennakointi ja pienet ohjauspyörän käännöt pysyvät vain vaivoin mielessä, kun Golf sujahtaa läpi keilojen.

Juha Kankkunen Driving Academy

Seuraavalla yrityksellä vauhtia on parisen kilometriä enemmän. Se riittää eroon. Ensimmäinen käännös onnistuu, mutta linja valuu leveäksi. Paluu omalle kaistalle ei suju osumitta. Onneksi se on vain keila.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI 4Motion DSG

Hinta alkaen

40 690 €

Moottori

Dieselmoottori 1 968 cm³, turboahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto.

Teho

135 kW (184 hv), 3500 r/min

Vääntö

380 Nm (1750 r/min)

Vääntö

380 Nm (1750 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,8 s

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

129 g/km

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat