JHC Ukkonen LUT superbike sähköinen moottoripyörä

Ajoneuvot Moottoripyörät 29.11.2020

JHC Ukkonen – sähkökäyttöinen superbike-moottoripyörä syntyy Lappeenrannan LUT-yliopistolla

LUT-yliopistolla on aikaisemminkin rakennettu sähkömoottoripyörä, mutta nyt rima on nostettu selvästi korkeammalle. Tavoitteena on kilpailla omavalmisteisella JHC Ukkoseksi nimetyllä sähkömoottoripyörällä Imatralla IRRC-kisan yhteydessä ajettavassa Three flashes -kisassa ammattikuljettajan voimin.

Pari vuotta sitten LUT-yliopistolla muokattiin sivuvaunu-Uralista sähkökäyttöinen konversiomalli, jossa tavoiteltiin päästöjen pienenemisen ja helppokäyttöisyyden lisäksi sitä, että muutostyö olisi helppo monistaa ja mahdollisesti muuttaa suurikin määrä samanlaisia moottoripyöriä sähkökäyttöisiksi.

Nyt käynnissä on uusi projekti, jossa edelleen rakennetaan sähkökäyttöistä moottoripyörää, mutta hyvin erilaisilla tavoitteilla. Vuoden verran on suunniteltu ja rakennettu kilpakäyttöön soveltuvaa sähkömoottoripyörää, jonka on tarkoitus debytoida Imatranajon yhteydessä ajettavassa Three flashes -sähköpyörien kisassa jo tulevana kesänä.

LUT-yliopiston Lappeenrannan kampuksen protopaja J. Hyneman Centerissä (JHC) on työstetty sähkömoottoripyörää noin vuoden ajan. Pyörää ryhdyttiin rakentamaan alumiinista LUTissa suunnitellun ja valmistetun rungon ympärille osin itse tehdyistä ja osin valmiista osto-osista. Tavoitteena on, että vielä tänä vuonna akusto ja ohjausmekaniikka saadaan paikoilleen. Testejä päästään tekemään ensi vuoden puolella. Sen lisäksi että pyörä on jo vähitellen saanut lopullisen muotonsa, on sen kehittäminen poikinut lisäksi kauppatieteisiin kokonaisen kurssin verran moottoriurheiluun liityvä sisältöä.

JHC Ukkonen sähköinen superbike LUT

Tutkijaopettaja Markku Ikävalko sanoo, että päätavoite on tehdä mahdollisimman nopea ja kevyt sähkömoottoripyörä, joka pärjää kilpailuissa. Pyörän nimi on JHC Ukkonen. Sähköpyörässä ole vaihteistoa, mutta siinä on erittäin tarkasti säädettävissä oleva ”kaasukahva”. Pyörä kiihtyy parissa sekunnissa nollasta sataan kilometriin tunnissa.

– Virtaa syöttävät kahdeksan alumiinikoteloitua akkumoduulia. Akun kesto on mitoitettu riittämään noin viiden kierroksen kilpailun. Pyörän paino tulee olemaan superbiken luokkaa eli noin 190 kiloa, LUTin kehittämispäällikkö Marko Kasurinen esittelee.

Sähkömoottoripyörä valmistuu parviälyllä

Sähkömoottoripyörän rinnalla LUTissa on rakennettu uutta kauppatieteiden kurssia: Case Course on International Motorsport. Siinä monikansalliset opiskelijatiimit tutkivat moottoriurheiluun liittyviä ilmiöitä kauppatieteiden työkaluilla. Yhteistyöhön ovat lupautuneet mukaan kansalliset lajiliitot AKK-Motorsport ry ja Suomen Moottoriliitto ry.

– Opiskelijaryhmät perehtyvät muun muassa sponsorointiin, managerointiin ja liiketoimintamalleihin. Näyttää siltä, että olemme ainakin Suomessa ensimmäinen yliopisto, joka ottaa moottoriurheilun tutkittavaksi toimialaksi opetuksessa, Markku Ikävalko otaksuu.

Itse pyörää suunnitellaan tietokoneella ja osin hyödyntäen nopean valmistamisen menetelmiä, kuten 3D-tulostamista. Kehittämisessä on ollut mukana muun muassa LUTin kone- ja sähkötekniikan opiskelijoita. Kurssitehtäviä ovat olleet esimerkiksi takahaarukan rakenteen suunnittelu ja kaasukahvan liikkeen muuttaminen pyörää eteenpäin vieväksi voimaksi. Industrial Design Engineering -maisteriohjelman opiskelijan teollisen muotoilun osaamista on hyödynnetty katteiden suunnittelussa ja graafista osaamista ulkoasun valmistamisessa.

JHC Ukkonen LUT superbike sähköinen moottoripyörä

J. Hyneman Centerissä hyödynnetään parviälyä, eikä kaikkien tarvitse osata kaikkea. Marko Kasurinen kuvailee, että paikoitellen ”tekeminen on perusinsinöörityöstä poikkeavaa sen kokeiluluonteisuuden ja nopeuden vuoksi”.

– Yliopistossa on tekeillä nykyaikainen sähkömoottoripyörä. LUTin käytössä olevilla ohjelmistoilla on tehty virtuaaliset rasitustestit rungolle. Hiilikuituteknologiaa voidaan käyttää tulevaisuudessa katteiden ja rungon osien rakentamisessa, Kasurinen kertoo.

Kilparadalle ensi kesänä

LUT-yliopistossa valmistuva sähkömoottoripyörä ei suoraan sovellu kaupallistettavaksi yksityiskäyttöön. Kilparadalla JHC Ukkosen 150 kilowatin tehot ja maksimivauhti 250 kilometriä tunnissa pääsevät testiin heinäkuussa, kun Imatralla ajetaan International Road Racing Championship -sarjan osakilpailu. LUTin pyörän kuljettajaksi tarvitaan tällöin ammattilainen.

– Imatran ajoissa alankomaalainen esikuvayliopistomme Twente kisaa jo kahdella sähköpyörällään. Isosta-Britanniasta on tulossa kolme tiimiä. Meidän on tarkoitus olla samoissa kisoissa, Markku Ikävalko sanoo painokkaasti.

JHC Ukkonen – Electric superbike

Maksimiteho: 150kW
Vääntö: 350Nm
Akun kapasiteetti: 13 kWh, 1440 akkukennoa

Vuosibudjetti: 50 000 euroa

  • Rakennetaan LUT-yliopiston tiloissa
  • Tarjoaa sisältöjä LUTin tekniikan ja kauppatieteiden kursseihin
  • Kisaa ensimmäisen kerran Imatralla Three flashes -kilpailussa heinäkuussa 2021.
  • Sähkömoottoripyörälle etsitään sponsoreiksi tahoja, jotka ovat kuin LUT – muuttavat maailmaa uteliaisuudella ja tekevät asioita uudella tavalla
  • Superbiken kotisivut: https://jhynemancenter.com/ukkonen/

Lähde: LUT-yliopiston tiedote Kuvat: LUT

Jaa artikkeli

Keskustelu

Kaikki koeajot

Uusimmat