29.11.2020 Ajoneuvot JHC Ukkonen – sähkökäyttöinen superbike-moottoripyörä syntyy Lappeenrannan LUT-yliopistolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä LUT-yliopistolla on aikaisemminkin rakennettu sähkömoottoripyörä, mutta nyt rima on nostettu selvästi korkeammalle. Tavoitteena on kilpailla omavalmisteisella JHC Ukkoseksi nimetyllä sähkömoottoripyörällä Imatralla IRRC-kisan yhteydessä ajettavassa Three flashes -kisassa ammattikuljettajan voimin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPari vuotta sitten LUT-yliopistolla muokattiin sivuvaunu-Uralista sähkökäyttöinen konversiomalli, jossa tavoiteltiin päästöjen pienenemisen ja helppokäyttöisyyden lisäksi sitä, että muutostyö olisi helppo monistaa ja mahdollisesti muuttaa suurikin määrä samanlaisia moottoripyöriä sähkökäyttöisiksi. Nyt käynnissä on uusi projekti, jossa edelleen rakennetaan sähkökäyttöistä moottoripyörää, mutta hyvin erilaisilla tavoitteilla. Vuoden verran on suunniteltu ja rakennettu kilpakäyttöön soveltuvaa sähkömoottoripyörää, jonka on tarkoitus debytoida Imatranajon yhteydessä ajettavassa Three flashes -sähköpyörien kisassa jo tulevana kesänä. LUT-yliopiston Lappeenrannan kampuksen protopaja J. Hyneman Centerissä (JHC) on työstetty sähkömoottoripyörää noin vuoden ajan. Pyörää ryhdyttiin rakentamaan alumiinista LUTissa suunnitellun ja valmistetun rungon ympärille osin itse tehdyistä ja osin valmiista osto-osista. Tavoitteena on, että vielä tänä vuonna akusto ja ohjausmekaniikka saadaan paikoilleen. Testejä päästään tekemään ensi vuoden puolella. Sen lisäksi että pyörä on jo vähitellen saanut lopullisen muotonsa, on sen kehittäminen poikinut lisäksi kauppatieteisiin kokonaisen kurssin verran moottoriurheiluun liityvä sisältöä. Tutkijaopettaja Markku Ikävalko sanoo, että päätavoite on tehdä mahdollisimman nopea ja kevyt sähkömoottoripyörä, joka pärjää kilpailuissa. Pyörän nimi on JHC Ukkonen. Sähköpyörässä ole vaihteistoa, mutta siinä on erittäin tarkasti säädettävissä oleva "kaasukahva". Pyörä kiihtyy parissa sekunnissa nollasta sataan kilometriin tunnissa. – Virtaa syöttävät kahdeksan alumiinikoteloitua akkumoduulia. Akun kesto on mitoitettu riittämään noin viiden kierroksen kilpailun. Pyörän paino tulee olemaan superbiken luokkaa eli noin 190 kiloa, LUTin kehittämispäällikkö Marko Kasurinen esittelee. Sähkömoottoripyörä valmistuu parviälyllä Sähkömoottoripyörän rinnalla LUTissa on rakennettu uutta kauppatieteiden kurssia: Case Course on International Motorsport. Siinä monikansalliset opiskelijatiimit tutkivat moottoriurheiluun liittyviä ilmiöitä kauppatieteiden työkaluilla. Yhteistyöhön ovat lupautuneet mukaan kansalliset lajiliitot AKK-Motorsport ry ja Suomen Moottoriliitto ry. – Opiskelijaryhmät perehtyvät muun muassa sponsorointiin, managerointiin ja liiketoimintamalleihin. Näyttää siltä, että olemme ainakin Suomessa ensimmäinen yliopisto, joka ottaa moottoriurheilun tutkittavaksi toimialaksi opetuksessa, Markku Ikävalko otaksuu. Itse pyörää suunnitellaan tietokoneella ja osin hyödyntäen nopean valmistamisen menetelmiä, kuten 3D-tulostamista. Kehittämisessä on ollut mukana muun muassa LUTin kone- ja sähkötekniikan opiskelijoita. Kurssitehtäviä ovat olleet esimerkiksi takahaarukan rakenteen suunnittelu ja kaasukahvan liikkeen muuttaminen pyörää eteenpäin vieväksi voimaksi. Industrial Design Engineering -maisteriohjelman opiskelijan teollisen muotoilun osaamista on hyödynnetty katteiden suunnittelussa ja graafista osaamista ulkoasun valmistamisessa. J. Hyneman Centerissä hyödynnetään parviälyä, eikä kaikkien tarvitse osata kaikkea. Marko Kasurinen kuvailee, että paikoitellen "tekeminen on perusinsinöörityöstä poikkeavaa sen kokeiluluonteisuuden ja nopeuden vuoksi". – Yliopistossa on tekeillä nykyaikainen sähkömoottoripyörä. LUTin käytössä olevilla ohjelmistoilla on tehty virtuaaliset rasitustestit rungolle. Hiilikuituteknologiaa voidaan käyttää tulevaisuudessa katteiden ja rungon osien rakentamisessa, Kasurinen kertoo. Kilparadalle ensi kesänä LUT-yliopistossa valmistuva sähkömoottoripyörä ei suoraan sovellu kaupallistettavaksi yksityiskäyttöön. Kilparadalla JHC Ukkosen 150 kilowatin tehot ja maksimivauhti 250 kilometriä tunnissa pääsevät testiin heinäkuussa, kun Imatralla ajetaan International Road Racing Championship -sarjan osakilpailu. LUTin pyörän kuljettajaksi tarvitaan tällöin ammattilainen. – Imatran ajoissa alankomaalainen esikuvayliopistomme Twente kisaa jo kahdella sähköpyörällään. Isosta-Britanniasta on tulossa kolme tiimiä. Meidän on tarkoitus olla samoissa kisoissa, Markku Ikävalko sanoo painokkaasti. JHC Ukkonen – Electric superbike Maksimiteho: 150kW Vääntö: 350Nm Akun kapasiteetti: 13 kWh, 1440 akkukennoa Vuosibudjetti: 50 000 euroa Rakennetaan LUT-yliopiston tiloissa Tarjoaa sisältöjä LUTin tekniikan ja kauppatieteiden kursseihin Kisaa ensimmäisen kerran Imatralla Three flashes -kilpailussa heinäkuussa 2021. Sähkömoottoripyörälle etsitään sponsoreiksi tahoja, jotka ovat kuin LUT – muuttavat maailmaa uteliaisuudella ja tekevät asioita uudella tavalla Superbiken kotisivut: https://jhynemancenter.com/ukkonen/ Lähde: LUT-yliopiston tiedote Kuvat: LUT Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Testit Testi: Älypuhelin kiinni tiukasti moottoripyörän tai polkupyörän tankoon – magneetilla 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?