29.11.2020 Ajoneuvot JHC Ukkonen – sähkökäyttöinen superbike-moottoripyörä syntyy Lappeenrannan LUT-yliopistolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä LUT-yliopistolla on aikaisemminkin rakennettu sähkömoottoripyörä, mutta nyt rima on nostettu selvästi korkeammalle. Tavoitteena on kilpailla omavalmisteisella JHC Ukkoseksi nimetyllä sähkömoottoripyörällä Imatralla IRRC-kisan yhteydessä ajettavassa Three flashes -kisassa ammattikuljettajan voimin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPari vuotta sitten LUT-yliopistolla muokattiin sivuvaunu-Uralista sähkökäyttöinen konversiomalli, jossa tavoiteltiin päästöjen pienenemisen ja helppokäyttöisyyden lisäksi sitä, että muutostyö olisi helppo monistaa ja mahdollisesti muuttaa suurikin määrä samanlaisia moottoripyöriä sähkökäyttöisiksi. Nyt käynnissä on uusi projekti, jossa edelleen rakennetaan sähkökäyttöistä moottoripyörää, mutta hyvin erilaisilla tavoitteilla. Vuoden verran on suunniteltu ja rakennettu kilpakäyttöön soveltuvaa sähkömoottoripyörää, jonka on tarkoitus debytoida Imatranajon yhteydessä ajettavassa Three flashes -sähköpyörien kisassa jo tulevana kesänä. LUT-yliopiston Lappeenrannan kampuksen protopaja J. Hyneman Centerissä (JHC) on työstetty sähkömoottoripyörää noin vuoden ajan. Pyörää ryhdyttiin rakentamaan alumiinista LUTissa suunnitellun ja valmistetun rungon ympärille osin itse tehdyistä ja osin valmiista osto-osista. Tavoitteena on, että vielä tänä vuonna akusto ja ohjausmekaniikka saadaan paikoilleen. Testejä päästään tekemään ensi vuoden puolella. Sen lisäksi että pyörä on jo vähitellen saanut lopullisen muotonsa, on sen kehittäminen poikinut lisäksi kauppatieteisiin kokonaisen kurssin verran moottoriurheiluun liityvä sisältöä. Tutkijaopettaja Markku Ikävalko sanoo, että päätavoite on tehdä mahdollisimman nopea ja kevyt sähkömoottoripyörä, joka pärjää kilpailuissa. Pyörän nimi on JHC Ukkonen. Sähköpyörässä ole vaihteistoa, mutta siinä on erittäin tarkasti säädettävissä oleva "kaasukahva". Pyörä kiihtyy parissa sekunnissa nollasta sataan kilometriin tunnissa. – Virtaa syöttävät kahdeksan alumiinikoteloitua akkumoduulia. Akun kesto on mitoitettu riittämään noin viiden kierroksen kilpailun. Pyörän paino tulee olemaan superbiken luokkaa eli noin 190 kiloa, LUTin kehittämispäällikkö Marko Kasurinen esittelee. Sähkömoottoripyörä valmistuu parviälyllä Sähkömoottoripyörän rinnalla LUTissa on rakennettu uutta kauppatieteiden kurssia: Case Course on International Motorsport. Siinä monikansalliset opiskelijatiimit tutkivat moottoriurheiluun liittyviä ilmiöitä kauppatieteiden työkaluilla. Yhteistyöhön ovat lupautuneet mukaan kansalliset lajiliitot AKK-Motorsport ry ja Suomen Moottoriliitto ry. – Opiskelijaryhmät perehtyvät muun muassa sponsorointiin, managerointiin ja liiketoimintamalleihin. Näyttää siltä, että olemme ainakin Suomessa ensimmäinen yliopisto, joka ottaa moottoriurheilun tutkittavaksi toimialaksi opetuksessa, Markku Ikävalko otaksuu. Itse pyörää suunnitellaan tietokoneella ja osin hyödyntäen nopean valmistamisen menetelmiä, kuten 3D-tulostamista. Kehittämisessä on ollut mukana muun muassa LUTin kone- ja sähkötekniikan opiskelijoita. Kurssitehtäviä ovat olleet esimerkiksi takahaarukan rakenteen suunnittelu ja kaasukahvan liikkeen muuttaminen pyörää eteenpäin vieväksi voimaksi. Industrial Design Engineering -maisteriohjelman opiskelijan teollisen muotoilun osaamista on hyödynnetty katteiden suunnittelussa ja graafista osaamista ulkoasun valmistamisessa. J. Hyneman Centerissä hyödynnetään parviälyä, eikä kaikkien tarvitse osata kaikkea. Marko Kasurinen kuvailee, että paikoitellen "tekeminen on perusinsinöörityöstä poikkeavaa sen kokeiluluonteisuuden ja nopeuden vuoksi". – Yliopistossa on tekeillä nykyaikainen sähkömoottoripyörä. LUTin käytössä olevilla ohjelmistoilla on tehty virtuaaliset rasitustestit rungolle. Hiilikuituteknologiaa voidaan käyttää tulevaisuudessa katteiden ja rungon osien rakentamisessa, Kasurinen kertoo. Kilparadalle ensi kesänä LUT-yliopistossa valmistuva sähkömoottoripyörä ei suoraan sovellu kaupallistettavaksi yksityiskäyttöön. Kilparadalla JHC Ukkosen 150 kilowatin tehot ja maksimivauhti 250 kilometriä tunnissa pääsevät testiin heinäkuussa, kun Imatralla ajetaan International Road Racing Championship -sarjan osakilpailu. LUTin pyörän kuljettajaksi tarvitaan tällöin ammattilainen. – Imatran ajoissa alankomaalainen esikuvayliopistomme Twente kisaa jo kahdella sähköpyörällään. Isosta-Britanniasta on tulossa kolme tiimiä. Meidän on tarkoitus olla samoissa kisoissa, Markku Ikävalko sanoo painokkaasti. JHC Ukkonen – Electric superbike Maksimiteho: 150kW Vääntö: 350Nm Akun kapasiteetti: 13 kWh, 1440 akkukennoa Vuosibudjetti: 50 000 euroa Rakennetaan LUT-yliopiston tiloissa Tarjoaa sisältöjä LUTin tekniikan ja kauppatieteiden kursseihin Kisaa ensimmäisen kerran Imatralla Three flashes -kilpailussa heinäkuussa 2021. Sähkömoottoripyörälle etsitään sponsoreiksi tahoja, jotka ovat kuin LUT – muuttavat maailmaa uteliaisuudella ja tekevät asioita uudella tavalla Superbiken kotisivut: https://jhynemancenter.com/ukkonen/ Lähde: LUT-yliopiston tiedote Kuvat: LUT Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 1.5.2024 Moottoripyörät KTM 450 Rally Replica – sadalle nopeimmalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille 30.4.2024 Moottoripyörät 100 000 euron sähkömoottoripyörä Arc Vectorin valmistaja ajautui selvitystilaan 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe