11.7.2022

”Kadulla kaikki autot huutavat sinulle” – Polestarin Ingenlath puolustaa rauhallisuutta automuotoilussa

Polestar design muotoilu Thomas Ingenlath

Muotoilijataustainen Polestarin toimitusjohtaja näkee maailman designin kautta. Katukuvassa näkyy saksalaisen mukaan niin äänekkäitä huutajia kuin hyviäkin tuotteita.

Sähköautomerkki Polestarin toimitusjohtaja Thomas Ingenlath tietää jotain autojen muotoilusta. Aiemmin saksalaismuotoilija oli töissä Volkswagenilla ja maineeseen hän nousi kehittelemällä Volvon nykyisen muotokielen. 2017 hän siirtyi johtamaan Polestaria, joka erkaantui Volvosta omaksi merkikseen osana sähköistä murrosvaihetta.

Brittilehti Top Gear kysyi Ingenlathilta, että mitkä ovat hänen mietteensä nykyautojen muotoilusta.

– Kävelet kadulla, jossa on paljon autoja, ja ne kaikki huutavat sinulle. Se on hyvin ylimielistä ahdistella ihmisiä näillä ilmaisuilla. Tulee olo, että 'älkää viitsikö, hiukan käytöstapoja kiitos', Ingenlath kommentoi.

Hän itse puhuu hienovaraisen muotoilun puolesta. Polestarin filosofiassa kaikki autoiluun liittyvä, myös suorituskyky, ajettavuus ja aerodynamiikka, suodattuu muotoilun läpi. Skandinaavinen tyyli on rauhallisempaa, mutta myös ympäristökysymykset näkyvät arvomuutosten kautta muotoilussa. Sukupolvet vaativat enemmän kestävää kehitystä ja se vaikuttaa siihen, mikä näyttää yllättävän pian vanhalta.

Polestar design muotoilu Thomas Ingenlath
Polestar 2, Polestar 3, Polestar 4 (huputettu) ja Polestar 5.

Tätä taustaa vasten kaikkien kilpailijoiden työt eivät vakuuta.

– On ollut, ja edelleen on menossa, vaihe, jota kuvastaa ilmeikkyyden valtava ylikorostaminen.

– Tehdään pelkästään visuaalisesti äänekkäitä esineitä, mikä minusta on ihmeellistä ajattelua, Ingenlath linjaa.

Polestarin oma filosofia on ottanut tuulta alleen Euroopassa ja Yhdysvalloissa, mutta myös Etelä-Korea on löytänyt merkin kanssa samoille aalloille.

– Muotoilu on iso asia, joka toimii ympäri maailman, se on varmaa. Se, millainen auto on ajaa, on enemmän yhdysvaltalainen ja eurooppalainen juttu. Aasiassa se ei ole niinkään asia, joka nostaa maineeseen.

Ingenlath kommentoi haastattelussa myös inspiraatioistaan ja vaikutuksistaan. Viileän pinnan alla on todellinen autoharrastaja paikoin jopa eksentrisine mieltymyksineen. Lapsuuden autopelikorttien klassikoiden suoritusarvot eivät enää säväytä näinä päivinä, mutta vanhoilla autoilla on muita hyviä puolia.

Polestar design muotoilu Thomas Ingenlath

–  Ne autot olivat kevyitä ja niissä oli huikeat A-pilarit. Niiden näkemisestä minä pidin. Kadulla olevista jokapäiväisistä autoista. En ole niinkään innostunut superautoista. Minulla on aina oma mielikuvitusautotallini täynnä arkipäivien autoja. Sellaisia kuin Renault R4, VW Kupla ja bussi sekä Citroën GS, toimitusjohtaja muistelee.

Kaikki kilpailijat eivät kuitenkaan saa pelkkää kritiikkiä.

– Näinä päivinä arvostan jokaista brändiä, joka näkee vaivaa hyvän designin vuoksi ja juhlistaa sen merkitystä. Britanniassa Ranger Rover ja uusi Defender ovat sellaisia autoja, ne ovat upeita tuotteita. Myös mitä Laurens [van der Acker] Renaultilla ja Derek [Jenkins] Lucidilla tekevät, Ingenlath suitsuttaa.

Lähde: Top Gear Kuvat: Polestar

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Luetuimmat