11.7.2022 Ajoneuvot ”Kadulla kaikki autot huutavat sinulle” – Polestarin Ingenlath puolustaa rauhallisuutta automuotoilussa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Muotoilijataustainen Polestarin toimitusjohtaja näkee maailman designin kautta. Katukuvassa näkyy saksalaisen mukaan niin äänekkäitä huutajia kuin hyviäkin tuotteita. Sähköautomerkki Polestarin toimitusjohtaja Thomas Ingenlath tietää jotain autojen muotoilusta. Aiemmin saksalaismuotoilija oli töissä Volkswagenilla ja maineeseen hän nousi kehittelemällä Volvon nykyisen muotokielen. 2017 hän siirtyi johtamaan Polestaria, joka erkaantui Volvosta omaksi merkikseen osana sähköistä murrosvaihetta.Brittilehti Top Gear kysyi Ingenlathilta, että mitkä ovat hänen mietteensä nykyautojen muotoilusta.– Kävelet kadulla, jossa on paljon autoja, ja ne kaikki huutavat sinulle. Se on hyvin ylimielistä ahdistella ihmisiä näillä ilmaisuilla. Tulee olo, että 'älkää viitsikö, hiukan käytöstapoja kiitos', Ingenlath kommentoi.Hän itse puhuu hienovaraisen muotoilun puolesta. Polestarin filosofiassa kaikki autoiluun liittyvä, myös suorituskyky, ajettavuus ja aerodynamiikka, suodattuu muotoilun läpi. Skandinaavinen tyyli on rauhallisempaa, mutta myös ympäristökysymykset näkyvät arvomuutosten kautta muotoilussa. Sukupolvet vaativat enemmän kestävää kehitystä ja se vaikuttaa siihen, mikä näyttää yllättävän pian vanhalta.Polestar 2, Polestar 3, Polestar 4 (huputettu) ja Polestar 5.Tätä taustaa vasten kaikkien kilpailijoiden työt eivät vakuuta.– On ollut, ja edelleen on menossa, vaihe, jota kuvastaa ilmeikkyyden valtava ylikorostaminen.– Tehdään pelkästään visuaalisesti äänekkäitä esineitä, mikä minusta on ihmeellistä ajattelua, Ingenlath linjaa.Polestarin oma filosofia on ottanut tuulta alleen Euroopassa ja Yhdysvalloissa, mutta myös Etelä-Korea on löytänyt merkin kanssa samoille aalloille.– Muotoilu on iso asia, joka toimii ympäri maailman, se on varmaa. Se, millainen auto on ajaa, on enemmän yhdysvaltalainen ja eurooppalainen juttu. Aasiassa se ei ole niinkään asia, joka nostaa maineeseen.Ingenlath kommentoi haastattelussa myös inspiraatioistaan ja vaikutuksistaan. Viileän pinnan alla on todellinen autoharrastaja paikoin jopa eksentrisine mieltymyksineen. Lapsuuden autopelikorttien klassikoiden suoritusarvot eivät enää säväytä näinä päivinä, mutta vanhoilla autoilla on muita hyviä puolia.– Ne autot olivat kevyitä ja niissä oli huikeat A-pilarit. Niiden näkemisestä minä pidin. Kadulla olevista jokapäiväisistä autoista. En ole niinkään innostunut superautoista. Minulla on aina oma mielikuvitusautotallini täynnä arkipäivien autoja. Sellaisia kuin Renault R4, VW Kupla ja bussi sekä Citroën GS, toimitusjohtaja muistelee.Kaikki kilpailijat eivät kuitenkaan saa pelkkää kritiikkiä.– Näinä päivinä arvostan jokaista brändiä, joka näkee vaivaa hyvän designin vuoksi ja juhlistaa sen merkitystä. Britanniassa Ranger Rover ja uusi Defender ovat sellaisia autoja, ne ovat upeita tuotteita. Myös mitä Laurens [van der Acker] Renaultilla ja Derek [Jenkins] Lucidilla tekevät, Ingenlath suitsuttaa.Lähde: Top Gear Kuvat: PolestarMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaAvaruusajan Sitikka näytti tietä edelläkävijällekin – Citroën GS 50 vuotta Tila ja tulevaisuus edessä – Renault Juvaquatre, 4CV, Estafette, R4 ja R16 BMW XM Concept – heille, jotka valitsevat tehon vaikka silmät kiinni Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta