11.7.2022 Ajoneuvot ”Kadulla kaikki autot huutavat sinulle” – Polestarin Ingenlath puolustaa rauhallisuutta automuotoilussa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Muotoilijataustainen Polestarin toimitusjohtaja näkee maailman designin kautta. Katukuvassa näkyy saksalaisen mukaan niin äänekkäitä huutajia kuin hyviäkin tuotteita. Sähköautomerkki Polestarin toimitusjohtaja Thomas Ingenlath tietää jotain autojen muotoilusta. Aiemmin saksalaismuotoilija oli töissä Volkswagenilla ja maineeseen hän nousi kehittelemällä Volvon nykyisen muotokielen. 2017 hän siirtyi johtamaan Polestaria, joka erkaantui Volvosta omaksi merkikseen osana sähköistä murrosvaihetta.Brittilehti Top Gear kysyi Ingenlathilta, että mitkä ovat hänen mietteensä nykyautojen muotoilusta.– Kävelet kadulla, jossa on paljon autoja, ja ne kaikki huutavat sinulle. Se on hyvin ylimielistä ahdistella ihmisiä näillä ilmaisuilla. Tulee olo, että 'älkää viitsikö, hiukan käytöstapoja kiitos', Ingenlath kommentoi.Hän itse puhuu hienovaraisen muotoilun puolesta. Polestarin filosofiassa kaikki autoiluun liittyvä, myös suorituskyky, ajettavuus ja aerodynamiikka, suodattuu muotoilun läpi. Skandinaavinen tyyli on rauhallisempaa, mutta myös ympäristökysymykset näkyvät arvomuutosten kautta muotoilussa. Sukupolvet vaativat enemmän kestävää kehitystä ja se vaikuttaa siihen, mikä näyttää yllättävän pian vanhalta.Polestar 2, Polestar 3, Polestar 4 (huputettu) ja Polestar 5.Tätä taustaa vasten kaikkien kilpailijoiden työt eivät vakuuta.– On ollut, ja edelleen on menossa, vaihe, jota kuvastaa ilmeikkyyden valtava ylikorostaminen.– Tehdään pelkästään visuaalisesti äänekkäitä esineitä, mikä minusta on ihmeellistä ajattelua, Ingenlath linjaa.Polestarin oma filosofia on ottanut tuulta alleen Euroopassa ja Yhdysvalloissa, mutta myös Etelä-Korea on löytänyt merkin kanssa samoille aalloille.– Muotoilu on iso asia, joka toimii ympäri maailman, se on varmaa. Se, millainen auto on ajaa, on enemmän yhdysvaltalainen ja eurooppalainen juttu. Aasiassa se ei ole niinkään asia, joka nostaa maineeseen.Ingenlath kommentoi haastattelussa myös inspiraatioistaan ja vaikutuksistaan. Viileän pinnan alla on todellinen autoharrastaja paikoin jopa eksentrisine mieltymyksineen. Lapsuuden autopelikorttien klassikoiden suoritusarvot eivät enää säväytä näinä päivinä, mutta vanhoilla autoilla on muita hyviä puolia.– Ne autot olivat kevyitä ja niissä oli huikeat A-pilarit. Niiden näkemisestä minä pidin. Kadulla olevista jokapäiväisistä autoista. En ole niinkään innostunut superautoista. Minulla on aina oma mielikuvitusautotallini täynnä arkipäivien autoja. Sellaisia kuin Renault R4, VW Kupla ja bussi sekä Citroën GS, toimitusjohtaja muistelee.Kaikki kilpailijat eivät kuitenkaan saa pelkkää kritiikkiä.– Näinä päivinä arvostan jokaista brändiä, joka näkee vaivaa hyvän designin vuoksi ja juhlistaa sen merkitystä. Britanniassa Ranger Rover ja uusi Defender ovat sellaisia autoja, ne ovat upeita tuotteita. Myös mitä Laurens [van der Acker] Renaultilla ja Derek [Jenkins] Lucidilla tekevät, Ingenlath suitsuttaa.Lähde: Top Gear Kuvat: PolestarMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaAvaruusajan Sitikka näytti tietä edelläkävijällekin – Citroën GS 50 vuotta Tila ja tulevaisuus edessä – Renault Juvaquatre, 4CV, Estafette, R4 ja R16 BMW XM Concept – heille, jotka valitsevat tehon vaikka silmät kiinni Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?