22.8.2019 Ajoneuvot Kahdeksan miljoonan euron kunnianosoitus: Bugatti Centodieci Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Bugattin huippukallis erikoismalli kunnioittaa perustajan yhtiön 110-vuotisjuhlan lisäksi 1990-luvun superautoa. 1990-luvulla Bugatti heräsi hetkeksi henkiin. Tähdenlento oli lyhyt, ennen konkurssia syntyi vain automalli EB110 muutamine variaatioineen.EB110 SS, Centodieci ja Chiron.Tahti oli hieman toinen kuin nykyisin. Kun yhtiö heräsi toistamiseen henkiin Volkswagenin toimesta, syntyi 1001-hevosvoimainen Veyron. Autoa valmistettiin vuosia, ja matkalla syntyi joitakin erikoisversioita ja muunnelmia. Sitten Veyron kehittyi Chironiksi, ja yhtiön johtoon astui Lamborghinilta ja Audi Sportilta tuttu Stephan Winkelmann. Bugatti sai kunnolla vauhtia: viime vuonna esiteltiin ratakäyttöön tehty Divo, tämän vuoden maaliskuussa La Voiture Noire ja nyt paljastettiin Centodieci.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToinen kerta ItaliassaMallitulvan viimeinen kunnioittaa juuri 1990-luvun EB110-mallia: centodieci on italiaksi 110. Osa uutuuden kuvista on jopa otettu Campagallianon tehdasraunioilla Italian superautokaupunki Modenan liepeillä: kun Romano Artioli herätti Bugattin henkiin vuonna 1990, se perustettiin Italiaan.Italiasta yhtiön alkujaan perustanut Ettore Bugattikin oli kotoisin, vaikka autotehtaan hän perustikin Alsacen alueelle Ranskan ja Saksan rajamaalle. Kunniakas merkki ei kuitenkaan selvinnyt perustajansa kuolemasta vuonna 1947: toiminta kääntyi alamäkeen, ja lopulta Bugattin toiminta päätti vuonna 1952.EB110 SS IMSA:n moottori.Romano Artiolin suuri suunnitelma herättää Bugatti henkiin kunnioitti juuri Ettore Bugattia: malli EB110 julkaistiin päivänä, jolloin perustajan syntymästä oli kulunut 110 vuotta.Vuosina 1991–1995 valmistettu Bugatti EB110 oli riemastuttava ylistys aikansa huipputeknologialle: 3,5-litrainen V12 hengitti peräti neljän turboahtimen paineistamana, ja 560-hevosvoimaa vietiin tiehen nelivedon kautta. Auton kehityksestä vastasi alkuun Lamborghini-taustainen Paolo Stanzani, jonka erottua vastuun otti muun muassa Ferrari F40:n isänä pidetty Nicola Materazzi.Kelpasi SchumacherillekinVuonna 1992 julkaistiin kevennetty tehoversio EB110 SuperSport. 603-hevosvoimaisen auton 355 km/h huippunopeus keräsi huomiota, ja kelpasipa auto myös Michael Schumacherille. 1990-luvun alkupuolen heikko talous yhdistettynä liian kunnianhimoiseen Lotus-merkin ostoon koituivat kuitenkin Bugattin kohtaloksi. Yhtiö hakeutui konkurssiin vuoden 1995 loppupuolella.Jälleen 110 vuottaVaikka 1990-luku ei mennyt Bugattilla suunnitellusti, on 139-kappaletta valmistetulla EB110-mallilla silti tärkeä paikka yhtiön historiassa. Siksi Volkswagenin toimesta uudelleen Ranskassa perustettu nyky-Bugattikin haluaa aihetta kunnioittaa, ja juuri nyt siihen on sopiva heti: Bugattin perustamisesta tulee täyteen 110 vuotta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViittauksia menneeseenBugatti Centodiecin kerrotaan olevan kunnianosoitus historiaan, joka ei kuitenkaan liiaksi tukeudu menneeseen. Yhtiön päämuotoilija Achim Anscheidt kertoo EB110:n yhdeksänkymmentälukuisen muotokielen olevan hyvin erilaista kuin nykyajan Bugatit, mikä ennestään lisäsi haasteita Centodiecin muotoilussa. Merkittävimmät yhtäläisyydet liittyvätkin keulan pieneen maskiin ja sivuikkunoiden jatkeena oleviin ilmanottoaukkoihin, joiden pyöreät aukot muistuttavat EB110 SuperSportista. Autosta myös puuttuu Veyronin ja Chironin kylkiä hallitseva C-muoto.8 miljoonaa euroaBugatti Centodiecin tekniset arvot ovat huimat: 8-litraisen moottorin huipputeho on kasvanut EB110 SuperSportista peräti tuhannella hevosvoimalla! 1600 hevosvoiman teho saavutetaan 700 kierroksella minuutissa, ja satasen nopeuteen auto yltää 2,4 sekunnissa. 0–200 km/h vie 6,1 sekuntia, ja 300 kilometrin tuntinopeuden auto saavuttaa vain 13,1 sekunnissa. Huippunopeus on tällä kertaa rajoitettu 380 kilometriin tunnissa.Suorituskyky kuulostaa järjettömältä, mutta se sopii kokonaisuuteen: Bugatti Centodieciä valmistetaan vain loppuunmyyty 10 kappaleen erä, ja veroton hinta autolle on huimat 8 miljoonaa euroa.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Bugatti Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen