22.8.2019 Ajoneuvot Kahdeksan miljoonan euron kunnianosoitus: Bugatti Centodieci Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Bugattin huippukallis erikoismalli kunnioittaa perustajan yhtiön 110-vuotisjuhlan lisäksi 1990-luvun superautoa. 1990-luvulla Bugatti heräsi hetkeksi henkiin. Tähdenlento oli lyhyt, ennen konkurssia syntyi vain automalli EB110 muutamine variaatioineen. EB110 SS, Centodieci ja Chiron. Tahti oli hieman toinen kuin nykyisin. Kun yhtiö heräsi toistamiseen henkiin Volkswagenin toimesta, syntyi 1001-hevosvoimainen Veyron. Autoa valmistettiin vuosia, ja matkalla syntyi joitakin erikoisversioita ja muunnelmia. Sitten Veyron kehittyi Chironiksi, ja yhtiön johtoon astui Lamborghinilta ja Audi Sportilta tuttu Stephan Winkelmann. Bugatti sai kunnolla vauhtia: viime vuonna esiteltiin ratakäyttöön tehty Divo, tämän vuoden maaliskuussa La Voiture Noire ja nyt paljastettiin Centodieci. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toinen kerta Italiassa Mallitulvan viimeinen kunnioittaa juuri 1990-luvun EB110-mallia: centodieci on italiaksi 110. Osa uutuuden kuvista on jopa otettu Campagallianon tehdasraunioilla Italian superautokaupunki Modenan liepeillä: kun Romano Artioli herätti Bugattin henkiin vuonna 1990, se perustettiin Italiaan. Italiasta yhtiön alkujaan perustanut Ettore Bugattikin oli kotoisin, vaikka autotehtaan hän perustikin Alsacen alueelle Ranskan ja Saksan rajamaalle. Kunniakas merkki ei kuitenkaan selvinnyt perustajansa kuolemasta vuonna 1947: toiminta kääntyi alamäkeen, ja lopulta Bugattin toiminta päätti vuonna 1952. EB110 SS IMSA:n moottori. Romano Artiolin suuri suunnitelma herättää Bugatti henkiin kunnioitti juuri Ettore Bugattia: malli EB110 julkaistiin päivänä, jolloin perustajan syntymästä oli kulunut 110 vuotta. Vuosina 1991–1995 valmistettu Bugatti EB110 oli riemastuttava ylistys aikansa huipputeknologialle: 3,5-litrainen V12 hengitti peräti neljän turboahtimen paineistamana, ja 560-hevosvoimaa vietiin tiehen nelivedon kautta. Auton kehityksestä vastasi alkuun Lamborghini-taustainen Paolo Stanzani, jonka erottua vastuun otti muun muassa Ferrari F40:n isänä pidetty Nicola Materazzi. Kelpasi Schumacherillekin Vuonna 1992 julkaistiin kevennetty tehoversio EB110 SuperSport. 603-hevosvoimaisen auton 355 km/h huippunopeus keräsi huomiota, ja kelpasipa auto myös Michael Schumacherille. 1990-luvun alkupuolen heikko talous yhdistettynä liian kunnianhimoiseen Lotus-merkin ostoon koituivat kuitenkin Bugattin kohtaloksi. Yhtiö hakeutui konkurssiin vuoden 1995 loppupuolella. Jälleen 110 vuotta Vaikka 1990-luku ei mennyt Bugattilla suunnitellusti, on 139-kappaletta valmistetulla EB110-mallilla silti tärkeä paikka yhtiön historiassa. Siksi Volkswagenin toimesta uudelleen Ranskassa perustettu nyky-Bugattikin haluaa aihetta kunnioittaa, ja juuri nyt siihen on sopiva heti: Bugattin perustamisesta tulee täyteen 110 vuotta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viittauksia menneeseen Bugatti Centodiecin kerrotaan olevan kunnianosoitus historiaan, joka ei kuitenkaan liiaksi tukeudu menneeseen. Yhtiön päämuotoilija Achim Anscheidt kertoo EB110:n yhdeksänkymmentälukuisen muotokielen olevan hyvin erilaista kuin nykyajan Bugatit, mikä ennestään lisäsi haasteita Centodiecin muotoilussa. Merkittävimmät yhtäläisyydet liittyvätkin keulan pieneen maskiin ja sivuikkunoiden jatkeena oleviin ilmanottoaukkoihin, joiden pyöreät aukot muistuttavat EB110 SuperSportista. Autosta myös puuttuu Veyronin ja Chironin kylkiä hallitseva C-muoto. 8 miljoonaa euroa Bugatti Centodiecin tekniset arvot ovat huimat: 8-litraisen moottorin huipputeho on kasvanut EB110 SuperSportista peräti tuhannella hevosvoimalla! 1600 hevosvoiman teho saavutetaan 700 kierroksella minuutissa, ja satasen nopeuteen auto yltää 2,4 sekunnissa. 0–200 km/h vie 6,1 sekuntia, ja 300 kilometrin tuntinopeuden auto saavuttaa vain 13,1 sekunnissa. Huippunopeus on tällä kertaa rajoitettu 380 kilometriin tunnissa. Suorituskyky kuulostaa järjettömältä, mutta se sopii kokonaisuuteen: Bugatti Centodieciä valmistetaan vain loppuunmyyty 10 kappaleen erä, ja veroton hinta autolle on huimat 8 miljoonaa euroa. Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Bugatti Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta