26.8.2018

Kun Chiron on vähän tavis: 5 miljoonan Bugatti Divo

Bugatti Divo

Parin miljoonan Bugatti Chiron vaikuttaa yhtäkkiä vähän tavalliselta uutusmallin vieressä. Noin tuplahintainen Bugatti Divo jalostaa samat ainekset mutkateiden spektaakkeliksi.

– Divolla on selkeästi parempi suorituskyky sivuttaiskiihtyvyydessä, ketteryydessä ja kaarreajossa. Divo on tehty mutkia varten, uutuusmallia luonnehtii Bugattia luotsaava Stephan Winkelmann.

Vain hiukan äärimmäisyyksien Bugatti Chironin jälkeen vuorossa on Divo. Bugattille tuttuun tapaan mallinimi on lainattu merkin kuuluisilta kisakuljettajilta, tällä kertaa siis Albert Divolta, joka luotsasi Ettore Bugattin luomuksen Targa Florion voittoon kahdesti 1920-luvulla.

– Kun aloitin tehtävissäni Bugattilla vuoden alussa, opin nopeasti, että asiakkaamme ja fanimme odottivat erityistä autoa, joka kertoisi merkin tarinaa vielä pidemmälle Chironin ohella. Bugattin tiimi oli niin ikään hyvin innokas toteuttamaan tällaisen projektin, Winkelmann kertoi.

Bugatti Divo

Viiden miljoonan euron hintalapulla saa Bugattin hyperauton, joka poikkeaa Chironista muutamin mielenkiintoisin tavoin. Tehoa Divossa on Chironin tavoin 1 500 hevosvoimaa, kiitos neljällä turboahtimella varustetun W16-moottorin. Auto herättää Bugattilla henkiin korinrakentamisen jalon taidon, sillä Chironin pohjalevylle on istutettu uudelleensuunniteltu kori.
– Korinrakentamisen moderni tulkinta antoi insinööreille uutta vapautta. Askel, jonka olemme ottaneet Divon kanssa ketteryydessä ja suorituskykyisessä mutkadynamiikassa on verrattavissa kokonaiskehitykseen siirryttäessä Veyronista Chironiin, kertoo Bugattin teknisen kehityksen päällikkö Stefan Ellrott.

Bugatti Divo

Huippunopeus on rajoitettu Chironia alemmas, 380 km/h:n, mutta samalla luvassa on 35 kilogrammaa vähemmän painoa ja 90 kilogrammaa enemmän aerodynaamista downforcea. Kehitystyötä on kohdistettu juuri keulan ja perän ilmanohjaukseen ja jarrujen jäähdytykseen. Ilmajarrunakin toimivan takaspoilerin leveyttä on kasvatettu 23 prosenttia.

Bugatti Divo

Muutoksista johtuen Divolla onkin selkeästi Chironista poikkeava ulkonäkö. Suurin sivuttaiskiihtyvyys on Bugattin mukaan 1,6 geetä. Painoa on säästetty uusilla vanteilla, hiilikuituisilla komponenteilla, vähemmillä eristeillä ja jännittävästi kevyemmällä äänentoistojärjestelmällä. Lopputuloksena syntynyt auto on Nardòn käsittelyradalla peräti kahdeksan sekuntia Chironia nopeampi.

Bugatti Divo

Hoikemmalla profiililla varustettu Divo nähdään uudessa mattahopeassa Titanium Liquid Silver -värissä, jota on korostettu uudella Divo Racing Blue -turkoosilla. Sisustan osalta auto on tuttua kauraa Chironiin verrattuna, mutta muotoilussa ja materiaaleissa on otettu vielä yksi askel eteenpäin. Merkin voimakas C-muoto toistuu nyt esimerkiksi oviverhoilussa. Istuimiin on muotoiltu lisää sivuttaistukea ja keskitunnelin sääritukea on parannettu.

Bugatti Divo

Ostohousuja ei kuitenkaan kannata kaivaa prässistä, sillä Bugatti Divon tuotantomääräksi jää 40 kappaletta ja valmistajaa ilahduttavasti autot myytiin loppuun jo ennakkoon.
– Näytimme Divon pienelle joukolle valittuja Chiron-asiakkaita. Kaikki 40 autoa myytiin välittömästi. Tämä on fantastinen vahvistus Bugattin tiimille, joka pisti niin paljon omistautumista ja intohimoa projektiin, Winkelmann riemuitsi.

Bugatti Divo

Ainakin Divo on osoitus, että uudelleenherätetty Bugatti saattaa olla odotettua monipuolisempi valmistaja.

Bugatti Divo

Lähde ja kuvat: Bugatti

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat