Ajoneuvot | Esittely | 30.3.2016

Bugatti Chiron – pelkkä käsiraha 200 000 euroa

Bugatti Chiron on uusi tuotantoautojen kuningas

Jaa artikkeli

Automaailman Concorde on ollut jo reilun kymmenen vuoden ajan Bugatti Veyron, aikanaan tittelin lunastamiseen tarvittiin tuhat hevosvoimaa ja 400 km/h huippunopeus. Kilpailijat ovat kuitenkin saavuttaneet Veyronia ja Ranskassa majaansa pitävä Volkswagenin tytäryhtiö Bugatti julkisti maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä korvaajamallin Chironin.

08_CHIRON_grand-palais_34-front_WEB

1 500 hevosvoimaa

Suurissa nopeuksissa pienen nopeuslisän saaminen vaatii paljon lisää tehoa.

Chironin moottori on Veyronista tuttu kahdeksanlitrainen kuusitoistasylinterinen mammutti, mutta nyt siitä on puristettu tehoa 500 heppaa enemmän.

Bugatti ei ole vielä paljastanut kikkojaan, mutta ainakin neljä turboahdinta ovat aikaisempaa suurempia ja toimivat kahdessa vaiheessa. Välijäähdyttimiä on kaksi, imusarja on hiilikuitua ja pakosarja titaania.

Huipputeho saavutetaan 6 700 kierroksella. Jos jostain kumman syystä moottoria ei haluaisi revittää, eteneminen onnistuu varmasti pintakaasullakin, huippuvääntö on 1 600 Nm.

05_CHIRON_dynamic_34-front_WEB

420 km/h

Chironin huippunopeudeksi ilmoitetaan 420 km/h, sekin on kuitenkin elektronisesti rajoitettu, lähinnä kaiketi renkaiden takia. Teoreettisen maksimin povataan ylittävän 460 km/h. Kaiken varalta nopeusmittari ulottuu 500 km/h asti.

Huippunopeudella 100 litran bensiinisäiliö on tyhjä kahdeksassa minuutissa, kulutuksen ollessa 190 l/100km ja hiilidioksidipäästöjen 4500 g/km.

Bugatti ei halunnut muiden superautojen tavoin lisätä hybridi- tai KERS-tekniikkaa sen enempää polttoainetta säästämään kuin tehoakaan lisäämään. Heidän mukaansa ilman hybriditekniikkaa Chironin paino pystyttiin pitämään alle 2000 kilon, vaikka Veyroniin verrattuna paino hieman kasvoikin.

06_CHIRON_dynamic_34-rear_WEB

0-300 km/h 13,6 s

Paino on pidetty kurissa hiilikuitukorilla, hiilikuitumonokokilla ja alumiinisilla apurungoilla, silti kiihtyvyysarvot hämmästyttävät.

Sataseen Chiron pinkoo 2,5 sekunnissa, nelivedosta huolimatta pidon rajat tulevat vastaan eikä lisäteho tee juurikaan eroa Veyronin lukemaan. Vauhdin lisääntyessä eroa syntyy, 200 km/h menee rikki 6,5 sekunnissa ja 300 km/h 13,6 sekunnissa.

Pysähtymistäkin on ajateltu, jarrulevyt ovat isommat, edessä kahdeksan- ja takana kuusimäntäiset. Eturenkaat ovat kokoa 285/30R20 ja takana 355/25R21.

07_CHIRON_dynamic_34-front_WEB

2 400 000 euroa

Bugatti ilmoittaa Chironin verottomaksi käteishinnaksi 2,4 miljoonaa euroa. Aiesopimuksen allekirjoitukseen pitää varata 200 000 €, värin ja varustelun valinnan yhteydessä pitää pulittaa 900 000 €, loput vasta toimituksen yhteydessä. Sitä nimittäin joutuu odottamaan, kolmen vuoden tuotanto oli jo Geneven autonäyttelyn aikaan myyty.

Chironeita suunnitellaan valmistettavan kymmenen vuotta n. 50 kpl vuodessa totaalisarjan yltäessä siis 500:een. Edeltäjä-Veyronia on valmistettu n. 430 kpl.

03_CHIRON_driver-side_WEB

63 autoa

Tietysti Chironin ostajalla olisi vesi kielellä saada uusi lelunsa nopeasti, mutta onneksi puuhaa riittää muutenkin. Bugatin mukaan Veyronin omistajien tallista (=kokoelmasta) löytyy keskimäärin 63 autoa kolmen lentokoneen, kolmen helikopterin ja huvijahdin lisäksi. Kiirettä pitää, sillä he ehtivät ajaa autoillaan itse n. 2 500 km vuodessa.

Lähteet: Bugatti, Top Gear, Auto, Motor und Sport Kuvat: Bugatti

Jaa artikkeli

Keskustelu