22.8.2019 Ajoneuvot Kahdeksan miljoonan euron kunnianosoitus: Bugatti Centodieci Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Bugattin huippukallis erikoismalli kunnioittaa perustajan yhtiön 110-vuotisjuhlan lisäksi 1990-luvun superautoa. 1990-luvulla Bugatti heräsi hetkeksi henkiin. Tähdenlento oli lyhyt, ennen konkurssia syntyi vain automalli EB110 muutamine variaatioineen. EB110 SS, Centodieci ja Chiron. Tahti oli hieman toinen kuin nykyisin. Kun yhtiö heräsi toistamiseen henkiin Volkswagenin toimesta, syntyi 1001-hevosvoimainen Veyron. Autoa valmistettiin vuosia, ja matkalla syntyi joitakin erikoisversioita ja muunnelmia. Sitten Veyron kehittyi Chironiksi, ja yhtiön johtoon astui Lamborghinilta ja Audi Sportilta tuttu Stephan Winkelmann. Bugatti sai kunnolla vauhtia: viime vuonna esiteltiin ratakäyttöön tehty Divo, tämän vuoden maaliskuussa La Voiture Noire ja nyt paljastettiin Centodieci. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toinen kerta Italiassa Mallitulvan viimeinen kunnioittaa juuri 1990-luvun EB110-mallia: centodieci on italiaksi 110. Osa uutuuden kuvista on jopa otettu Campagallianon tehdasraunioilla Italian superautokaupunki Modenan liepeillä: kun Romano Artioli herätti Bugattin henkiin vuonna 1990, se perustettiin Italiaan. Italiasta yhtiön alkujaan perustanut Ettore Bugattikin oli kotoisin, vaikka autotehtaan hän perustikin Alsacen alueelle Ranskan ja Saksan rajamaalle. Kunniakas merkki ei kuitenkaan selvinnyt perustajansa kuolemasta vuonna 1947: toiminta kääntyi alamäkeen, ja lopulta Bugattin toiminta päätti vuonna 1952. EB110 SS IMSA:n moottori. Romano Artiolin suuri suunnitelma herättää Bugatti henkiin kunnioitti juuri Ettore Bugattia: malli EB110 julkaistiin päivänä, jolloin perustajan syntymästä oli kulunut 110 vuotta. Vuosina 1991–1995 valmistettu Bugatti EB110 oli riemastuttava ylistys aikansa huipputeknologialle: 3,5-litrainen V12 hengitti peräti neljän turboahtimen paineistamana, ja 560-hevosvoimaa vietiin tiehen nelivedon kautta. Auton kehityksestä vastasi alkuun Lamborghini-taustainen Paolo Stanzani, jonka erottua vastuun otti muun muassa Ferrari F40:n isänä pidetty Nicola Materazzi. Kelpasi Schumacherillekin Vuonna 1992 julkaistiin kevennetty tehoversio EB110 SuperSport. 603-hevosvoimaisen auton 355 km/h huippunopeus keräsi huomiota, ja kelpasipa auto myös Michael Schumacherille. 1990-luvun alkupuolen heikko talous yhdistettynä liian kunnianhimoiseen Lotus-merkin ostoon koituivat kuitenkin Bugattin kohtaloksi. Yhtiö hakeutui konkurssiin vuoden 1995 loppupuolella. Jälleen 110 vuotta Vaikka 1990-luku ei mennyt Bugattilla suunnitellusti, on 139-kappaletta valmistetulla EB110-mallilla silti tärkeä paikka yhtiön historiassa. Siksi Volkswagenin toimesta uudelleen Ranskassa perustettu nyky-Bugattikin haluaa aihetta kunnioittaa, ja juuri nyt siihen on sopiva heti: Bugattin perustamisesta tulee täyteen 110 vuotta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viittauksia menneeseen Bugatti Centodiecin kerrotaan olevan kunnianosoitus historiaan, joka ei kuitenkaan liiaksi tukeudu menneeseen. Yhtiön päämuotoilija Achim Anscheidt kertoo EB110:n yhdeksänkymmentälukuisen muotokielen olevan hyvin erilaista kuin nykyajan Bugatit, mikä ennestään lisäsi haasteita Centodiecin muotoilussa. Merkittävimmät yhtäläisyydet liittyvätkin keulan pieneen maskiin ja sivuikkunoiden jatkeena oleviin ilmanottoaukkoihin, joiden pyöreät aukot muistuttavat EB110 SuperSportista. Autosta myös puuttuu Veyronin ja Chironin kylkiä hallitseva C-muoto. 8 miljoonaa euroa Bugatti Centodiecin tekniset arvot ovat huimat: 8-litraisen moottorin huipputeho on kasvanut EB110 SuperSportista peräti tuhannella hevosvoimalla! 1600 hevosvoiman teho saavutetaan 700 kierroksella minuutissa, ja satasen nopeuteen auto yltää 2,4 sekunnissa. 0–200 km/h vie 6,1 sekuntia, ja 300 kilometrin tuntinopeuden auto saavuttaa vain 13,1 sekunnissa. Huippunopeus on tällä kertaa rajoitettu 380 kilometriin tunnissa. Suorituskyky kuulostaa järjettömältä, mutta se sopii kokonaisuuteen: Bugatti Centodieciä valmistetaan vain loppuunmyyty 10 kappaleen erä, ja veroton hinta autolle on huimat 8 miljoonaa euroa. Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Bugatti Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?