22.8.2019 Ajoneuvot Kahdeksan miljoonan euron kunnianosoitus: Bugatti Centodieci Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Bugattin huippukallis erikoismalli kunnioittaa perustajan yhtiön 110-vuotisjuhlan lisäksi 1990-luvun superautoa. 1990-luvulla Bugatti heräsi hetkeksi henkiin. Tähdenlento oli lyhyt, ennen konkurssia syntyi vain automalli EB110 muutamine variaatioineen.EB110 SS, Centodieci ja Chiron.Tahti oli hieman toinen kuin nykyisin. Kun yhtiö heräsi toistamiseen henkiin Volkswagenin toimesta, syntyi 1001-hevosvoimainen Veyron. Autoa valmistettiin vuosia, ja matkalla syntyi joitakin erikoisversioita ja muunnelmia. Sitten Veyron kehittyi Chironiksi, ja yhtiön johtoon astui Lamborghinilta ja Audi Sportilta tuttu Stephan Winkelmann. Bugatti sai kunnolla vauhtia: viime vuonna esiteltiin ratakäyttöön tehty Divo, tämän vuoden maaliskuussa La Voiture Noire ja nyt paljastettiin Centodieci.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToinen kerta ItaliassaMallitulvan viimeinen kunnioittaa juuri 1990-luvun EB110-mallia: centodieci on italiaksi 110. Osa uutuuden kuvista on jopa otettu Campagallianon tehdasraunioilla Italian superautokaupunki Modenan liepeillä: kun Romano Artioli herätti Bugattin henkiin vuonna 1990, se perustettiin Italiaan.Italiasta yhtiön alkujaan perustanut Ettore Bugattikin oli kotoisin, vaikka autotehtaan hän perustikin Alsacen alueelle Ranskan ja Saksan rajamaalle. Kunniakas merkki ei kuitenkaan selvinnyt perustajansa kuolemasta vuonna 1947: toiminta kääntyi alamäkeen, ja lopulta Bugattin toiminta päätti vuonna 1952.EB110 SS IMSA:n moottori.Romano Artiolin suuri suunnitelma herättää Bugatti henkiin kunnioitti juuri Ettore Bugattia: malli EB110 julkaistiin päivänä, jolloin perustajan syntymästä oli kulunut 110 vuotta.Vuosina 1991–1995 valmistettu Bugatti EB110 oli riemastuttava ylistys aikansa huipputeknologialle: 3,5-litrainen V12 hengitti peräti neljän turboahtimen paineistamana, ja 560-hevosvoimaa vietiin tiehen nelivedon kautta. Auton kehityksestä vastasi alkuun Lamborghini-taustainen Paolo Stanzani, jonka erottua vastuun otti muun muassa Ferrari F40:n isänä pidetty Nicola Materazzi.Kelpasi SchumacherillekinVuonna 1992 julkaistiin kevennetty tehoversio EB110 SuperSport. 603-hevosvoimaisen auton 355 km/h huippunopeus keräsi huomiota, ja kelpasipa auto myös Michael Schumacherille. 1990-luvun alkupuolen heikko talous yhdistettynä liian kunnianhimoiseen Lotus-merkin ostoon koituivat kuitenkin Bugattin kohtaloksi. Yhtiö hakeutui konkurssiin vuoden 1995 loppupuolella.Jälleen 110 vuottaVaikka 1990-luku ei mennyt Bugattilla suunnitellusti, on 139-kappaletta valmistetulla EB110-mallilla silti tärkeä paikka yhtiön historiassa. Siksi Volkswagenin toimesta uudelleen Ranskassa perustettu nyky-Bugattikin haluaa aihetta kunnioittaa, ja juuri nyt siihen on sopiva heti: Bugattin perustamisesta tulee täyteen 110 vuotta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViittauksia menneeseenBugatti Centodiecin kerrotaan olevan kunnianosoitus historiaan, joka ei kuitenkaan liiaksi tukeudu menneeseen. Yhtiön päämuotoilija Achim Anscheidt kertoo EB110:n yhdeksänkymmentälukuisen muotokielen olevan hyvin erilaista kuin nykyajan Bugatit, mikä ennestään lisäsi haasteita Centodiecin muotoilussa. Merkittävimmät yhtäläisyydet liittyvätkin keulan pieneen maskiin ja sivuikkunoiden jatkeena oleviin ilmanottoaukkoihin, joiden pyöreät aukot muistuttavat EB110 SuperSportista. Autosta myös puuttuu Veyronin ja Chironin kylkiä hallitseva C-muoto.8 miljoonaa euroaBugatti Centodiecin tekniset arvot ovat huimat: 8-litraisen moottorin huipputeho on kasvanut EB110 SuperSportista peräti tuhannella hevosvoimalla! 1600 hevosvoiman teho saavutetaan 700 kierroksella minuutissa, ja satasen nopeuteen auto yltää 2,4 sekunnissa. 0–200 km/h vie 6,1 sekuntia, ja 300 kilometrin tuntinopeuden auto saavuttaa vain 13,1 sekunnissa. Huippunopeus on tällä kertaa rajoitettu 380 kilometriin tunnissa.Suorituskyky kuulostaa järjettömältä, mutta se sopii kokonaisuuteen: Bugatti Centodieciä valmistetaan vain loppuunmyyty 10 kappaleen erä, ja veroton hinta autolle on huimat 8 miljoonaa euroa.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Bugatti Lue lisää Kaikki artikkelit 22.6.2025 Uutinen Yllätyslähtö: käännettyään Renaultin suunnan Luca de Meo lähtee muotialalle 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta