Ajoneuvot 3.10.2022

Kalle Rovanperä oli jo alusta asti korvamerkitty Toyota-kuljettajaksi

Toyota nappasi Kalle Rovanperän suojiinsa jo lajin ”lapsitähtenä”. Tiimi tarjoaa kaiken tukensa Rovanperälle hyvinä ja huonoina hetkinä.

Siitä lähtien kun kesällä 2015 tuli julkiseksi se, että Tommi Mäkinen ryhtyy vetämään Toyotan paluuta rallin MM-sarjaan, oli myös kotimainen kiinnostus tiimiä kohtaan suuri. Kaikki halusivat tietää, millaisin eväin japanilainen autojätti aikoo valloittaa MM-sarjan erikoiskokeet uusintakierroksellaan.

Toyota oli jättänyt rallipolut kauden 1999 päätteeksi, vaikka Corolla WRC oli poikinut menestystä yllin kyllin. Tiimi ylsi merkkimestaruuteen kyseisenä vuonna, Didier Auriolin kamppaillessa kuljettajien maailmanmestaruudesta lähes kauden loppuun asti. Mäkinen veti kuitenkin Mitsubishillään pidemmän korren mestaruustaistelussa.

Toyotan paluu rallin MM-sarjaan

Toyotan paluu MM-sarjaan rakennettiin huolella 18 vuoden poissaolon jälkeen. Ensimmäiset ennusmerkit aikeista saatiin kesällä 2014, kun Mäkinen kyyditti Toyotan pääjohtaja Akio Toyodaa itse rakentamallaan Toyotalla Ouninpohjan erikoiskokeella.

Se oli myyntipuhe vailla vertaa. Toyoda on itsekin automies henkeen ja vereen, ja pitää nimenomaan kovasta vauhdista. Seuraavana kesänä asiat olivatkin sitten edenneet jo huomattavasti konkreettisempaan suuntaan. Tiimin ensimmäiset työntekijät oli palkattu, ja ruljanssi täydessä käynnissä. Projekti oli annettu Mäkisen hoteisiin, ja Puuppolaan, tiimin päämajaan tarvittiin heti kymmeniä osaavia ihmisiä töihin.

Rovanperä kilpaili samaan aikaan Latviassa, missä alaikäisenkin kuljettajan oli mahdollisuus ajaa maan rallisarjaa. Menestys oli hyvää, sillä kauden päätteeksi Rovanperä saattoi juhlia kaksivetoisten mestaruutta, jonka hän saavutti Citroen C2 R2 Max –autollaan.

Ylivoimainen me-henki

Seuraavana vuonna Rovanperä osallistui Toyotan järjestämään salaiseen testiin Suomessa. Yhtenä kolmesta nuoresta kuljettajasta hän oli tekemässä vaikutusta tallipäällikkö Tommi Mäkiseen. Siitä hetkestä jäi itämään ajatus Rovanperän palkkaamisesta tiimiin heti, kun se vain oli teknisesti ottaen mahdollista.

Kausi 2020 meni vielä koronan runtelemassa maailmassa, eikä kaudesta päästy ajamaan kuin noin puolet suunnitteluista osakilpailuista. Muun muassa Rovanperän kotiralli Jyväskylässä jouduttiin perumaan epidemian vuoksi.

Seuraavana vuonna oli sitten aika nostaa panoksia, ja sen Rovanperä totisesti teki. Uran ensimmäinen osakilpailuvoitto tuli Virosta, eikä seuraavaakaan täysosumaa tarvinnut odottaa kauaa.

Syyskuussa ajetussa Akropolis-rallissa Rovanperä oli jälleen ykkönen. Näin Rovanperästä tuli nuorin MM-rallivoittaja 20 vuoden iässä.

Miten Kalle kasvoi mestariksi?

Kuluvan kauden viisi voittoa ovat tulleet Ruotsissa, Kroatiassa, Portugalissa, Keniassa ja Virossa. Toyota on antanut Rovanperälle lupaamansa eväät kasvaa mestariksi, mutta mistä menestys tarkalleen ottaen koostuu?

Suomalaiset avainhenkilöt ovat tässä avainasemassa. Vaikka työkieli tiimissä on englanti, voi Kalle asioida esimerkiksi tiimin operatiivisen johtajan Kaj Lindströmin kanssa äidinkielellään, samoin kuin Lindströmiä avustavan Jarmo Lehtisen kanssa.

Luonnollisesti myös tallipäällikkö Jari-Matti Latvalan kanssa kommunikointi hoituu ilman vieraita kieliä. Ainoastaan tiimin tekninen johtaja Tom Fowler ymmärtää brittinä ainoastaan englantia, joten tekniset asiat hoituvat Fowlerin ja Rovanperän kisainsinööri Taavi Ellermaan kanssa englanniksi.

Viime vuoden loppuun asti tarjolla oli myös kaiken nähneen Lasse Lammen apu. Lampi toimi vastaavassa linkkimiehen roolissa, jossa oli ollut aiemmin auttamassa muun muassa Esapekka Lappia ja Juho Hännistä heidän aikakausinaan Skodan tiimissä.

Tommi Mäkinen Tallinna / Toyota Gazoo Racing WRT

Toyotan resurssit isossa roolissa

Toinen iso tekijä on maailman johtavan autonvalmistajan resurssit. Toyota pystyy tarjoamaan kaiken tarvittavan, jotta Rovanperä voi keskittyä työhönsä ja tehdä sen mahdollisimman hyvin. Kun taustalla on 60 miljoonan euron vuosibudjetilla toimiva tiimi, eivät pienimmätkään toiveet jää toteuttamatta. Se koskee yhtä lailla auton kehitystyötä kuin kuljettajan ja kartanlukijan hyvinvointia.

Ja kun menestys on ollut uskomattoman hyvää, voi perustellusti olettaa kaikkien katsovan ihaillen suomalaista ralliviikinkiä ylöspäin. Rovanperä iskee kisapäivän aamuina nyrkkiä yhteen jokaisen tiimiläisen kanssa yhteishenkeä nostaakseen ja arvostustaan osoittaakseen. Molemminpuolinen kunnioitus on menestyksen kivijalka, joten a-luokan palvelu on taattu.

Kunhan vain tähdet ovat Rovanperän puolella jatkossakin, on uran ensimmäinen maailmanmestaruus vasta alkusoitto tulevalle.

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat