3.10.2022 Ajoneuvot Kalle Rovanperä oli jo alusta asti korvamerkitty Toyota-kuljettajaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota nappasi Kalle Rovanperän suojiinsa jo lajin ”lapsitähtenä”. Tiimi tarjoaa kaiken tukensa Rovanperälle hyvinä ja huonoina hetkinä. Siitä lähtien kun kesällä 2015 tuli julkiseksi se, että Tommi Mäkinen ryhtyy vetämään Toyotan paluuta rallin MM-sarjaan, oli myös kotimainen kiinnostus tiimiä kohtaan suuri. Kaikki halusivat tietää, millaisin eväin japanilainen autojätti aikoo valloittaa MM-sarjan erikoiskokeet uusintakierroksellaan. Toyota oli jättänyt rallipolut kauden 1999 päätteeksi, vaikka Corolla WRC oli poikinut menestystä yllin kyllin. Tiimi ylsi merkkimestaruuteen kyseisenä vuonna, Didier Auriolin kamppaillessa kuljettajien maailmanmestaruudesta lähes kauden loppuun asti. Mäkinen veti kuitenkin Mitsubishillään pidemmän korren mestaruustaistelussa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toyotan paluu rallin MM-sarjaan Toyotan paluu MM-sarjaan rakennettiin huolella 18 vuoden poissaolon jälkeen. Ensimmäiset ennusmerkit aikeista saatiin kesällä 2014, kun Mäkinen kyyditti Toyotan pääjohtaja Akio Toyodaa itse rakentamallaan Toyotalla Ouninpohjan erikoiskokeella. Se oli myyntipuhe vailla vertaa. Toyoda on itsekin automies henkeen ja vereen, ja pitää nimenomaan kovasta vauhdista. Seuraavana kesänä asiat olivatkin sitten edenneet jo huomattavasti konkreettisempaan suuntaan. Tiimin ensimmäiset työntekijät oli palkattu, ja ruljanssi täydessä käynnissä. Projekti oli annettu Mäkisen hoteisiin, ja Puuppolaan, tiimin päämajaan tarvittiin heti kymmeniä osaavia ihmisiä töihin. Rovanperä kilpaili samaan aikaan Latviassa, missä alaikäisenkin kuljettajan oli mahdollisuus ajaa maan rallisarjaa. Menestys oli hyvää, sillä kauden päätteeksi Rovanperä saattoi juhlia kaksivetoisten mestaruutta, jonka hän saavutti Citroen C2 R2 Max –autollaan. Ylivoimainen me-henki Seuraavana vuonna Rovanperä osallistui Toyotan järjestämään salaiseen testiin Suomessa. Yhtenä kolmesta nuoresta kuljettajasta hän oli tekemässä vaikutusta tallipäällikkö Tommi Mäkiseen. Siitä hetkestä jäi itämään ajatus Rovanperän palkkaamisesta tiimiin heti, kun se vain oli teknisesti ottaen mahdollista. Kausi 2020 meni vielä koronan runtelemassa maailmassa, eikä kaudesta päästy ajamaan kuin noin puolet suunnitteluista osakilpailuista. Muun muassa Rovanperän kotiralli Jyväskylässä jouduttiin perumaan epidemian vuoksi. Seuraavana vuonna oli sitten aika nostaa panoksia, ja sen Rovanperä totisesti teki. Uran ensimmäinen osakilpailuvoitto tuli Virosta, eikä seuraavaakaan täysosumaa tarvinnut odottaa kauaa. Syyskuussa ajetussa Akropolis-rallissa Rovanperä oli jälleen ykkönen. Näin Rovanperästä tuli nuorin MM-rallivoittaja 20 vuoden iässä. Miten Kalle kasvoi mestariksi? Kuluvan kauden viisi voittoa ovat tulleet Ruotsissa, Kroatiassa, Portugalissa, Keniassa ja Virossa. Toyota on antanut Rovanperälle lupaamansa eväät kasvaa mestariksi, mutta mistä menestys tarkalleen ottaen koostuu? Suomalaiset avainhenkilöt ovat tässä avainasemassa. Vaikka työkieli tiimissä on englanti, voi Kalle asioida esimerkiksi tiimin operatiivisen johtajan Kaj Lindströmin kanssa äidinkielellään, samoin kuin Lindströmiä avustavan Jarmo Lehtisen kanssa. Luonnollisesti myös tallipäällikkö Jari-Matti Latvalan kanssa kommunikointi hoituu ilman vieraita kieliä. Ainoastaan tiimin tekninen johtaja Tom Fowler ymmärtää brittinä ainoastaan englantia, joten tekniset asiat hoituvat Fowlerin ja Rovanperän kisainsinööri Taavi Ellermaan kanssa englanniksi. Viime vuoden loppuun asti tarjolla oli myös kaiken nähneen Lasse Lammen apu. Lampi toimi vastaavassa linkkimiehen roolissa, jossa oli ollut aiemmin auttamassa muun muassa Esapekka Lappia ja Juho Hännistä heidän aikakausinaan Skodan tiimissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toyotan resurssit isossa roolissa Toinen iso tekijä on maailman johtavan autonvalmistajan resurssit. Toyota pystyy tarjoamaan kaiken tarvittavan, jotta Rovanperä voi keskittyä työhönsä ja tehdä sen mahdollisimman hyvin. Kun taustalla on 60 miljoonan euron vuosibudjetilla toimiva tiimi, eivät pienimmätkään toiveet jää toteuttamatta. Se koskee yhtä lailla auton kehitystyötä kuin kuljettajan ja kartanlukijan hyvinvointia. Ja kun menestys on ollut uskomattoman hyvää, voi perustellusti olettaa kaikkien katsovan ihaillen suomalaista ralliviikinkiä ylöspäin. Rovanperä iskee kisapäivän aamuina nyrkkiä yhteen jokaisen tiimiläisen kanssa yhteishenkeä nostaakseen ja arvostustaan osoittaakseen. Molemminpuolinen kunnioitus on menestyksen kivijalka, joten a-luokan palvelu on taattu. Kunhan vain tähdet ovat Rovanperän puolella jatkossakin, on uran ensimmäinen maailmanmestaruus vasta alkusoitto tulevalle. Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Miika Wuorela ja Moottorin arkisto Lisää aiheesta Tommi Mäkinen analysoi Rovanperän uutta kautta hallitsevana mestarina Rovanperän uskomaton tarina – ensikosketus WRC-Toyotaan vain 15-vuotiaana Jos Kalle Rovanperää väsyttää, saattaa kartanlukija Jonne Halttunen hypätä rattiin Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku