7.8.2022

Toksportin tiimistä löytyy legendaarinen suomalaisvahvistus – Lasse Lampi!

Lasse Lampi on rallin tunnetuin ”tukihenkilö”. Kaiken lajin parissa kokenut Lampi, 70, työskentelee nykyisellään saksalaisessa Toksport WRT -tiimissä.

Rallin kiehtovuus urheilulajina perustuu paitsi sankarillisiin ajosuorituksiin, myös mukaansa tempaaviin tarinoihin lajin parissa työskentelevistä ihmisistä.

Lasse Lammella tarinoita riittäisi vaikka kirjaksi asti, mutta rauhallisen oloinen ja hiljaisella äänellä puhuva mies ei ole itsestään koskaan numeroa tehnyt.

Olisiko pitänyt? Moni sanoisi varmasti, että olisi, joskin on vaikea arvioida, kuinka monta prosenttia Tommi Mäkisen neljästä, Mitsubishilla ajamasta maailmanmestaruudesta on Lammen ansiota.

Tuohon aikaan Lampi ahkeroi tiimin testikuljettajana ja oli suosittelemassa Mäkistä tiimiin syksyllä 1994.

Loppu on historiaa. Samaa, tinkimätöntä testityötä Lampi teki myös Audilla 1980-luvun alkuvuosina.

Tuttu kasvo. Lasse Lampi on maailmanlaajuisesti arvostettu taustavoima rallissa.

Testikuljettajan rooleja on seurannut pitkä ajanjakso lahjakkaiden suomalaiskuljettajien taustalla. Lammen avusta ovat päässeet Mäkisen jälkeen nauttimaan Juho Hänninen ja Esapekka Lappi.

Sittemmin Lampi teki pitkän rupeaman myös Toyotan rallitiimissä. Sen pesti mies päätti viime vuoden loppuun. Uusi toimenkuva löytyi Skoda Fabia R5 Evo -autoilla kilpailevasta Toksport WRT -tiimistä.

- Enemmän minulla on sellainen katsojan rooli. En ole tämän auton kehitystyössä ollut mukana. Katson hieman, mitä nuoret miehet tekevät ja touhuavat, Lampi taustoittaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ovi auki suomalaisille

Skodalla on ollut jo vuosien ajan selkeä leima lahjakkuuksien löytäjänä ja koulijana. Tshekkiläispomot ovat aina pitäneet suomalaiskuljettajista, mitä nykyisellään todistaa se, että Emil Lindholm on päässyt tiimin testikuljettajaksi.

- Jos tämänkin rallin tuloksia katsoo, niin tämänkin rallin kärjessä on kaksi Skodan ”yliopiston” käynyttä kuljettajaa, Lampi viittaa Lappiin ja Kalle Rovanperään.

Virallisesti Lampi on ollut eläkeiässä jo hyvän tovin, mutta veri vetää yhä rallin pariin. Työtahti ei ole kuitenkaan aivan Toyotan tasolla.

- Olen sopinut 60 työpäivästä, kun Toyotalla niitä kertyi 120. Tämä on hyvä määrä.

Skoda Motorsport ei enää kilpaile virallisen nimen alla MM-sarjassa, vaan on ulkoistanut kilpailutoiminnan Toksport WRT:lle.

Lammen rooli on hyvin samankaltainen kuin Toyotalla.

- Keskustelemme ja selvittelemme, jos pojilla on jotain kysyttävää. Skoda on viime vuosina ollut ainut tiimi, joka on ottanut nuoria kuljettajia kehittymään.

Voi vain ihmetellä, miksei Skodan menestysreseptiä ole kopioitu. Huolellinen tekeminen on aikaa vievää, mutta myös ainut tie onneen.

- Tekeminen täytyy olla tällä tasolla, jos meinaa pärjätä. On oltava perusteellinen asiassa kuin asiassa.

Uusi suomalaistähti tekeillä

Toksportin väreissä Jyväskylässä ajavat Lindholm sekä Sami Pajari.

Lindholm taistelee sunnuntaihin lähdettäessä WRC2 -luokan voitosta. Eroa luokan kärjessä kiitävävään Teemu Suniseen on 10,7 sekuntia.

Lahdesta kotoisin oleva Pajari säväytti vauhdillaan ja varmuudellaan kisan alussa. Hänen matkansa jäi kuitenkin kesken lauantai-iltapäivänä teknisestä viasta johtuen.

Myös Lampi on noteerannut 20-vuotiaan lupauksen otteet.

- Tässä on seuraava suomalaisnimi. Hän on ajanut todella hienosti, eikä autossa ole minkäänlaisia jälkiä, Lampi kehaisee.

Katso pidempi Lasse Lammen haastattelu alapuolen upotteesta.

Teksti, kuvat ja video Miika Wuorela

Luetuimmat