2.10.2022

Rovanperän uskomaton tarina – ensikosketus WRC-Toyotaan vain 15-vuotiaana

Kalle Rovanperä osoitti välittömästi kuuluvansa maailman eliittiin. Hauska muisto salaisesta testistä saa Tommi Mäkisen ilmeen yhä muikeaksi.

Toyotan aloitteleva rallitiimi on rahdannut Itä-Suomeen kehitteillä olevan ralliautonsa. Yaris WRC:llä päästiin ensimmäistä kertaa testitielle samaisen vuoden huhtikuussa. Tiimipäällikkö, rallin nelinkertainen maailmanmestari Tommi Mäkinen vastasi kehitystyöstä yhdessä virallisen testikuljettajan, Juho Hännisen kanssa.

Tuupovaara, 6.elokuuta 2016. Autoa oli rääkätty kevään ja kesän aikana monissa eri olosuhteissa, Suomessa ja Espanjassa. Pääosin tiimi ajoi kotimaan-testinsä Keski-Suomessa, mutta kerran auto jouduttiin kuljettamaan riittävän kauas, jotta uteliaat silmäparit eivät pääse näkemään meneillään olevaa testiä, jossa halutaan tietoa kolmen suomalaisen nuoren lupauksen otteista aidon WRC-auton ratista.

Paikalla ovat Esapekka Lappi, Teemu Suninen ja Kalle Rovanperä. Kukaan heistä ei vielä ennen tuota hetkeä ollut istunut WRC-auton ratissa, joten kyseessä on ymmärrettävästi jännittävä hetki jokaiselle.

Tommi Mäkinen

Lappi, 25, on tuossa vaiheessa porukan kokenein, ja matkalla WRC2-luokan maailmanmestaruuteen. Viikkoa aiemmin Lappi on voittanut Skodan tehdasautolla luokkansa myös Suomen MM-rallissa, vaikka Suninen, 22, on antanut kelpo haasteen yksityistiimi Orecan Skodan ratissa.

Odotusarvo on se, että iältään vuosia vanhemmat ja kokeneemmat kuljettajat näyttävät ”kuunteluoppilaana” olevalle Rovanperälle, 15, menemisen mallia.

Jokainen heistä ajaa testin ilman vakituista kartanlukijaansa. Paikalla on kokeneet ammattilaiset, Jarmo Lehtinen ja Kaj Lindström, jotka istahtavat nuorten kyytiin lukemaan testitielle tehdyn nuotin.

- Pyysimme myös Kallen junnuna mukaan. Pojat ajelivat ja Kalle kuunteli ja seuraili tapahtumia. Siirryimme uudelle, ajamattomalle tielle, jolle jokainen teki nuotin, Mäkinen pohjustaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ainutlaatuiset lähtökohdat

On jokseenkin ennenkuulumatonta antaa usean sadantuhannen euron arvoinen WRC-auto nuorukaiselle, jolla on ajokortti-ikäänkin vielä yli kaksi vuotta aikaa. Tällaisia tilaisuuksia ei keskivertokuljettajille tipu kuin suurella rahalla, mutta silloinkaan ajomahdollisuutta ei tarjota kehitteillä olevasta ralliautosta, jolla ei ole ajettu vielä metriäkään kilpaa.

Mäkinen tietää, ettei Rovanperä ole ”kuka tahansa”. Latvian rallisarjassa Rovanperä on jo näyttänyt olevansa erittäin kehityskelpoinen kuljettaja. Siihen mennessä Rovanperä on ajanut kartanlukijansa Risto Pietiläisen kanssa voittoon kahdessa sarjan osakilpailussa, ja on väkevästi matkalla maan nelivetoluokan rallimestariksi.

Tommi Mäkinen ja Kalle Rovanperä
Tommi Mäkinen ja Kalle Rovanperä Saksan rallissa elokuussa 2018. Sopimus syntyi samana viikonloppuna.

Kello on kuitenkin lahjomaton todistaja. Rallissa kilpaillaan vain aikaa vastaan, joten myös Rovanperälle otetaan aika. Hänen suorituksestaan halutaan sama data kuin MM-sarjaa vakituisesti kiertäviltä Lapilta ja Suniselta.

Kun Rovanperän aika sitten tulee tietoisuuteen, ihmetys on suuri.

- Kalle hyppäsi rattiin ja ajoi kovempaa kuin ”EP” tai Teemu. Se lähti reippaasti liikkeelle, siinä oli saman tien otetta. Kalle on hirveän nopea omaksumaan uusia asioita. Sen on nähnyt myös tänä vuonna sopeutumisessa uuteen autoon.

Kun vankka pohja on luotu jo nuorena, ja näytöt ovat kiistattomat, ei polku maailmanmestaruuteen tullut yllätyksenä  - ei ainakaan Mäkiselle, joka todisti aitiopaikalta nuoren Rovanperän kyvykkyyttä jo vuosia ennen ensimmäistä kilpailua Toyotan WRC-autolla.

- Selkeitä merkkejä tulevasta oli jo siinä Tuupovaaran-testissä. Siirryimme myös todella tekniselle tielle. EP teki nuotin ja ajoi sitten tien. Minä kerroin sitten Kallelle, että ajaisin itse hieman eri linjoilla, jos mennään kaasu pohjassa. Kalle kuunteli, omaksui asiat ja ajoi hemmetin paljon kovempaa sen tien, ihastelee Mäkinen.

Teksti ja kuvat: Miika Wuorela

Lisää aiheesta

Luetuimmat