8.9.2022 Ajoneuvot Rovanperän luottomies ei juhli etukäteen: ”Maaliin tullessaan he olisivat olleet mestareita” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kartanlukija Jonne Halttunen keskittyy kauden jäljellä oleviin MM-osakilpailuihin samalla pieteetillä kuin kaikkiin tähänkin asti ajettuihin. Tallikaverin näpeistä lipsahtanut mestaruus pitää kuohujuomat jäissä h-hetkeen asti. Matemaattisesti ajateltuna Kalle Rovanperällä ja Jonne Halttusella ei ole hädän päivää. Piste-ero takana tuleviin on yhä valtavan suuri, eikä ole realistista ajatella, että onnetar voisi heidät tyystin hylätä kauden neljässä jäljellä olevassa rallissa. Ott Tänak on 72 pistettä perässä suomalaiskaksikkoa, joten Kreikan vaikeissa olosuhteissa ei ole pakko voittaa. Torstaiaamun testierikoiskokeella Rovanperä ja Halttunen huomasivat, että aura-autona pidon löytäminen on todella haastavaa. - Tilanne on paljon parempi kuin aiempina vuosina. Kokemusta on kertynyt, joten nyt on saumat pärjätä, Halttunen pohjustaa. - Emme odottaneet ennen tätä kautta oikeastaan mitään. Monte oli farssi meille, vaikka vauhti oli hyvää. Avauspäivän säädöt olivat sellaiset, että nauroimme jo tarvitsevamme muita töitä. Ihmettelimme sitä, miten saatoimme niin paskoja olla, että hävisimme R5-autoillekin. Sellaista ei ollut koskaan aiemmin käynyt. Sitten löytyi oikea suunta säädöissä. Suomalaiskaksikko alkoi kiristää tahtia, ja teki nousua tuloslistoilla. Säädöt oli onnistuttu muuttamaan lennosta. Meno maistui taas. - Kallelle se tuntui aluksi kaikkein huonoimmalta ratkaisulta, sillä hän ei tykkää etupainotteisesta autosta. Ensin hän luuli, että uuden auton pitääkin olla sellainen, ja sitä pitää ajaa puskettamalla, kun balanssi on edessä. Kaikki ennakkotestit olivat keskittyneet vain uuteen aikakauteen. Kuin pisteenä iin päällä, Rovanperä ja Halttunen ovat rallin voittaessaan juhlineet aina myös Power Stagen voittoa. Viisi lisäpistettä on tullut plakkariin kahdeksan kertaa yhdeksästä. Mitään erillistä hyökkäystä kaksikko ei koskaan suunnittele tekevänsä, vaan Rovanperä ajaa, kuten hyvältä tuntuu. Ja, usein vauhti tuntuu kilpakumppaneista liian kovalta, vaikka heillä ei rallin voittoa olekaan varmistettavanaan. - Kalle ei paljon puhu tavallisesti. Meillähän on vain yksi Power Stage (Kenia), jolla emme ajaneet pisteistä. Kun senkin laskee mukaan, on keskiarvomme kaikilta kauden Power Stageilta 4,2 / 5 pistettä. Se kertoo Kallen kyvystä venyä tarvittaessa ja ajaa virheettä todella kovaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Skodan oppikoulusta mestariksi Avain onneen oli kaksivuotinen ajanjakso Skodan tehdastiimissä, jossa Rovanperä ja Halttunen pääsivät koluamaan MM-ralleja, mutta astetta kesymmällä R5-autolla. - Ymmärsimme jo WRC2:ssa mitä rallin voittaminen vaatii. Vähintään saman työn joutuu sitten seuraavana vuonna tekemään, jotta pärjää. Kausien välillä on se puolitoista kuukautta aikaa. Mestaruuden voittamisesta huolimatta pitää aina miettiä, missä voisi olla parempi. En osaa sanoa, miltä mestaruuden voittaminen voi tuntua. Yhtä motivoitunut pitää olla sen jälkeenkin, Halttunen huomauttaa. Median rummutus tulevasta mestaruudesta ei Halttusen mukaan vaikuta kaksikon tekemiseen. - Me ajattelemme sen niin, että mitä vähemmän asia on ajatuksissa, sitä parempi. Siitä ei silloin tule mörköä itselle, eikä ala jännittää asiaa. Viisi vuotta yhdessä kilpaillut kaksikko pystyy kovan kilpailurutiininsa ansiosta sysäämään turhat haavekuvat odottamaan oikeaa ajankohtaa. Siihen Halttunen on kuitenkin jo varautunut, että uran ensimmäinen maailmanmestaruus on ikimuistoinen, ja erittäin todennäköisesti myös, liikuttava hetki. - Toki, sitten kun on se hetki, että se voi tulla, niin jännitys varmasti lisääntyy. Osa ammattitaitoa on se, että siinä tilanteessa ajaa hetkeksi sivuun, rauhoittaa tilanteen ja sitten tulee hyvä olo. Skodalla saavutettu WRC2-mestaruus oli jo sellainen, että siinä tuli tippa linssiin. Vielä silloin kun kiersin F-Cupia, en voinut kuvitellakaan mitään näin isoa. Se ei tuntunut silloin todennäköiseltä. Jos jossain lajissa, niin ralliautoilussa voittoja ja mestaruuksia ei kannata ilakoida etukäteen. Läheisin esimerkki löytyy kahden vuoden takaa, jolloin Rovanperän ja Halttusen tiimikaverit suistuivat tieltä epätodellisen liukkaiksi muuttuneissa olosuhteissa. Kauden 2020 päätöskisassa Elfyn Evans ja kartanlukija Scott Martin suistuivat lauantai-illan kääntyessä jo ehtoopuolelle. Se oli kallis virhe, joka toimii varoituksena kaikille niille, jotka haluavat mielikuvissaan ruiskuttaa voittosamppanjat ennen rallin päättymistä. - Jos Elfyn ja Scott olisivat tulleet maaliin, niin he olisivat olleet mestareita, Halttunen muistuttaa. Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Miika Wuorela ja Moottorin arkisto Lisää aiheesta Jos Kalle Rovanperää väsyttää, saattaa kartanlukija Jonne Halttunen hypätä rattiin Mies, jolla oli tehtävä – Ott Tänak kolmatta kertaa Jyväskylän kuningas Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?