8.9.2022 Ajoneuvot Rovanperän luottomies ei juhli etukäteen: ”Maaliin tullessaan he olisivat olleet mestareita” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kartanlukija Jonne Halttunen keskittyy kauden jäljellä oleviin MM-osakilpailuihin samalla pieteetillä kuin kaikkiin tähänkin asti ajettuihin. Tallikaverin näpeistä lipsahtanut mestaruus pitää kuohujuomat jäissä h-hetkeen asti. Matemaattisesti ajateltuna Kalle Rovanperällä ja Jonne Halttusella ei ole hädän päivää. Piste-ero takana tuleviin on yhä valtavan suuri, eikä ole realistista ajatella, että onnetar voisi heidät tyystin hylätä kauden neljässä jäljellä olevassa rallissa. Ott Tänak on 72 pistettä perässä suomalaiskaksikkoa, joten Kreikan vaikeissa olosuhteissa ei ole pakko voittaa. Torstaiaamun testierikoiskokeella Rovanperä ja Halttunen huomasivat, että aura-autona pidon löytäminen on todella haastavaa. - Tilanne on paljon parempi kuin aiempina vuosina. Kokemusta on kertynyt, joten nyt on saumat pärjätä, Halttunen pohjustaa. - Emme odottaneet ennen tätä kautta oikeastaan mitään. Monte oli farssi meille, vaikka vauhti oli hyvää. Avauspäivän säädöt olivat sellaiset, että nauroimme jo tarvitsevamme muita töitä. Ihmettelimme sitä, miten saatoimme niin paskoja olla, että hävisimme R5-autoillekin. Sellaista ei ollut koskaan aiemmin käynyt. Sitten löytyi oikea suunta säädöissä. Suomalaiskaksikko alkoi kiristää tahtia, ja teki nousua tuloslistoilla. Säädöt oli onnistuttu muuttamaan lennosta. Meno maistui taas. - Kallelle se tuntui aluksi kaikkein huonoimmalta ratkaisulta, sillä hän ei tykkää etupainotteisesta autosta. Ensin hän luuli, että uuden auton pitääkin olla sellainen, ja sitä pitää ajaa puskettamalla, kun balanssi on edessä. Kaikki ennakkotestit olivat keskittyneet vain uuteen aikakauteen. Kuin pisteenä iin päällä, Rovanperä ja Halttunen ovat rallin voittaessaan juhlineet aina myös Power Stagen voittoa. Viisi lisäpistettä on tullut plakkariin kahdeksan kertaa yhdeksästä. Mitään erillistä hyökkäystä kaksikko ei koskaan suunnittele tekevänsä, vaan Rovanperä ajaa, kuten hyvältä tuntuu. Ja, usein vauhti tuntuu kilpakumppaneista liian kovalta, vaikka heillä ei rallin voittoa olekaan varmistettavanaan. - Kalle ei paljon puhu tavallisesti. Meillähän on vain yksi Power Stage (Kenia), jolla emme ajaneet pisteistä. Kun senkin laskee mukaan, on keskiarvomme kaikilta kauden Power Stageilta 4,2 / 5 pistettä. Se kertoo Kallen kyvystä venyä tarvittaessa ja ajaa virheettä todella kovaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Skodan oppikoulusta mestariksi Avain onneen oli kaksivuotinen ajanjakso Skodan tehdastiimissä, jossa Rovanperä ja Halttunen pääsivät koluamaan MM-ralleja, mutta astetta kesymmällä R5-autolla. - Ymmärsimme jo WRC2:ssa mitä rallin voittaminen vaatii. Vähintään saman työn joutuu sitten seuraavana vuonna tekemään, jotta pärjää. Kausien välillä on se puolitoista kuukautta aikaa. Mestaruuden voittamisesta huolimatta pitää aina miettiä, missä voisi olla parempi. En osaa sanoa, miltä mestaruuden voittaminen voi tuntua. Yhtä motivoitunut pitää olla sen jälkeenkin, Halttunen huomauttaa. Median rummutus tulevasta mestaruudesta ei Halttusen mukaan vaikuta kaksikon tekemiseen. - Me ajattelemme sen niin, että mitä vähemmän asia on ajatuksissa, sitä parempi. Siitä ei silloin tule mörköä itselle, eikä ala jännittää asiaa. Viisi vuotta yhdessä kilpaillut kaksikko pystyy kovan kilpailurutiininsa ansiosta sysäämään turhat haavekuvat odottamaan oikeaa ajankohtaa. Siihen Halttunen on kuitenkin jo varautunut, että uran ensimmäinen maailmanmestaruus on ikimuistoinen, ja erittäin todennäköisesti myös, liikuttava hetki. - Toki, sitten kun on se hetki, että se voi tulla, niin jännitys varmasti lisääntyy. Osa ammattitaitoa on se, että siinä tilanteessa ajaa hetkeksi sivuun, rauhoittaa tilanteen ja sitten tulee hyvä olo. Skodalla saavutettu WRC2-mestaruus oli jo sellainen, että siinä tuli tippa linssiin. Vielä silloin kun kiersin F-Cupia, en voinut kuvitellakaan mitään näin isoa. Se ei tuntunut silloin todennäköiseltä. Jos jossain lajissa, niin ralliautoilussa voittoja ja mestaruuksia ei kannata ilakoida etukäteen. Läheisin esimerkki löytyy kahden vuoden takaa, jolloin Rovanperän ja Halttusen tiimikaverit suistuivat tieltä epätodellisen liukkaiksi muuttuneissa olosuhteissa. Kauden 2020 päätöskisassa Elfyn Evans ja kartanlukija Scott Martin suistuivat lauantai-illan kääntyessä jo ehtoopuolelle. Se oli kallis virhe, joka toimii varoituksena kaikille niille, jotka haluavat mielikuvissaan ruiskuttaa voittosamppanjat ennen rallin päättymistä. - Jos Elfyn ja Scott olisivat tulleet maaliin, niin he olisivat olleet mestareita, Halttunen muistuttaa. Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Miika Wuorela ja Moottorin arkisto Lisää aiheesta Jos Kalle Rovanperää väsyttää, saattaa kartanlukija Jonne Halttunen hypätä rattiin Mies, jolla oli tehtävä – Ott Tänak kolmatta kertaa Jyväskylän kuningas Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 15.7.2024 Ajoneuvot Laskimme kaikkien Suomessa edustavien automerkkien mallistojen keski-iät – arvaat varmasti kuka kauppaa vanhinta mallistoa 14.7.2024 Ajoneuvot Tämä perä kuuluu Audi A5 Avantille – myös sähköinen A6 E-Tron sekä uusi Q5 mahtuvat aivan lähiaikojen uutuuskalenteriin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan