9.1.2023

Karut luvut – ladattavat hybridit kuluttavat jopa 67 prosenttia mittauslukuja enemmän

Mitattua korkeammat kulutuslukemat johtuvat todennäköisesti siitä, että ladattavia hybridejä ei ladata.

Kansainvälinen puhtaan liikenteen neuvosto ICCT lyö karut lukemat pöytään – ladattavat hybridit kuluttavat arkikäytössä jopa 67 prosenttia enemmän polttoainetta kuin mitä niiden mittausluvut ovat. Tämä käy ilmi ICCT:n (International Council on Clean Transportation) vasta julkaistusta raportista.

Ladattavien hybridien korkeat kulutusluvut johtuvat arkikäytössä siitä, että autojen kuljettajat eivät yksinkertaisesti viitsi ladata autojaan. Kun autojen kulutusta pienentäviä sähkökäyttöominaisuuksia ei käytetä, vaan autoilla ajetaan enemmän polttomoottori käynnissä, kulutusta syntyy jopa kymmeniä prosentteja enemmän.

ICCT:n tutkimus paljastaa, että lataushybrideillä ajettujen sähköisten ajokilometrien määrä olisi jopa 25–65 prosenttia alhaisempi – ja tämän vuoksi fossiilisen polttoaineen kulutus peräti 42–67 prosenttia suurempi kuin autojen eri mittausstandardien mukaan ilmoitetut kulutuslukemat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköiselle toimintamatkalle vähimmäisvaatimus

Ladattavalla hybridillä ajon jatkuu helposti ilman välissä tapahtuvaa lataustapahtumaa aina kun autonpolttoainetankissa vain on polttoainetta. Polttoaineen tankkaaminen auton tankkiin on myös nopeampaa kuin odottaa, että auton akku latautuisi. Ladattavien hybridien akut varastoivat myös sähköä esimerkiksi auton jarrutuksista.

Ladattavat hybridit toimivat pelkällä sähköllä muutamista kymmenistä kilometreistä lähes sataan kilometriin. ICCT suositteleekin tutkimuksensa perusteella, että ladattaville hybrideille asetettaisi sähköisen toimintamatkan vähimmäisvaatimus.

ICCT:n tutkimuksesta on raportoinut muun muassa sähköiseen autoiluun erikoistunut Green Car Reports. ICCT:n tutkimuksesta ensimmäisenä Suomessa kertoi Talouselämä.

Lähde: ICCT

Luetuimmat