17.11.2018

Kawasaki Z400 – Kevyt ja kierrosherkkä

Kawasaki Z400

Kawasaki täydentää Z-mallistoaan 400-kuutioisella A2-ajokorttiluokkaan sopivalla Kawasaki Z400 -mallilla. Se korvaa Z300:n ja on edeltäjäänsä tehokkaampi ja kevyempi.

Nakupyörätrendin jatkuessa vahvana Kawasaki on päättänyt täydentää omaa mallistoaan Z400-nakumallilla. Se on vajaan 35 kilowatin tehollaan juuri sopivasti A2-ajokorttiluokkaan sopiva. Lähin kilpailija on KTM 390 Duke. Nyt Kawasakilla on samaa henkeä noudattavat Z-mallit kokoluokissa 125-400-650-900-1000 kuutiosenttimetriä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Isommista mallia

Uutuus korvaa Z300-mallin, joka oli A2-luokkaan vajaatehoinen. Uusi Z400 on paitsi tehokkaampi ja vääntävämpi, samalla myös kolme kiloa edeltäjäänsä kevyempi. Isommista Z-malleista sekä kompressoriahdetusta H2-mallista matkittu trellis-putkirunko on näyttävä ja moottori toimii osana kantavaa runkorakennetta.

Kawasaki Z400

Moottorin suunnittelussa on keskitytty yhdistämään keveys ja pienet ulkomitat mahdollisimman suureen tehoon. Moottori on lyhytiskuinen ja pyörivät massa on kevyet, jolloin siitä on saatu kierrosherkkä.

Aloittelijallekin helppo

Koska suuri osa A2-luokan pyörien ostajista on uusia motoristeja, on suunnittelussa painotettu hyvää ergonomiaa ja helppoa hallittavuutta. Matalan 785 millin istuinkorkeuden lisäksi satulaa on kavennettu 30 milliä, jotta kuljettajan jalat ylettäisivät tukevammin maahan. Helppoa hallittavuutta silmällä pitäen kytkinkahvan tuntumaa on kevennetty 20 prosenttia pienentämällä kytkimen halkaisijaa. Varustukseen kuuluu sporttipyöristä tuttu luistokytkin. Mittaristo on sama kuin isommassa Z650-mallissa ja siitä löytyy perusnäyttöjen lisäksi mm. vaihdenäyttö sekä taloudellisen ajon merkkivalo.

Kawasaki Z400

Etujarrulevy on halkaisijaltaan sama 310 milliä kuin malliston lippulaiva Z1000:ssa, jossa levyjä tosin on kaksin kappalein. Jarruvarustus tulee Nissiniltä ja samoin ABS-järjestelmä, jonka valmistaja sanoo olevan markkinoiden kompaktein ja kevyin paketti. Helppoon ohjattavuuteen on tähdätty lyhyellä akselivälillä ja jousituksen hyvään toimivuuteen pitkällä takahaarukalla. Etujousituksena on perinteinen 41-millinen teleskooppihaarukka.

Kawasaki Z400

Kawasaki Z400

  • Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, 399cc, nestejäähdytys
  • Teho: 33,4 kW (45 hv) / 10 000 r/min
  • Vääntö: 38 Nm / 8000 r/min
  • Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto
  • Akseliväli: 1370 mm
  • Tankin tilavuus: 14 litraa
  • Paino tankattuna: 167 kg
  • Hinta: 7990 €

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: valmistaja

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat