17.11.2018 Ajoneuvot Kawasaki Z400 – Kevyt ja kierrosherkkä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kawasaki täydentää Z-mallistoaan 400-kuutioisella A2-ajokorttiluokkaan sopivalla Kawasaki Z400 -mallilla. Se korvaa Z300:n ja on edeltäjäänsä tehokkaampi ja kevyempi. Nakupyörätrendin jatkuessa vahvana Kawasaki on päättänyt täydentää omaa mallistoaan Z400-nakumallilla. Se on vajaan 35 kilowatin tehollaan juuri sopivasti A2-ajokorttiluokkaan sopiva. Lähin kilpailija on KTM 390 Duke. Nyt Kawasakilla on samaa henkeä noudattavat Z-mallit kokoluokissa 125-400-650-900-1000 kuutiosenttimetriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIsommista malliaUutuus korvaa Z300-mallin, joka oli A2-luokkaan vajaatehoinen. Uusi Z400 on paitsi tehokkaampi ja vääntävämpi, samalla myös kolme kiloa edeltäjäänsä kevyempi. Isommista Z-malleista sekä kompressoriahdetusta H2-mallista matkittu trellis-putkirunko on näyttävä ja moottori toimii osana kantavaa runkorakennetta.Moottorin suunnittelussa on keskitytty yhdistämään keveys ja pienet ulkomitat mahdollisimman suureen tehoon. Moottori on lyhytiskuinen ja pyörivät massa on kevyet, jolloin siitä on saatu kierrosherkkä.Aloittelijallekin helppoKoska suuri osa A2-luokan pyörien ostajista on uusia motoristeja, on suunnittelussa painotettu hyvää ergonomiaa ja helppoa hallittavuutta. Matalan 785 millin istuinkorkeuden lisäksi satulaa on kavennettu 30 milliä, jotta kuljettajan jalat ylettäisivät tukevammin maahan. Helppoa hallittavuutta silmällä pitäen kytkinkahvan tuntumaa on kevennetty 20 prosenttia pienentämällä kytkimen halkaisijaa. Varustukseen kuuluu sporttipyöristä tuttu luistokytkin. Mittaristo on sama kuin isommassa Z650-mallissa ja siitä löytyy perusnäyttöjen lisäksi mm. vaihdenäyttö sekä taloudellisen ajon merkkivalo.Etujarrulevy on halkaisijaltaan sama 310 milliä kuin malliston lippulaiva Z1000:ssa, jossa levyjä tosin on kaksin kappalein. Jarruvarustus tulee Nissiniltä ja samoin ABS-järjestelmä, jonka valmistaja sanoo olevan markkinoiden kompaktein ja kevyin paketti. Helppoon ohjattavuuteen on tähdätty lyhyellä akselivälillä ja jousituksen hyvään toimivuuteen pitkällä takahaarukalla. Etujousituksena on perinteinen 41-millinen teleskooppihaarukka. Kawasaki Z400 Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, 399cc, nestejäähdytys Teho: 33,4 kW (45 hv) / 10 000 r/min Vääntö: 38 Nm / 8000 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1370 mm Tankin tilavuus: 14 litraa Paino tankattuna: 167 kg Hinta: 7990 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: valmistajaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Å kodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti