Ajoneuvot | Käytetyt erikoisuudet | 19.8.2019

Käytetyt erikoisuudet – Austin Allegro

Austin Allegro on saanut kyseenalaista kunniaa Jeremy Clarksonin pohtiessa sen paikkaa maailman kaikkien aikojen huonoimpien autojen joukossa.

Jaa artikkeli

BBC:n autoaiheisesta Top Gear -televisiosarjasta tuttu Jeremy Clarkson halusi selvittää mielestään maailman huonoimman auton epäkiitollisen tittelin hallitsijan. Vertailussa vastakkain asettuivat kaksi British Leylandin tuotetta: Austin Allegro ja Morris Marina. Valitettavasti Austin Allegro hävisi jopa tässä vertailussa.

Austin Allegro 4-door 1973-1975

Austin Allegro on saanut rutkasti raippaa autotoimittajilta ja Jeremy Clarkson edustanee heistä tunnetuimpia.

Tappio tulkittaneen tällä kertaa voitoksi, sillä Allegro vältti näin ollen täpärästi huonoimman auton nimellisen maineen. Olemme viitanneet samaiseen videoon aikaisemminkin, sillä Käytetyt erikoisuudet -juttusarja esitteli aikanaan tuon Clarksonin päätelmän mukaan maailman huonoimman auton. Sekä videoon että tarkempaan tarinaan kannattaakin tutustua Morris Marinaa käsittelevän artikkelin parissa.

Tällä kertaa liidämme toisissa tunnelmissa, sillä yritämme ymmärtää Austin Allegron taustoja. Se oli itse asiassa selvästi Marinaa kunnianhimoisempi projekti. Modernisti etuvetoinen Allegro oli varustettu mielenkiintoisella Hydragas-jousitusjärjestelmällä ja sen muotoilu poikkesi kilpailijoista sekä sisällä että ulkona.

Austin Allegro 4-door 1973-1975 interior

Kulmista pyöristetty neliskulmainen ratti on eräs esimerkki Allegron omituisuuksista, jotka eivät välttämättä olleet kovin onnistuneita.

Se kompasteli osin omaan nokkeluuteensa. Yhtiö päätti tehdä autosta ylellisemmän kesken suunnitteluprosessin ja edullinen tapa tavoitella tätä oli vuorata istuimista muhkeammat. Suuret ja sohvamaiset istuimet ryöväsivät kuitenkin jalkatilaa.

Auton lähes tunnusmerkkimäinen neliskulmainen ratti syntyi juuri näin. Insinöörit huomasivat ohjauspyörän ja jalkojen välin käyvän ahtaaksi, jota yritettiin ratkoa erikoisella muotoilukikalla. Ratin koettiin tarjoavan lisää tilaa reisille säilyttäen kuitenkin näkyvyyden mittaristoon – ainakin ratin ollessa suorassa.

Austin Allegro Estate 1975-1979

Austin Allegro tuli tarjolle myöhemmin myös farmarikorisena kolmella ovella varustettuna. Mielenkiintoinen vaihtoehto on tänä päivänä erittäin harvinainen.

Itse asiassa Austin Allegron ensimmäiset arvostelut vuonna 1973 eivät olleet edes huonoja. Auton maine ansaittiin vasta myöhemmin. Maailmalla alkoi liikkua tarinoita kuinka takaikkunat pomppasivat paikoiltaan autoa väärästä paikasta tunkattaessa.

Austin Allegro sivu - Tori.fi

Myynnistä löytämämme yksilö on vuosimallia 1977, eli mallipäivityksen jälkeistä sarjaa.

Käytetty erikoisuus – Austin Allegro

Juttusarjaamme jatkava Austin Allegro edustaa vuosimallia 1977. Tämä tarkoittaa mallipäivityksen jälkeistä aikaa, jolloin esimerkiksi vekkuli neliskulmainen ratti oli jo korvattu perinteisemmällä pyöreällä ohjastimella. Samalla takajalkatilat paranivat, joten ensimmäisen kasvojenkohotuksen voi nähdä myös kehitysaskeleena.

Austin Allegro sisusta - Tori.fi

Ruskea sisusta tuo mieleen vakosamettihousut niin kuin vain 1970-luku voi tehdä.

Ruskeapuhuva sisustus edustaa 70-lukua niin vahvasti kuin vain kuvitella saattaa. Verhoilut näyttävät kuvien perusteella ehjiltä aina istuimia myöden. Radion paikka tosin ammottaa tyhjyyttään.

Tämä Austin Allegro on viistoperäinen kaksiovinen versio. Maalipinta on kuvien perusteella peruspunainen, mutta se ei suinkaan ole enää alkuperäinen. Myynti-ilmoituksen mukaan auto on maalattu kertaalleen ja alkuperäisväri olisi ollut keltainen. Vanteet istuvat auton ilmeeseen erinomaisesti.

Austin Allegro etu - Tori.fi

Pietarsaaresta löytyvästä yksilöstä on myynti-ilmoituksessa varsin rajallisesti tietoja, mutta moottori on 1,3-litrainen.

Moottorina on 1,3-litrainen nelisylinterinen, joka tuottaa noin 60 hevosvoimaa. Lähes 100 newtonmetrin vääntö on tarjolla koneen pyöriessä 3000 kierrosta minuutissa. Voima välitetään etupyörille manuaalivaihteiston kautta.

Pohjanmaalta löytyvän yksilön mittarilukema ei ole tiedossa. Myynti-ilmoituksessa ei myöskään mainita mahdollisesta museorekisteröinnistä. Auto on ollut ilmeisesti liikenteessä viimeksi vuonna 2003 ja sen jälkeen pääosin ladossa säilössä.

Austin Allegro 4-door 1975-1979

Jutun yksilö muistuttaa nykyasussaan varsin vahvasti kuvan autoa. Potentiaali on ilmeinen, mutta pientä ehostusta kaivataan.

Myynti-ilmoitus lupaa kyseessä olevan ”aika hyvin säilynyt brittiklassikko”, joka kieltämättä jättää reilusti tulkinnanvaraa. Autoa ei tosin kannata kuitenkaan ostaa näkemättä ja paikan päällä asioiden laita selviää helpommin. Myyjä lupaa myös lisätietoja soittajalle.

 

Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi, British Leyland

Jaa artikkeli

Keskustelu