19.8.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Austin Allegro Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Austin Allegro on saanut kyseenalaista kunniaa Jeremy Clarksonin pohtiessa sen paikkaa maailman kaikkien aikojen huonoimpien autojen joukossa. BBC:n autoaiheisesta Top Gear -televisiosarjasta tuttu Jeremy Clarkson halusi selvittää mielestään maailman huonoimman auton epäkiitollisen tittelin hallitsijan. Vertailussa vastakkain asettuivat kaksi British Leylandin tuotetta: Austin Allegro ja Morris Marina. Valitettavasti Austin Allegro hävisi jopa tässä vertailussa.Austin Allegro on saanut rutkasti raippaa autotoimittajilta ja Jeremy Clarkson edustanee heistä tunnetuimpia.Tappio tulkittaneen tällä kertaa voitoksi, sillä Allegro vältti näin ollen täpärästi huonoimman auton nimellisen maineen. Olemme viitanneet samaiseen videoon aikaisemminkin, sillä Käytetyt erikoisuudet -juttusarja esitteli aikanaan tuon Clarksonin päätelmän mukaan maailman huonoimman auton. Sekä videoon että tarkempaan tarinaan kannattaakin tutustua Morris Marinaa käsittelevän artikkelin parissa.Tällä kertaa liidämme toisissa tunnelmissa, sillä yritämme ymmärtää Austin Allegron taustoja. Se oli itse asiassa selvästi Marinaa kunnianhimoisempi projekti. Modernisti etuvetoinen Allegro oli varustettu mielenkiintoisella Hydragas-jousitusjärjestelmällä ja sen muotoilu poikkesi kilpailijoista sekä sisällä että ulkona.Kulmista pyöristetty neliskulmainen ratti on eräs esimerkki Allegron omituisuuksista, jotka eivät välttämättä olleet kovin onnistuneita.Se kompasteli osin omaan nokkeluuteensa. Yhtiö päätti tehdä autosta ylellisemmän kesken suunnitteluprosessin ja edullinen tapa tavoitella tätä oli vuorata istuimista muhkeammat. Suuret ja sohvamaiset istuimet ryöväsivät kuitenkin jalkatilaa.Auton lähes tunnusmerkkimäinen neliskulmainen ratti syntyi juuri näin. Insinöörit huomasivat ohjauspyörän ja jalkojen välin käyvän ahtaaksi, jota yritettiin ratkoa erikoisella muotoilukikalla. Ratin koettiin tarjoavan lisää tilaa reisille säilyttäen kuitenkin näkyvyyden mittaristoon - ainakin ratin ollessa suorassa.Austin Allegro tuli tarjolle myöhemmin myös farmarikorisena kolmella ovella varustettuna. Mielenkiintoinen vaihtoehto on tänä päivänä erittäin harvinainen.Itse asiassa Austin Allegron ensimmäiset arvostelut vuonna 1973 eivät olleet edes huonoja. Auton maine ansaittiin vasta myöhemmin. Maailmalla alkoi liikkua tarinoita kuinka takaikkunat pomppasivat paikoiltaan autoa väärästä paikasta tunkattaessa.Myynnistä löytämämme yksilö on vuosimallia 1977, eli mallipäivityksen jälkeistä sarjaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Austin AllegroJuttusarjaamme jatkava Austin Allegro edustaa vuosimallia 1977. Tämä tarkoittaa mallipäivityksen jälkeistä aikaa, jolloin esimerkiksi vekkuli neliskulmainen ratti oli jo korvattu perinteisemmällä pyöreällä ohjastimella. Samalla takajalkatilat paranivat, joten ensimmäisen kasvojenkohotuksen voi nähdä myös kehitysaskeleena.Ruskea sisusta tuo mieleen vakosamettihousut niin kuin vain 1970-luku voi tehdä.Ruskeapuhuva sisustus edustaa 70-lukua niin vahvasti kuin vain kuvitella saattaa. Verhoilut näyttävät kuvien perusteella ehjiltä aina istuimia myöden. Radion paikka tosin ammottaa tyhjyyttään.Tämä Austin Allegro on viistoperäinen kaksiovinen versio. Maalipinta on kuvien perusteella peruspunainen, mutta se ei suinkaan ole enää alkuperäinen. Myynti-ilmoituksen mukaan auto on maalattu kertaalleen ja alkuperäisväri olisi ollut keltainen. Vanteet istuvat auton ilmeeseen erinomaisesti.Pietarsaaresta löytyvästä yksilöstä on myynti-ilmoituksessa varsin rajallisesti tietoja, mutta moottori on 1,3-litrainen.Moottorina on 1,3-litrainen nelisylinterinen, joka tuottaa noin 60 hevosvoimaa. Lähes 100 newtonmetrin vääntö on tarjolla koneen pyöriessä 3000 kierrosta minuutissa. Voima välitetään etupyörille manuaalivaihteiston kautta.Pohjanmaalta löytyvän yksilön mittarilukema ei ole tiedossa. Myynti-ilmoituksessa ei myöskään mainita mahdollisesta museorekisteröinnistä. Auto on ollut ilmeisesti liikenteessä viimeksi vuonna 2003 ja sen jälkeen pääosin ladossa säilössä.Jutun yksilö muistuttaa nykyasussaan varsin vahvasti kuvan autoa. Potentiaali on ilmeinen, mutta pientä ehostusta kaivataan.Myynti-ilmoitus lupaa kyseessä olevan ”aika hyvin säilynyt brittiklassikko”, joka kieltämättä jättää reilusti tulkinnanvaraa. Autoa ei tosin kannata kuitenkaan ostaa näkemättä ja paikan päällä asioiden laita selviää helpommin. Myyjä lupaa myös lisätietoja soittajalle.Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi, British Leyland Lue lisää Kaikki artikkelit 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 17.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: laulaja Olli Lindholmille joskus kuulunut Volvo C70 Coupé 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle