19.8.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Austin Allegro Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Austin Allegro on saanut kyseenalaista kunniaa Jeremy Clarksonin pohtiessa sen paikkaa maailman kaikkien aikojen huonoimpien autojen joukossa. BBC:n autoaiheisesta Top Gear -televisiosarjasta tuttu Jeremy Clarkson halusi selvittää mielestään maailman huonoimman auton epäkiitollisen tittelin hallitsijan. Vertailussa vastakkain asettuivat kaksi British Leylandin tuotetta: Austin Allegro ja Morris Marina. Valitettavasti Austin Allegro hävisi jopa tässä vertailussa. Austin Allegro on saanut rutkasti raippaa autotoimittajilta ja Jeremy Clarkson edustanee heistä tunnetuimpia. Tappio tulkittaneen tällä kertaa voitoksi, sillä Allegro vältti näin ollen täpärästi huonoimman auton nimellisen maineen. Olemme viitanneet samaiseen videoon aikaisemminkin, sillä Käytetyt erikoisuudet -juttusarja esitteli aikanaan tuon Clarksonin päätelmän mukaan maailman huonoimman auton. Sekä videoon että tarkempaan tarinaan kannattaakin tutustua Morris Marinaa käsittelevän artikkelin parissa. Tällä kertaa liidämme toisissa tunnelmissa, sillä yritämme ymmärtää Austin Allegron taustoja. Se oli itse asiassa selvästi Marinaa kunnianhimoisempi projekti. Modernisti etuvetoinen Allegro oli varustettu mielenkiintoisella Hydragas-jousitusjärjestelmällä ja sen muotoilu poikkesi kilpailijoista sekä sisällä että ulkona. Kulmista pyöristetty neliskulmainen ratti on eräs esimerkki Allegron omituisuuksista, jotka eivät välttämättä olleet kovin onnistuneita. Se kompasteli osin omaan nokkeluuteensa. Yhtiö päätti tehdä autosta ylellisemmän kesken suunnitteluprosessin ja edullinen tapa tavoitella tätä oli vuorata istuimista muhkeammat. Suuret ja sohvamaiset istuimet ryöväsivät kuitenkin jalkatilaa. Auton lähes tunnusmerkkimäinen neliskulmainen ratti syntyi juuri näin. Insinöörit huomasivat ohjauspyörän ja jalkojen välin käyvän ahtaaksi, jota yritettiin ratkoa erikoisella muotoilukikalla. Ratin koettiin tarjoavan lisää tilaa reisille säilyttäen kuitenkin näkyvyyden mittaristoon - ainakin ratin ollessa suorassa. Austin Allegro tuli tarjolle myöhemmin myös farmarikorisena kolmella ovella varustettuna. Mielenkiintoinen vaihtoehto on tänä päivänä erittäin harvinainen. Itse asiassa Austin Allegron ensimmäiset arvostelut vuonna 1973 eivät olleet edes huonoja. Auton maine ansaittiin vasta myöhemmin. Maailmalla alkoi liikkua tarinoita kuinka takaikkunat pomppasivat paikoiltaan autoa väärästä paikasta tunkattaessa. Myynnistä löytämämme yksilö on vuosimallia 1977, eli mallipäivityksen jälkeistä sarjaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytetty erikoisuus – Austin Allegro Juttusarjaamme jatkava Austin Allegro edustaa vuosimallia 1977. Tämä tarkoittaa mallipäivityksen jälkeistä aikaa, jolloin esimerkiksi vekkuli neliskulmainen ratti oli jo korvattu perinteisemmällä pyöreällä ohjastimella. Samalla takajalkatilat paranivat, joten ensimmäisen kasvojenkohotuksen voi nähdä myös kehitysaskeleena. Ruskea sisusta tuo mieleen vakosamettihousut niin kuin vain 1970-luku voi tehdä. Ruskeapuhuva sisustus edustaa 70-lukua niin vahvasti kuin vain kuvitella saattaa. Verhoilut näyttävät kuvien perusteella ehjiltä aina istuimia myöden. Radion paikka tosin ammottaa tyhjyyttään. Tämä Austin Allegro on viistoperäinen kaksiovinen versio. Maalipinta on kuvien perusteella peruspunainen, mutta se ei suinkaan ole enää alkuperäinen. Myynti-ilmoituksen mukaan auto on maalattu kertaalleen ja alkuperäisväri olisi ollut keltainen. Vanteet istuvat auton ilmeeseen erinomaisesti. Pietarsaaresta löytyvästä yksilöstä on myynti-ilmoituksessa varsin rajallisesti tietoja, mutta moottori on 1,3-litrainen. Moottorina on 1,3-litrainen nelisylinterinen, joka tuottaa noin 60 hevosvoimaa. Lähes 100 newtonmetrin vääntö on tarjolla koneen pyöriessä 3000 kierrosta minuutissa. Voima välitetään etupyörille manuaalivaihteiston kautta. Pohjanmaalta löytyvän yksilön mittarilukema ei ole tiedossa. Myynti-ilmoituksessa ei myöskään mainita mahdollisesta museorekisteröinnistä. Auto on ollut ilmeisesti liikenteessä viimeksi vuonna 2003 ja sen jälkeen pääosin ladossa säilössä. Jutun yksilö muistuttaa nykyasussaan varsin vahvasti kuvan autoa. Potentiaali on ilmeinen, mutta pientä ehostusta kaivataan. Myynti-ilmoitus lupaa kyseessä olevan ”aika hyvin säilynyt brittiklassikko”, joka kieltämättä jättää reilusti tulkinnanvaraa. Autoa ei tosin kannata kuitenkaan ostaa näkemättä ja paikan päällä asioiden laita selviää helpommin. Myyjä lupaa myös lisätietoja soittajalle. Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi, British Leyland Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 – ”kaunis mutta voimaton” 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?