19.10.2020 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – NSU Prinz 4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä NSU Prinz 4 on kaksiovinen takamoottoriauto Saksasta. Sympatiapisteitä ei tarvitse erikseen hakea, sillä ne on jo ansaittu. NSU Prinz 4 seurasi sarjassa loogisesti numerojärjestyksessä, kuten kunnon saksalaisen kuuluu. Autonvalmistajana NSU aloitti jo vuonna 1905 ja muun tuotannon osalta sen historia ulottuu vieläkin pidemmälle. Euroopassa vuoden autoksi valittu teknisesti edistyksellinen Ro80 lienee merkin tunnetuin tuote ja tuon jälkeen Volkswagenin omistukseen päätynyt NSU yhdistettiin Audiin häviten lopulta kartalta. NSU Prinz 4 seurasi numerosarjassa vuorollaan vuonna 1961. Tuossa välissä ehdittiin kuitenkin muun muassa valmistaa neljän sukupolven verran Prinziä. Ensimmäinen NSU Prinz esiteltiin prototyyppinä itsekantavalla korilla ja taakse sijoitetulla kaksisylinterisellä moottorilla vuoden 1957 Frankfurtin autonäyttelyssä. Tuotanto alkoi seuraavana vuonna ja tässä vaiheessa toiminta oli muutenkin ripeää. Ensimmäisen sukupolven korvannut Prinz II nähtiin jo vuonna 1959 eli vain vuotta myöhemmin. Prinz III korvasi edeltäjänsä syyskuussa 1960. Tässä kohti moni osannee jo päätellä mihin tarina on etenemässä. Syyskuussa 1961, Frankfurtin autonäyttelyssä, kuluttajat pääsivät käymään tästä ovesta uuden Prinzin ohjaamon puolelle. NSU Prinz 4 esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuussa 1961, vaikka sen tuotanto oli alkanut jo kesäkuussa. Se oli kasvanut selvästi edeltäjiään suuremmaksi, mutta tekniikka oli pääosin tuttua. Jo tässä kohti oli spekuloitu kiertomäntämoottorista, mutta sitä ei vielä nähty. Tarkemmin sanottuna Prinz 4 oli erittäin karsittu versio ja yleisempi olikin Prinz 4S. Näiden lisäksi vuonna 1965 esiteltiin rinnalle vielä paremmin varusteltu Prinz 4L. Kaksi ensin mainittua säilyivät tuotannossa vuoteen 1969 asti ja jälkimmäinen itse asiassa aina vuoteen 1973. Yli puoli miljoonaa neljännen sukupolven NSU Prinziä valmistui Saksassa. Koko 12 vuoden tuotannon aikana yhteensä noin 570 000 NSU Prinz 4, Prinz 4S ja Prinz 4L -mallia valmistui tehtaalta. Viimeisien vuosien tuotannosta suurin osa suuntasi Italiaan, jonka kansa ilmiselvästi iloitsi pienestä saksalaisesta. Vuosimallin 1963 NSU Prinz 4 edustaa tällä kertaa juttusarjamme kuninkaallisena. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytetty erikoisuus – NSU Prinz 4 Viikon Käytetty erikoisuus NSU Prinz 4 omaa varsin vajavaisen myynti-ilmoituksen, mutta onneksi kuva voi kertoa monen sanan verran. Kyseessä on museorekisteröity autoyksilö ja kuvien seasta löytyy tästä myös dokumentti, josta on luntattavissa kaikki tärkeimmät asiat. Takana sijaitseva 0,6-litrainen ilmajäähdytteinen kaksisylinterinen nelitahtimoottori tuottaa noin 30 hevosvoimaa. Vuosimalli on 1963 ja auto onkin ensirekisteröity syyskuussa 1963. Tämä yksilö kerrotaan entisöidyn kauttaaltaan. Tämän jäljiltä korin, maalipinnan ja sisätilojen kerrotaan olevan siistissä kunnossa. Voimanlähteenä toimii iskutilavuudeltaan 0,6-litrainen ilmajäähdytteinen kaksisylinterinen nelitahtimoottori. Se tuottaa 30 hevosvoimaa, jonka avulla pitäisi olla saavutettavissa huippunopeus 116 kilometriä tunnissa. Suorituskykyä arvioivan on hyvä muistaa, että tällainen NSU Prinz 4 painaa vaivaiset 570 kilogrammaa. Yhdessä näkyvien sinisten korin osien kanssa vaalea verhoilu tuo mieleen siniristilippumme. Siisti sininen Prinz vastaa kuvien perusteella kunnoltaan kuvausta. Takaluukun kannen ritilät vihjaavat alla piilevästä ilmajäähdytteisestä moottorista. Rekisteritunnuksena on lyhyt TJS-2. Vaaleat sisätilat rakentavat Suomi-teemaa. Yhdessä ulkokuoren väriin maalattujen metalliosien kanssa saadaan sisustassa aikaan suorastaan sinivalkoinen tunnelma. Ohjauspyörä on tosin päällystetty viininpunaisella. NSU Prinz tarjoaa jotakin piristävän poikkeavaa ja pientä suloisessa paketissa. Saksalainen kaksiovinen takamoottoriauto voi näyttää myös tältä. Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Viinaan menevä, ärhentevä replica-Cosworth 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 11.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Victory Vegas jäi intiaanien tallaamaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?