NSU Prinz 4 - Tori.fi

Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet 19.10.2020

Käytetyt erikoisuudet – NSU Prinz 4

NSU Prinz 4 on kaksiovinen takamoottoriauto Saksasta. Sympatiapisteitä ei tarvitse erikseen hakea, sillä ne on jo ansaittu.

NSU Prinz 4 seurasi sarjassa loogisesti numerojärjestyksessä, kuten kunnon saksalaisen kuuluu. Autonvalmistajana NSU aloitti jo vuonna 1905 ja muun tuotannon osalta sen historia ulottuu vieläkin pidemmälle. Euroopassa vuoden autoksi valittu teknisesti edistyksellinen Ro80 lienee merkin tunnetuin tuote ja tuon jälkeen Volkswagenin omistukseen päätynyt NSU yhdistettiin Audiin häviten lopulta kartalta.

NSU Prinz 4 takaviisto - Tori.fi

NSU Prinz 4 seurasi numerosarjassa vuorollaan vuonna 1961.

Tuossa välissä ehdittiin kuitenkin muun muassa valmistaa neljän sukupolven verran Prinziä. Ensimmäinen NSU Prinz esiteltiin prototyyppinä itsekantavalla korilla ja taakse sijoitetulla kaksisylinterisellä moottorilla vuoden 1957 Frankfurtin autonäyttelyssä. Tuotanto alkoi seuraavana vuonna ja tässä vaiheessa toiminta oli muutenkin ripeää.

Ensimmäisen sukupolven korvannut Prinz II nähtiin jo vuonna 1959 eli vain vuotta myöhemmin. Prinz III korvasi edeltäjänsä syyskuussa 1960. Tässä kohti moni osannee jo päätellä mihin tarina on etenemässä.

NSU Prinz 4 ovi - Tori.fi

Syyskuussa 1961, Frankfurtin autonäyttelyssä, kuluttajat pääsivät käymään tästä ovesta uuden Prinzin ohjaamon puolelle.

NSU Prinz 4 esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuussa 1961, vaikka sen tuotanto oli alkanut jo kesäkuussa. Se oli kasvanut selvästi edeltäjiään suuremmaksi, mutta tekniikka oli pääosin tuttua. Jo tässä kohti oli spekuloitu kiertomäntämoottorista, mutta sitä ei vielä nähty.

Tarkemmin sanottuna Prinz 4 oli erittäin karsittu versio ja yleisempi olikin Prinz 4S. Näiden lisäksi vuonna 1965 esiteltiin rinnalle vielä paremmin varusteltu Prinz 4L. Kaksi ensin mainittua säilyivät tuotannossa vuoteen 1969 asti ja jälkimmäinen itse asiassa aina vuoteen 1973.

NSU Prinz 4 sivu - Tori.fi

Yli puoli miljoonaa neljännen sukupolven NSU Prinziä valmistui Saksassa.

Koko 12 vuoden tuotannon aikana yhteensä noin 570 000 NSU Prinz 4, Prinz 4S ja Prinz 4L -mallia valmistui tehtaalta. Viimeisien vuosien tuotannosta suurin osa suuntasi Italiaan, jonka kansa ilmiselvästi iloitsi pienestä saksalaisesta.

NSU Prinz 4 etu - Tori.fi

Vuosimallin 1963 NSU Prinz 4 edustaa tällä kertaa juttusarjamme kuninkaallisena.

Käytetty erikoisuus – NSU Prinz 4

Viikon Käytetty erikoisuus NSU Prinz 4 omaa varsin vajavaisen myynti-ilmoituksen, mutta onneksi kuva voi kertoa monen sanan verran. Kyseessä on museorekisteröity autoyksilö ja kuvien seasta löytyy tästä myös dokumentti, josta on luntattavissa kaikki tärkeimmät asiat.

NSU Prinz 4 moottori - Tori.fi

Takana sijaitseva 0,6-litrainen ilmajäähdytteinen kaksisylinterinen nelitahtimoottori tuottaa noin 30 hevosvoimaa.

Vuosimalli on 1963 ja auto onkin ensirekisteröity syyskuussa 1963. Tämä yksilö kerrotaan entisöidyn kauttaaltaan. Tämän jäljiltä korin, maalipinnan ja sisätilojen kerrotaan olevan siistissä kunnossa.

Voimanlähteenä toimii iskutilavuudeltaan 0,6-litrainen ilmajäähdytteinen kaksisylinterinen nelitahtimoottori. Se tuottaa 30 hevosvoimaa, jonka avulla pitäisi olla saavutettavissa huippunopeus 116 kilometriä tunnissa. Suorituskykyä arvioivan on hyvä muistaa, että tällainen NSU Prinz 4 painaa vaivaiset 570 kilogrammaa.

NSU Prinz 4 sisusta - Tori.fi

Yhdessä näkyvien sinisten korin osien kanssa vaalea verhoilu tuo mieleen siniristilippumme.

Siisti sininen Prinz vastaa kuvien perusteella kunnoltaan kuvausta. Takaluukun kannen ritilät vihjaavat alla piilevästä ilmajäähdytteisestä moottorista. Rekisteritunnuksena on lyhyt TJS-2.

Vaaleat sisätilat rakentavat Suomi-teemaa. Yhdessä ulkokuoren väriin maalattujen metalliosien kanssa saadaan sisustassa aikaan suorastaan sinivalkoinen tunnelma. Ohjauspyörä on tosin päällystetty viininpunaisella.

NSU Prinz tarjoaa jotakin piristävän poikkeavaa ja pientä suloisessa paketissa. Saksalainen kaksiovinen takamoottoriauto voi näyttää myös tältä.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi

Jaa artikkeli

Keskustelu

Kaikki koeajot

Uusimmat