19.10.2020 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – NSU Prinz 4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä NSU Prinz 4 on kaksiovinen takamoottoriauto Saksasta. Sympatiapisteitä ei tarvitse erikseen hakea, sillä ne on jo ansaittu. NSU Prinz 4 seurasi sarjassa loogisesti numerojärjestyksessä, kuten kunnon saksalaisen kuuluu. Autonvalmistajana NSU aloitti jo vuonna 1905 ja muun tuotannon osalta sen historia ulottuu vieläkin pidemmälle. Euroopassa vuoden autoksi valittu teknisesti edistyksellinen Ro80 lienee merkin tunnetuin tuote ja tuon jälkeen Volkswagenin omistukseen päätynyt NSU yhdistettiin Audiin häviten lopulta kartalta.NSU Prinz 4 seurasi numerosarjassa vuorollaan vuonna 1961.Tuossa välissä ehdittiin kuitenkin muun muassa valmistaa neljän sukupolven verran Prinziä. Ensimmäinen NSU Prinz esiteltiin prototyyppinä itsekantavalla korilla ja taakse sijoitetulla kaksisylinterisellä moottorilla vuoden 1957 Frankfurtin autonäyttelyssä. Tuotanto alkoi seuraavana vuonna ja tässä vaiheessa toiminta oli muutenkin ripeää.Ensimmäisen sukupolven korvannut Prinz II nähtiin jo vuonna 1959 eli vain vuotta myöhemmin. Prinz III korvasi edeltäjänsä syyskuussa 1960. Tässä kohti moni osannee jo päätellä mihin tarina on etenemässä.Syyskuussa 1961, Frankfurtin autonäyttelyssä, kuluttajat pääsivät käymään tästä ovesta uuden Prinzin ohjaamon puolelle.NSU Prinz 4 esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuussa 1961, vaikka sen tuotanto oli alkanut jo kesäkuussa. Se oli kasvanut selvästi edeltäjiään suuremmaksi, mutta tekniikka oli pääosin tuttua. Jo tässä kohti oli spekuloitu kiertomäntämoottorista, mutta sitä ei vielä nähty.Tarkemmin sanottuna Prinz 4 oli erittäin karsittu versio ja yleisempi olikin Prinz 4S. Näiden lisäksi vuonna 1965 esiteltiin rinnalle vielä paremmin varusteltu Prinz 4L. Kaksi ensin mainittua säilyivät tuotannossa vuoteen 1969 asti ja jälkimmäinen itse asiassa aina vuoteen 1973.Yli puoli miljoonaa neljännen sukupolven NSU Prinziä valmistui Saksassa.Koko 12 vuoden tuotannon aikana yhteensä noin 570 000 NSU Prinz 4, Prinz 4S ja Prinz 4L -mallia valmistui tehtaalta. Viimeisien vuosien tuotannosta suurin osa suuntasi Italiaan, jonka kansa ilmiselvästi iloitsi pienestä saksalaisesta.Vuosimallin 1963 NSU Prinz 4 edustaa tällä kertaa juttusarjamme kuninkaallisena.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – NSU Prinz 4Viikon Käytetty erikoisuus NSU Prinz 4 omaa varsin vajavaisen myynti-ilmoituksen, mutta onneksi kuva voi kertoa monen sanan verran. Kyseessä on museorekisteröity autoyksilö ja kuvien seasta löytyy tästä myös dokumentti, josta on luntattavissa kaikki tärkeimmät asiat.Takana sijaitseva 0,6-litrainen ilmajäähdytteinen kaksisylinterinen nelitahtimoottori tuottaa noin 30 hevosvoimaa.Vuosimalli on 1963 ja auto onkin ensirekisteröity syyskuussa 1963. Tämä yksilö kerrotaan entisöidyn kauttaaltaan. Tämän jäljiltä korin, maalipinnan ja sisätilojen kerrotaan olevan siistissä kunnossa.Voimanlähteenä toimii iskutilavuudeltaan 0,6-litrainen ilmajäähdytteinen kaksisylinterinen nelitahtimoottori. Se tuottaa 30 hevosvoimaa, jonka avulla pitäisi olla saavutettavissa huippunopeus 116 kilometriä tunnissa. Suorituskykyä arvioivan on hyvä muistaa, että tällainen NSU Prinz 4 painaa vaivaiset 570 kilogrammaa.Yhdessä näkyvien sinisten korin osien kanssa vaalea verhoilu tuo mieleen siniristilippumme.Siisti sininen Prinz vastaa kuvien perusteella kunnoltaan kuvausta. Takaluukun kannen ritilät vihjaavat alla piilevästä ilmajäähdytteisestä moottorista. Rekisteritunnuksena on lyhyt TJS-2.Vaaleat sisätilat rakentavat Suomi-teemaa. Yhdessä ulkokuoren väriin maalattujen metalliosien kanssa saadaan sisustassa aikaan suorastaan sinivalkoinen tunnelma. Ohjauspyörä on tosin päällystetty viininpunaisella.NSU Prinz tarjoaa jotakin piristävän poikkeavaa ja pientä suloisessa paketissa. Saksalainen kaksiovinen takamoottoriauto voi näyttää myös tältä.Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 21.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: unholaan jäänyt 2010-luvun Škoda-pakettiauto Praktik 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous