15.3.2021

Käytetyt erikoisuudet – Renault 25 V6 Turbo

Renault 25 V6 Turbo - Tori.fi

Renault 25 V6 Turbo esittelee aikansa teknistä edistyksellisyyttä suuressa luokassa. Mukava maantiekiituri on käynyt kovin harvinaiseksi.

Renault 25 V6 Turbo on tuolloin vielä varsin ylellisenä nähdyn ranskalaismerkin suurimman ja kalleimman automallin kaikista komein versio. Se on ollut absoluuttinen lippulaiva, jolla on todella kehdannut haastaa kilpailijoiden tuotteita.

Tässä kohti tulee ymmärtää kuinka erikoinen asia turboahdettu V6 vuonna 1985 oli. Toki Porsche 911 Turbo ja Saab 99 Turbo oli esitelty jo 70-luvun puolella, mutta turboahdettu moottori oli yhä harvinaisuus – erityisesti kuusisylinterisenä. 

Renault 25 V6 Turbo Exterior
Muotoilultaan Renault 25 oli varsin ovela suurine avautuvine takalaseineen.

Ranskalaisvalmistajan numeroinnissa neljännessata oli, mukaanlukien lippulaiva Renault 25 V6 Turbo, edistyksellinen myös aerodynaamisuutensa sekä varustelunsa osalta. Se ylsi Vuoden Auto Euroopassa -äänestyksen toiselle sijalle.

Auton ulkokuoresta vastasivat Gaston Juchet ja Robert Opron, joiden käsialana tunnetaan muun muassa upea Citroën SM. Kaksvitosen viisiovisen korin mielenkiintoisin yksityiskohta lienee suuri kaareva takalasi. Erittäin maineikkaan Marcello Gandinin kerrotaan tehneen taikojaan sisätilojen puolella.

Renault 25 V6 Turbo interior
Renault todella tarjoili tyylikästä 80-luvun luksusta lippulaivamallinsa sisätiloissa.

Vuonna 1988 tehtiin pieneltä näyttänyt, mutta rahallisesti varsin merkittävä kasvojenkohotus. Renault 25 poistui tuotannosta vuonna 1992. Kannattaa kurkata myös Moottorin Nimi muutettu -juttusarjassa esiintynyt Eagle Premier, joka liittyy vahvasti tähän tarinaan.

Renault 25 V6 Turbo - Tori.fi
Viikon Käytetty erikoisuus on harmaa Renault 25 V6 Turbo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Renault 25 V6 Turbo

Vuosimallin 1988 Renault 25 V6 Turbo on tarjolla Seinäjoella. Esimerkiksi auton mittarilukemaa ei tosin ole myynti-ilmoitukseen merkitty.

Tuon jo moneen kertaan mainitun 2,5-litraisen turboahdetun V6-moottorin tehoksi on ilmoitettu 133 kilowattia (182 hv) kierrosluvulla 6000 kierrosta minuutissa ja vääntöä se tarjoilee 280 newtonmetriä kierrosluvulla 3000 kierrosta minuutissa. 

Renault 25 V6 Turbo - Tori.fi
Perän Turbo-merkintä tarkoittaa yli 180-hevosvoiman teholukemia.

Tuo voima siirrettään viisipykäläisen käsivalintaisen vaihteiston läpi etupyörien jauhettavaksi. Paikaltaan lähtiessa 100 kilometrin tuntinopeus saavutetaan 8,1 sekunnissa ja huippunopeudeksi on ilmoitettu 228 kilometriä tunnissa. Nämä ovat varsin vaikuttavia lukemia suurelle 80-luvun autolle.

Tämä harmaalla maalattu auto yhdistelee ovelalla tavalla porrasperän tunnusmerkkejä käytännölliseen viistoperäiseen korimalliin. Ikkunalinjan lisäksi esimerksiksi keulaa on koristettu kromilistoin. Kevytmetallivanteet istuvat hyvin auton muuhun ilmeeseen.

Renault 25 V6 Turbo - Tori.fi
Mustat sisätilat näyttävät hieman kulahtaneilta, mutta muuten tyyli on tallella.

Täysin mustista sisätiloista löytyy aistikas musta nahkaverhoilu. Kaksvitosen varustelista on muutenkin pitkä. Tästä yksilöstä löytyy muun muassa ajotietokone, kattoluukku, penkilämmittimet, sähkösäätöiset istuimet, vakionopeudensäädin sekä varashälytin.

On hyvä ymmärtää kyseessä olevan, ainakin jutun kirjoitushetkellä, lievä projekti. Jarrut vaativat vielä läpikäyntiä ja auto on poistettuna liikennekäytöstä. Papereiden kerrotaan kuitenkin olevan kunnossa alustan ja korin tavoin.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Renault, tori.fi

Luetuimmat