5.7.2021

Käytetyt erikoisuudet – Trabant 601

Trabant 601 – Tori Autot

Vauhtipahvi viilettää vuosikymmenten aikana hyvästä ajatuksesta huonoksi vitsiksi. Trabant 601 selittää Saksan yhdistymisen tarpeellisuuden.

Kyseessä ei ollut vielä täysin aikansa elänyt tuote, kun ensimmäinen Trabant esiteltiin vuonna 1958. Sachsenringin tehtaan tunnetuin malli Trabant 601 esiteltiin puoluepäivillä noin viisi vuotta myöhemmin. Jo kauan ennen viimeisen mallin tuotannon päättymistä 30. huhtikuuta vuonna 1991 Trabantista oli tullut vitsi.

Zwickaussa sijaitsevan Sachsenringin tehtaan ensimmäinen ”Trabant”-perheen tuote oli pieni, poikittain asennetulla moottorilla varustettu, etuvetoinen Trabant P 50 luoden jo jonkinlaista esikuvaa nykypäivän pikkuautoille. Voimanlähteenä toimi 0,5-litrainen ilmajäähdytteinen kaksisylinterinen kaksitahtimoottori.

Trabant 601 – Tori Autot
Vuonna 1963 ensiesitelty, ja 1964 sarjatuotantoon päätynyt, Trabant 601 oli jo perheen kolmas edustaja.

Trabant on tunnettu osaltaan myös sen hyvin erityislaatuisesta koristaan, sillä pinnat eivät suinkaan ole peltiä. Puuvillajätteistä ja fenolihartsista valmistettu eräänlainen komposiittimuovimateriaali tunteen nimen Duroplast. Sodan jälkeen itäpuolella oli tyydyttävä käyttämään sitä, mitä sattui olemaan saatavilla.

Auto sai vuodelle 1962 kehitysaskeleen, kun Trabant P 600 näki päivänvalon 0,6 litran tilavuuteen kasvatettuine moottoreineen. Juuri mikään muu ei sitten muuttunutkaan, mutta tämä riitti pitämään sen tehoiltaan vielä kilpailukykyisenä monien aikalaisten Eurooppalaisten automallien kanssa.

Trabant 601 – Tori Autot
Tavaratila kasvoi ja tilat riittivät edelleen neljälle, mutta suuria muutoksia autoon ei saanut tehdä, kun uusi 601 suunniteltiin.

Vain kahta vuotta myöhemmin Trabant 601 oli jo sarjatuotannossa, uuden modernin muotonsa kanssa. Tavaratila kasvoi 420 litran vetoisuuteen. Suurinta osaa autosta ei saanut kuitenkaan muuttaa, joten lopulta kyseessä oli lähinnä vanha auto uusissa kuorissa.

Tämän myötä alkoikin pienten askelten suuri aika, joka jatkui lähes 30 vuottta. Trabantiin tehtiin pieniä parannuksia, mutta näillä ei ollut kokonaisuuden kannalta juuri merkitystä. Koria tai tekniikkaa ei saanut puoluepoliittista syistä kehittää: tältä näyttää taantumus.

Moottori on koeajanut Trabantin sen synnyinmaalla: Itä-Saksassa. Tuo tunnelmapala tiivistää täydellisesti, mistä autossa on kyse. On tärkeä ymmärtää, että Sachsenringin tehtaalla valmistettiin yli 3 miljoonaa Trabantia kansan liikuttamiseksi.

Trabant 601 – Tori Autot
Museorekisteröity vuosimallin 1965 Trabant 601 on edustavassa kunnossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Trabant 601

Vuosimallin 1965 Trabant 601 näyttää kuvissa hienokuntoiselta ja siitä kielii myös korkeahko 5 600 euron hintapyynti. Auto on museorekisterissä ja edustaa vieläpä alkupään tuotantoa.

Käyttöönotto on merkitty vuodelle 1965 ja viimeisin katsastus on suoritettu menestyksekkäästi toukokuussa 2021. Myynti-ilmoitus lupailee taattua hymyä – savupilven sankkuutta saa säädettyä kaksitahtimoottorin bensiinin ja öljyn sekoitussuhdetta säätämällä. 

Trabant 601 – Tori Autot
Kermanvalkea Duroplast on säilynyt hienosti eikä pisteosissakaan näyttäisi olevan juuri moitittavaa.

Tuo kaksitahtimoottori on siis 601-mallissa 0,6-litrainen ja tuottaa 16 kilowattia (22 hv) huipputehoa. Sitkeä moottori antaa 51 newtonmetriä huippuvääntöä ja näillä eväin huippunopeutta pitäisi pystyä saavuttamaan noin 100 kilometriä tunnissa. 

Kuvien perusteella kermanvalkea Duroplast näyttäisi säilyneen jokseenkin siistissä kunnossa. Kromiosat kiiltävät komeasti ja pölykapselit istuvat oikein – ulkoasu on lähestulkoon liian hieno.

Trabant 601 – Tori Autot
Sisätilojen tunnelma on harmaa ja odottava. Parempaankin pystyttäisiin, jos vain saisi tehdä.

Sisätilojenkin puolella luotetaan samalla tavoin hillittyihin vaaleisiin sävyihin. Neutraaliin vaaleaan yhdistyy sinertävänharmaalta näyttävää pintaa. Auton myynti-ilmoituksen lisävarustelistaukseen jostain eksynyt ”Paikallaanpitoavustin” tarkoittanee tässä tapauksessa lähinnä kuljettajan vasenta jalkaa.

Trabant tarjoaa kulkuneuvon täysin toiseen maailmaan – ikään kuin rinnakkaistodellisuteen. DDR-Ajoneuvot kokoontuvat 20-22.7.2021 Heinolassa, joten vielä ehtii hankkia itselleen sopivan kulkuneuvon aikamatkalle itään. Näissä kuvissa esiintyy yksi ehdokas. 

Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi 

Luetuimmat