5.7.2021 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Trabant 601 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vauhtipahvi viilettää vuosikymmenten aikana hyvästä ajatuksesta huonoksi vitsiksi. Trabant 601 selittää Saksan yhdistymisen tarpeellisuuden. Kyseessä ei ollut vielä täysin aikansa elänyt tuote, kun ensimmäinen Trabant esiteltiin vuonna 1958. Sachsenringin tehtaan tunnetuin malli Trabant 601 esiteltiin puoluepäivillä noin viisi vuotta myöhemmin. Jo kauan ennen viimeisen mallin tuotannon päättymistä 30. huhtikuuta vuonna 1991 Trabantista oli tullut vitsi. Zwickaussa sijaitsevan Sachsenringin tehtaan ensimmäinen ”Trabant”-perheen tuote oli pieni, poikittain asennetulla moottorilla varustettu, etuvetoinen Trabant P 50 luoden jo jonkinlaista esikuvaa nykypäivän pikkuautoille. Voimanlähteenä toimi 0,5-litrainen ilmajäähdytteinen kaksisylinterinen kaksitahtimoottori. Vuonna 1963 ensiesitelty, ja 1964 sarjatuotantoon päätynyt, Trabant 601 oli jo perheen kolmas edustaja. Trabant on tunnettu osaltaan myös sen hyvin erityislaatuisesta koristaan, sillä pinnat eivät suinkaan ole peltiä. Puuvillajätteistä ja fenolihartsista valmistettu eräänlainen komposiittimuovimateriaali tunteen nimen Duroplast. Sodan jälkeen itäpuolella oli tyydyttävä käyttämään sitä, mitä sattui olemaan saatavilla. Auto sai vuodelle 1962 kehitysaskeleen, kun Trabant P 600 näki päivänvalon 0,6 litran tilavuuteen kasvatettuine moottoreineen. Juuri mikään muu ei sitten muuttunutkaan, mutta tämä riitti pitämään sen tehoiltaan vielä kilpailukykyisenä monien aikalaisten Eurooppalaisten automallien kanssa. Tavaratila kasvoi ja tilat riittivät edelleen neljälle, mutta suuria muutoksia autoon ei saanut tehdä, kun uusi 601 suunniteltiin. Vain kahta vuotta myöhemmin Trabant 601 oli jo sarjatuotannossa, uuden modernin muotonsa kanssa. Tavaratila kasvoi 420 litran vetoisuuteen. Suurinta osaa autosta ei saanut kuitenkaan muuttaa, joten lopulta kyseessä oli lähinnä vanha auto uusissa kuorissa. Tämän myötä alkoikin pienten askelten suuri aika, joka jatkui lähes 30 vuottta. Trabantiin tehtiin pieniä parannuksia, mutta näillä ei ollut kokonaisuuden kannalta juuri merkitystä. Koria tai tekniikkaa ei saanut puoluepoliittista syistä kehittää: tältä näyttää taantumus. Moottori on koeajanut Trabantin sen synnyinmaalla: Itä-Saksassa. Tuo tunnelmapala tiivistää täydellisesti, mistä autossa on kyse. On tärkeä ymmärtää, että Sachsenringin tehtaalla valmistettiin yli 3 miljoonaa Trabantia kansan liikuttamiseksi. Museorekisteröity vuosimallin 1965 Trabant 601 on edustavassa kunnossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytetty erikoisuus – Trabant 601 Vuosimallin 1965 Trabant 601 näyttää kuvissa hienokuntoiselta ja siitä kielii myös korkeahko 5 600 euron hintapyynti. Auto on museorekisterissä ja edustaa vieläpä alkupään tuotantoa. Käyttöönotto on merkitty vuodelle 1965 ja viimeisin katsastus on suoritettu menestyksekkäästi toukokuussa 2021. Myynti-ilmoitus lupailee taattua hymyä – savupilven sankkuutta saa säädettyä kaksitahtimoottorin bensiinin ja öljyn sekoitussuhdetta säätämällä. Kermanvalkea Duroplast on säilynyt hienosti eikä pisteosissakaan näyttäisi olevan juuri moitittavaa. Tuo kaksitahtimoottori on siis 601-mallissa 0,6-litrainen ja tuottaa 16 kilowattia (22 hv) huipputehoa. Sitkeä moottori antaa 51 newtonmetriä huippuvääntöä ja näillä eväin huippunopeutta pitäisi pystyä saavuttamaan noin 100 kilometriä tunnissa. Kuvien perusteella kermanvalkea Duroplast näyttäisi säilyneen jokseenkin siistissä kunnossa. Kromiosat kiiltävät komeasti ja pölykapselit istuvat oikein – ulkoasu on lähestulkoon liian hieno. Sisätilojen tunnelma on harmaa ja odottava. Parempaankin pystyttäisiin, jos vain saisi tehdä. Sisätilojenkin puolella luotetaan samalla tavoin hillittyihin vaaleisiin sävyihin. Neutraaliin vaaleaan yhdistyy sinertävänharmaalta näyttävää pintaa. Auton myynti-ilmoituksen lisävarustelistaukseen jostain eksynyt ”Paikallaanpitoavustin” tarkoittanee tässä tapauksessa lähinnä kuljettajan vasenta jalkaa. Trabant tarjoaa kulkuneuvon täysin toiseen maailmaan – ikään kuin rinnakkaistodellisuteen. DDR-Ajoneuvot kokoontuvat 20-22.7.2021 Heinolassa, joten vielä ehtii hankkia itselleen sopivan kulkuneuvon aikamatkalle itään. Näissä kuvissa esiintyy yksi ehdokas. Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf – kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta