5.7.2021 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Trabant 601 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vauhtipahvi viilettää vuosikymmenten aikana hyvästä ajatuksesta huonoksi vitsiksi. Trabant 601 selittää Saksan yhdistymisen tarpeellisuuden. Kyseessä ei ollut vielä täysin aikansa elänyt tuote, kun ensimmäinen Trabant esiteltiin vuonna 1958. Sachsenringin tehtaan tunnetuin malli Trabant 601 esiteltiin puoluepäivillä noin viisi vuotta myöhemmin. Jo kauan ennen viimeisen mallin tuotannon päättymistä 30. huhtikuuta vuonna 1991 Trabantista oli tullut vitsi.Zwickaussa sijaitsevan Sachsenringin tehtaan ensimmäinen ”Trabant”-perheen tuote oli pieni, poikittain asennetulla moottorilla varustettu, etuvetoinen Trabant P 50 luoden jo jonkinlaista esikuvaa nykypäivän pikkuautoille. Voimanlähteenä toimi 0,5-litrainen ilmajäähdytteinen kaksisylinterinen kaksitahtimoottori.Vuonna 1963 ensiesitelty, ja 1964 sarjatuotantoon päätynyt, Trabant 601 oli jo perheen kolmas edustaja.Trabant on tunnettu osaltaan myös sen hyvin erityislaatuisesta koristaan, sillä pinnat eivät suinkaan ole peltiä. Puuvillajätteistä ja fenolihartsista valmistettu eräänlainen komposiittimuovimateriaali tunteen nimen Duroplast. Sodan jälkeen itäpuolella oli tyydyttävä käyttämään sitä, mitä sattui olemaan saatavilla.Auto sai vuodelle 1962 kehitysaskeleen, kun Trabant P 600 näki päivänvalon 0,6 litran tilavuuteen kasvatettuine moottoreineen. Juuri mikään muu ei sitten muuttunutkaan, mutta tämä riitti pitämään sen tehoiltaan vielä kilpailukykyisenä monien aikalaisten Eurooppalaisten automallien kanssa.Tavaratila kasvoi ja tilat riittivät edelleen neljälle, mutta suuria muutoksia autoon ei saanut tehdä, kun uusi 601 suunniteltiin.Vain kahta vuotta myöhemmin Trabant 601 oli jo sarjatuotannossa, uuden modernin muotonsa kanssa. Tavaratila kasvoi 420 litran vetoisuuteen. Suurinta osaa autosta ei saanut kuitenkaan muuttaa, joten lopulta kyseessä oli lähinnä vanha auto uusissa kuorissa.Tämän myötä alkoikin pienten askelten suuri aika, joka jatkui lähes 30 vuottta. Trabantiin tehtiin pieniä parannuksia, mutta näillä ei ollut kokonaisuuden kannalta juuri merkitystä. Koria tai tekniikkaa ei saanut puoluepoliittista syistä kehittää: tältä näyttää taantumus.Moottori on koeajanut Trabantin sen synnyinmaalla: Itä-Saksassa. Tuo tunnelmapala tiivistää täydellisesti, mistä autossa on kyse. On tärkeä ymmärtää, että Sachsenringin tehtaalla valmistettiin yli 3 miljoonaa Trabantia kansan liikuttamiseksi.Museorekisteröity vuosimallin 1965 Trabant 601 on edustavassa kunnossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Trabant 601Vuosimallin 1965 Trabant 601 näyttää kuvissa hienokuntoiselta ja siitä kielii myös korkeahko 5 600 euron hintapyynti. Auto on museorekisterissä ja edustaa vieläpä alkupään tuotantoa.Käyttöönotto on merkitty vuodelle 1965 ja viimeisin katsastus on suoritettu menestyksekkäästi toukokuussa 2021. Myynti-ilmoitus lupailee taattua hymyä – savupilven sankkuutta saa säädettyä kaksitahtimoottorin bensiinin ja öljyn sekoitussuhdetta säätämällä. Kermanvalkea Duroplast on säilynyt hienosti eikä pisteosissakaan näyttäisi olevan juuri moitittavaa.Tuo kaksitahtimoottori on siis 601-mallissa 0,6-litrainen ja tuottaa 16 kilowattia (22 hv) huipputehoa. Sitkeä moottori antaa 51 newtonmetriä huippuvääntöä ja näillä eväin huippunopeutta pitäisi pystyä saavuttamaan noin 100 kilometriä tunnissa. Kuvien perusteella kermanvalkea Duroplast näyttäisi säilyneen jokseenkin siistissä kunnossa. Kromiosat kiiltävät komeasti ja pölykapselit istuvat oikein – ulkoasu on lähestulkoon liian hieno.Sisätilojen tunnelma on harmaa ja odottava. Parempaankin pystyttäisiin, jos vain saisi tehdä.Sisätilojenkin puolella luotetaan samalla tavoin hillittyihin vaaleisiin sävyihin. Neutraaliin vaaleaan yhdistyy sinertävänharmaalta näyttävää pintaa. Auton myynti-ilmoituksen lisävarustelistaukseen jostain eksynyt ”Paikallaanpitoavustin” tarkoittanee tässä tapauksessa lähinnä kuljettajan vasenta jalkaa.Trabant tarjoaa kulkuneuvon täysin toiseen maailmaan – ikään kuin rinnakkaistodellisuteen. DDR-Ajoneuvot kokoontuvat 20-22.7.2021 Heinolassa, joten vielä ehtii hankkia itselleen sopivan kulkuneuvon aikamatkalle itään. Näissä kuvissa esiintyy yksi ehdokas. Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 17.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: laulaja Olli Lindholmille joskus kuulunut Volvo C70 Coupé 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle