16.1.2023

Käytetyt erikoisuudet: Volkswagen Transporter T3 – armeijan vanha Tölkki

Volkswagen Transporter T3 Syncro Tölkki

Volkswagen Transporter on toiminut jo vuosikymmenien ajan valtion työhevosena, sillä sen palveluksia on hyödyntänyt niin poliisilaitos kuin puolustusvoimatkin.

Volkswagen Transporterin historia on komea ja kunniakas. Vuodesta 1950 asti valmistettu pakettiauto edennyt jo seitsemänteen sukupolveen asti. Transporterin syntymää on käsitelty tarkemmin tässä juttusarjassa muutama vuosi sitten Volkswagen Transporter T1:een liittyvässä osassa.

Pitkä historia ja sen aikana muuttunut maailma näkyy hyvin myös Volkswagen Transporterissa. Automallien lempinimet ovat yksi autoihin liittyvä katoava kansanperinne, joita ei ole enää 2000-luvulla syntynyt takavuosien malliin. Tämä kuvastuu hyvin Transporterien kohdalla, sillä alkupään mallit saivat kansan suussa erilaisia hyvinkin vakiintuneita lisänimiä, joilta ajoneuvon nuoremmat sukupolvet ovat jostain syystä säästyneet.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lukuisten lempinimien Transporter

Volkswagen Transporterin ensimmäinen T1-sukupolvi sai Suomessa lisänimen ”junakeula”, sillä Volkswagenin keula muistutti melko paljon VR:n käytössä ollutta Dr12 -raskasveturia. Kaksikkoa yhdisti ainakin kaksi pyöreää ajovaloa, V-muotoiset keulakoristeet ja kaksiosainen tuulilasi.

Toinen yleinen lempinimi oli myös ”hippipaku”, jolla viitataan auton yleisyyteen 1960- ja 70-luvun hippien käytössä. ”Kleinbus”, eli pikkubussi soveltui hippien käyttöön monistakin syistä. Se oli pröystäilemätön ja sopi siksi käyttäjiensä arvomaailmaan. Lisäksi auto oli käytännöllinen. Se oli helppo ja halpa huoltaa sekä sen kyytiin mahtui paljon matkustajia, sekä sen kyydissä oli mahdollisuus jopa yöpyä.

Seuraava vuonna 1968 tuotantoon päätynyt T2-sukupolvi osakseen hieman epäkorrektimman lempinimen ”terroristipaku”, jolla viitattiin Keski-Euroopan levottomuuksiin 1970-luvulla. Samainen pakettiauto toimi myös Paluu tulevaisuuteen -elokuvassa Libyalaisten nationalistien ajoneuvona, mikä löi varmasti lisää vettä kiukaalle lempinimen suhteen.

Kolmas, eli T3-sukupolvi tunnettiin taas yleisesti lempinimellä ”tölkki”. Pelkkä vilkaisu autoa kohden paljastaa lempinimen taustat, sillä kolmannen sukupolven Transporter oli edeltäjiään kulmikkaampi, suorastaan maitotölkin muotoinen.

Siinä missä edeltäjät olivat suorastaan sympaattisen näköisiä ilmestyksiä, ”tölkki” oli vuorostaan kulmikkaan käytännöllinen. Kulmikkuuden ansiosta pakettiautolle erityisen tärkeitä mittoja saatiin kasvatettua. Lisäksi T3:n käytännöllisyyttä kasvatti nelivetoisen Syncron saapuminen mallistoon.

Volkswagen Transporter T3 Syncro Tölkki

Käytetty erikoisuus: puolustusvoimien vanha Volkswagen Transporter Syncro

Kolmannen sukupolven Volkswagen Transporterin käytännöllisyys pantiin merkille myös puolustusvoimissa, joka otti pakettiauton käyttöön 1980-luvulla. Tölkit ovat tulleet tutuksi monille varusmiespalveluksen aikana, sillä autot olivat armeijan monimuotoisessa käytössä aina 2000-luvun puolelle asti.

Volkswagen Transporter on soveltunut puolustusvoimien käyttöön erinomaisesti, sillä pakettiauto on hoitanut armeijan harmaissa tehtäviä niin ambulanssina, sotilaspoliisiautoina kuin myös henkilöstön ja tavaran kuljetuksessa. Ei siis ihme, että Transporterin seuraavatkin sukupolvet Tölkin jälkeen ovat päätyneet ennemmin tai myöhemmin puolustusvoimien käyttöön.

Volkswagen Transporter T3 Syncro Tölkki

Nykyään T3-sukupolven Transporterit alkavat olla harvinaisuuksia armeijan käytössä, sillä Tölkit on laitettu hiljalleen kierrätykseen puolustusvoimien huutokaupassa, josta ne ovat päätyneet yksityiseen omistukseen. Luultavasti huutokaupan kautta maailmalle on päätynyt myös vuoden 1989 Volkswagen Transporter Syncro, joka on nyt kaupan Sastamalassa.

Transporter ei ole Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjan ensimmäinen yksilö, jolla on takana historiaa puolustusvoimien käytössä. Juttusarjassa on esiintynyt armeijan kalustoa aiemminkin mm. Nasun eli Sisu NA-140BT:nUAZ:n ja Dodge Pickupin muodossa.

Volkswagen Transporter T3 Syncro Tölkki

Kuten Syncron maininta lisänimessä vihjaa, pakettiauto on varustettu nelivedolla. Tölkistä löytyy 2.1-litrainen bensiinimoottori, joka tarjoilee kuljettajalle 82 kilowatin (112 hevosvoiman) tehon. Vaihteisto pakettiautossa on manuaali.

Ajoneuvon alkuperäistä armeija-aikaista käyttötarkoitusta ei kerrota myynti-ilmoituksessa suoraan, mutta ambulanssi voi olla hyvä arvaus. Ambulanssikäytön puolesta puhuu ainakin tavallista korkeampi sisätilan korkeus, takatilan ikkunat ja seinien ylimääräiset lämpöeristeet. Joka tapauksessa tällä hetkellä auton tavaratila on varustettu yhdellä penkkirivillä.

Volkswagen Transporter T3 Syncro Tölkki

Nelivetoinen Tölkki vaihtaisi omistajaa 6500 euron kaupalla. Kaupantekijäisiksi ostaja auton dieselöintiin tarvittavat osat, jos bensiinillä kulkeminen ei maistu.

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot

Luetuimmat