14.1.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Volkswagen Transporter Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Transporter Kleinbus on yhä hipsterauto Kalifornian surffareille ja se on toiminut myös hippielämän symbolina. Alun perin kyseessä oli vain käytännöllinen kuljetusväline. Alkuperäinen Volkswagen Transporter oli merkin koko historian toinen henkilöautomalli ja siitä syystä sen tehtaan sisäinen tunnus oli Typ 2. Transporterin ensimmäinen sukupolvi on luonnollisesti T1, joten oikeammin koko mallinimi olisi Volkswagen Typ2 T1. Emme kuitenkaan ala saivartelemaan sen enempää.Volkswagen Transporter sai alkunsa ideaa seuranneesta paperille tehdystä pikaisesta luonnostelmasta vuonna 1947. Kuvassa on malleista pakettiauto ja pikkubussi.Kuten hyvin tiedämme Volkswagen tuli alun perin tunnetuksi ”kupla-volkkarista”, joka oli tehtaan koodilla ensimmäisenä henkilöautomallina tietenkin Typ 1. Sen tuotannon aikana, vuonna 1947, hollantilainen liikemies ja maahantuoja Ben Pon vieraili Wolfsburgissa Volkswagenin tehtaalla. Hän havaitsi siellä kuplan pohjalevylle rakennetun tavarankuljetusvaunun ja piirsi paperille ehdotelman tavarankuljetukseen käytettävästä ajoneuvosta.Ensimmäisen prototyypin erodynamiikkaa hierottiin tuulitunnelissa ja sen seurauksena syntyi pyöristetty keula ja v-muotoon aseteltu kaksiosainen tuulilasi.Tuota tuherrusta pidetään sittemmin legendaksi muodostuneen Transporterin ensimmäisenä luonnoksena. Tämän jälkeen matkassa oli vielä useampia mutkia ennen kuin auto alkoi olemaan lähellä valmistumista. Vuoden 1948 aikana ehdittiin hioa aerodynamiikkaa Braunschweigin teknisen yliopiston tuulitunnelissa, jossa ilmanvastuksesta saatiin siedettävä keulaa pyöristämällä ja kaksiosaisella v-muotoon asetetulla tuulilasilla ja - muodot joihin useampi kansa myöhemmin ihastui.Pikkubussi, eli Kleinbus, oli varustettu kahdella kulkua helpottavalla kyljessä sijaitsevalla ovella.Ensimmäinen prototyyppi oli valmis käyttöönottoa varten vuonna 1949. Pian kävi kuitenkin ilmi, ettei kuplan pohjalevy kestänyt haluttua 750 kilogramman kuormaa. Auton runkoa vahvistettiin ja jatkokehittelystä vastuussa ollut Porsche KG päätti pienentää vaihteiston välityksiä ja rajoittaa huippunopeuden noin 80 kilometrin tuntinopeuteen, jolloin kuplan vastaiskumoottori saatiin riittämään suurempaan ja painavampaan ajoneuvoon.Volkswagen Transporter esiteltiin toimittajille vielä saman vuoden aikana. Pakettiauton lisäksi autosta tehtiin sivuikkunoilla varustettu pikkubussi ihmisten kuljettamiseen. Suuri katto osoittautui sarjatuotannon kannalta haastavaksi, mutta tuotanto alkoi maaliskuussa vuonna 1950.Vielä 60-luvullakin Volkswagen Typ 2 T1 Transporterin ohjaamo oli hyvin pelkistetty ja yksinkertainen.Yhä edelleen Volkswagenilla on tuotannossa Transporter, joka periytyy tästä alkuperäisestä. Valitettavasti muotoilusta katosi kaikki pehmeys jo ajat sitten ja sen korvasi kulmikas käytännöllisyys. Pientä pilkettä on jälleen silmäkulmassa, sillä vuodelle 2022 Volkswagen on luvannut tuotantoon I.D. Buzz -nimeä kantavan sähköisen hippibussikonseptin.Myynnissä olevan yksilön punavalkoisiin ulkopintoihin yhdistyy sininen sisustaverhous. Matot ovat punaiset.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolkswagen Transporter - Käytetty erikoisuusTämän viikon käytetty erikoisuus on vuosimallin 1962 Volkswagen Transporter eli Typ 2 T1 ja tarkemmin näistä Kleinbus. Kleinbus tarkoitti Volkswagenilla pientä bussia, jonka paikkaluku oli seitsemästä yhdeksään ja taaimmaiset istuinrivit poistettavissa suurempaa lastattavuutta silmälläpitäen. Sen punavalkoista ulkoväritystä toistavat sisätiloissa punaiset lattiamatot, mutta istuinverhoilu on sinisenpuhuvaa.Nelisylinterinen ilmajäähdytteinen vastaiskumoottori on eräs Volkswagenin tunnusmerkeistä sekä kuplassa että Transporterissa.Autoa ei ole museorekisteröity, vaikka ikä sen mahdollistaisikin. Myöskään katsastus ei ole kirjoitushetkellä voimassa. Autoon kerrotaan kuitenkin tehtäneen runsaasti kunnostus- ja huoltotoimenpiteitä aina 4000 kilometriä takaperin remontoitua moottoria myöden. Kaupanpäällisinä luvataan myös varaosia tulevia tarpeita silmällä pitäen.Ensimmäisen T1 Transporterin moottori kehittyi koko sen tuotannon ajan. Alun perin noin 1,1-litrainen ilmajäähdytteinen vastaiskumoottori tuotti 25 hevosvoimaa huipputehoa ja 67 newtonmetriä vääntöä. Vaihteisto oli aina nelivaihteinen.Transporter Kleinbusin mittasuhteiden lisäksi myös yksityiskohdissa on jotain kaunista. Käytettävyyden kumppanina muotoilulla on varmasti ollut osansa tämän legendan luomisessa.Vuoden 1962 mallissa tulisi olla moottorin kehitysaskelista kolmas. Nelisylinterinen iskutilavuudeltaan hienoisesti kasvanut moottori tarjosi tuohon aikaan lukemat 34 hevosvoimaa ja 82 newtonmetriä. Tankin tilavuus oli T1 Transporterissa 40 litraa.Vuonna 1950 Transporterin kantavuus oli 750 kilogrammaa - juuri kuten Pon alunperin tahtoikin. Moni asia kehittyi tuotannon aikana. Lähes 4,3 metriä pitkä ja noin 1,8 metriä leveä Volkswagen Transporter omaa kuitenkin jotain maagista - kaikkea ei voi pukea lukuihin.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Audi TT Roadster, Moottorin kesän 2000 avoautovertailun voittaja – Moottori 100 vuotta 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen