14.1.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Volkswagen Transporter Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Transporter Kleinbus on yhä hipsterauto Kalifornian surffareille ja se on toiminut myös hippielämän symbolina. Alun perin kyseessä oli vain käytännöllinen kuljetusväline. Alkuperäinen Volkswagen Transporter oli merkin koko historian toinen henkilöautomalli ja siitä syystä sen tehtaan sisäinen tunnus oli Typ 2. Transporterin ensimmäinen sukupolvi on luonnollisesti T1, joten oikeammin koko mallinimi olisi Volkswagen Typ2 T1. Emme kuitenkaan ala saivartelemaan sen enempää.Volkswagen Transporter sai alkunsa ideaa seuranneesta paperille tehdystä pikaisesta luonnostelmasta vuonna 1947. Kuvassa on malleista pakettiauto ja pikkubussi.Kuten hyvin tiedämme Volkswagen tuli alun perin tunnetuksi ”kupla-volkkarista”, joka oli tehtaan koodilla ensimmäisenä henkilöautomallina tietenkin Typ 1. Sen tuotannon aikana, vuonna 1947, hollantilainen liikemies ja maahantuoja Ben Pon vieraili Wolfsburgissa Volkswagenin tehtaalla. Hän havaitsi siellä kuplan pohjalevylle rakennetun tavarankuljetusvaunun ja piirsi paperille ehdotelman tavarankuljetukseen käytettävästä ajoneuvosta.Ensimmäisen prototyypin erodynamiikkaa hierottiin tuulitunnelissa ja sen seurauksena syntyi pyöristetty keula ja v-muotoon aseteltu kaksiosainen tuulilasi.Tuota tuherrusta pidetään sittemmin legendaksi muodostuneen Transporterin ensimmäisenä luonnoksena. Tämän jälkeen matkassa oli vielä useampia mutkia ennen kuin auto alkoi olemaan lähellä valmistumista. Vuoden 1948 aikana ehdittiin hioa aerodynamiikkaa Braunschweigin teknisen yliopiston tuulitunnelissa, jossa ilmanvastuksesta saatiin siedettävä keulaa pyöristämällä ja kaksiosaisella v-muotoon asetetulla tuulilasilla ja - muodot joihin useampi kansa myöhemmin ihastui.Pikkubussi, eli Kleinbus, oli varustettu kahdella kulkua helpottavalla kyljessä sijaitsevalla ovella.Ensimmäinen prototyyppi oli valmis käyttöönottoa varten vuonna 1949. Pian kävi kuitenkin ilmi, ettei kuplan pohjalevy kestänyt haluttua 750 kilogramman kuormaa. Auton runkoa vahvistettiin ja jatkokehittelystä vastuussa ollut Porsche KG päätti pienentää vaihteiston välityksiä ja rajoittaa huippunopeuden noin 80 kilometrin tuntinopeuteen, jolloin kuplan vastaiskumoottori saatiin riittämään suurempaan ja painavampaan ajoneuvoon.Volkswagen Transporter esiteltiin toimittajille vielä saman vuoden aikana. Pakettiauton lisäksi autosta tehtiin sivuikkunoilla varustettu pikkubussi ihmisten kuljettamiseen. Suuri katto osoittautui sarjatuotannon kannalta haastavaksi, mutta tuotanto alkoi maaliskuussa vuonna 1950.Vielä 60-luvullakin Volkswagen Typ 2 T1 Transporterin ohjaamo oli hyvin pelkistetty ja yksinkertainen.Yhä edelleen Volkswagenilla on tuotannossa Transporter, joka periytyy tästä alkuperäisestä. Valitettavasti muotoilusta katosi kaikki pehmeys jo ajat sitten ja sen korvasi kulmikas käytännöllisyys. Pientä pilkettä on jälleen silmäkulmassa, sillä vuodelle 2022 Volkswagen on luvannut tuotantoon I.D. Buzz -nimeä kantavan sähköisen hippibussikonseptin.Myynnissä olevan yksilön punavalkoisiin ulkopintoihin yhdistyy sininen sisustaverhous. Matot ovat punaiset.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolkswagen Transporter - Käytetty erikoisuusTämän viikon käytetty erikoisuus on vuosimallin 1962 Volkswagen Transporter eli Typ 2 T1 ja tarkemmin näistä Kleinbus. Kleinbus tarkoitti Volkswagenilla pientä bussia, jonka paikkaluku oli seitsemästä yhdeksään ja taaimmaiset istuinrivit poistettavissa suurempaa lastattavuutta silmälläpitäen. Sen punavalkoista ulkoväritystä toistavat sisätiloissa punaiset lattiamatot, mutta istuinverhoilu on sinisenpuhuvaa.Nelisylinterinen ilmajäähdytteinen vastaiskumoottori on eräs Volkswagenin tunnusmerkeistä sekä kuplassa että Transporterissa.Autoa ei ole museorekisteröity, vaikka ikä sen mahdollistaisikin. Myöskään katsastus ei ole kirjoitushetkellä voimassa. Autoon kerrotaan kuitenkin tehtäneen runsaasti kunnostus- ja huoltotoimenpiteitä aina 4000 kilometriä takaperin remontoitua moottoria myöden. Kaupanpäällisinä luvataan myös varaosia tulevia tarpeita silmällä pitäen.Ensimmäisen T1 Transporterin moottori kehittyi koko sen tuotannon ajan. Alun perin noin 1,1-litrainen ilmajäähdytteinen vastaiskumoottori tuotti 25 hevosvoimaa huipputehoa ja 67 newtonmetriä vääntöä. Vaihteisto oli aina nelivaihteinen.Transporter Kleinbusin mittasuhteiden lisäksi myös yksityiskohdissa on jotain kaunista. Käytettävyyden kumppanina muotoilulla on varmasti ollut osansa tämän legendan luomisessa.Vuoden 1962 mallissa tulisi olla moottorin kehitysaskelista kolmas. Nelisylinterinen iskutilavuudeltaan hienoisesti kasvanut moottori tarjosi tuohon aikaan lukemat 34 hevosvoimaa ja 82 newtonmetriä. Tankin tilavuus oli T1 Transporterissa 40 litraa.Vuonna 1950 Transporterin kantavuus oli 750 kilogrammaa - juuri kuten Pon alunperin tahtoikin. Moni asia kehittyi tuotannon aikana. Lähes 4,3 metriä pitkä ja noin 1,8 metriä leveä Volkswagen Transporter omaa kuitenkin jotain maagista - kaikkea ei voi pukea lukuihin.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 17.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: laulaja Olli Lindholmille joskus kuulunut Volvo C70 Coupé 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle