14.1.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Volkswagen Transporter Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Transporter Kleinbus on yhä hipsterauto Kalifornian surffareille ja se on toiminut myös hippielämän symbolina. Alun perin kyseessä oli vain käytännöllinen kuljetusväline. Alkuperäinen Volkswagen Transporter oli merkin koko historian toinen henkilöautomalli ja siitä syystä sen tehtaan sisäinen tunnus oli Typ 2. Transporterin ensimmäinen sukupolvi on luonnollisesti T1, joten oikeammin koko mallinimi olisi Volkswagen Typ2 T1. Emme kuitenkaan ala saivartelemaan sen enempää. Volkswagen Transporter sai alkunsa ideaa seuranneesta paperille tehdystä pikaisesta luonnostelmasta vuonna 1947. Kuvassa on malleista pakettiauto ja pikkubussi. Kuten hyvin tiedämme Volkswagen tuli alun perin tunnetuksi ”kupla-volkkarista”, joka oli tehtaan koodilla ensimmäisenä henkilöautomallina tietenkin Typ 1. Sen tuotannon aikana, vuonna 1947, hollantilainen liikemies ja maahantuoja Ben Pon vieraili Wolfsburgissa Volkswagenin tehtaalla. Hän havaitsi siellä kuplan pohjalevylle rakennetun tavarankuljetusvaunun ja piirsi paperille ehdotelman tavarankuljetukseen käytettävästä ajoneuvosta. Ensimmäisen prototyypin erodynamiikkaa hierottiin tuulitunnelissa ja sen seurauksena syntyi pyöristetty keula ja v-muotoon aseteltu kaksiosainen tuulilasi. Tuota tuherrusta pidetään sittemmin legendaksi muodostuneen Transporterin ensimmäisenä luonnoksena. Tämän jälkeen matkassa oli vielä useampia mutkia ennen kuin auto alkoi olemaan lähellä valmistumista. Vuoden 1948 aikana ehdittiin hioa aerodynamiikkaa Braunschweigin teknisen yliopiston tuulitunnelissa, jossa ilmanvastuksesta saatiin siedettävä keulaa pyöristämällä ja kaksiosaisella v-muotoon asetetulla tuulilasilla ja - muodot joihin useampi kansa myöhemmin ihastui. Pikkubussi, eli Kleinbus, oli varustettu kahdella kulkua helpottavalla kyljessä sijaitsevalla ovella. Ensimmäinen prototyyppi oli valmis käyttöönottoa varten vuonna 1949. Pian kävi kuitenkin ilmi, ettei kuplan pohjalevy kestänyt haluttua 750 kilogramman kuormaa. Auton runkoa vahvistettiin ja jatkokehittelystä vastuussa ollut Porsche KG päätti pienentää vaihteiston välityksiä ja rajoittaa huippunopeuden noin 80 kilometrin tuntinopeuteen, jolloin kuplan vastaiskumoottori saatiin riittämään suurempaan ja painavampaan ajoneuvoon. Volkswagen Transporter esiteltiin toimittajille vielä saman vuoden aikana. Pakettiauton lisäksi autosta tehtiin sivuikkunoilla varustettu pikkubussi ihmisten kuljettamiseen. Suuri katto osoittautui sarjatuotannon kannalta haastavaksi, mutta tuotanto alkoi maaliskuussa vuonna 1950. Vielä 60-luvullakin Volkswagen Typ 2 T1 Transporterin ohjaamo oli hyvin pelkistetty ja yksinkertainen. Yhä edelleen Volkswagenilla on tuotannossa Transporter, joka periytyy tästä alkuperäisestä. Valitettavasti muotoilusta katosi kaikki pehmeys jo ajat sitten ja sen korvasi kulmikas käytännöllisyys. Pientä pilkettä on jälleen silmäkulmassa, sillä vuodelle 2022 Volkswagen on luvannut tuotantoon I.D. Buzz -nimeä kantavan sähköisen hippibussikonseptin. Myynnissä olevan yksilön punavalkoisiin ulkopintoihin yhdistyy sininen sisustaverhous. Matot ovat punaiset. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Volkswagen Transporter - Käytetty erikoisuus Tämän viikon käytetty erikoisuus on vuosimallin 1962 Volkswagen Transporter eli Typ 2 T1 ja tarkemmin näistä Kleinbus. Kleinbus tarkoitti Volkswagenilla pientä bussia, jonka paikkaluku oli seitsemästä yhdeksään ja taaimmaiset istuinrivit poistettavissa suurempaa lastattavuutta silmälläpitäen. Sen punavalkoista ulkoväritystä toistavat sisätiloissa punaiset lattiamatot, mutta istuinverhoilu on sinisenpuhuvaa. Nelisylinterinen ilmajäähdytteinen vastaiskumoottori on eräs Volkswagenin tunnusmerkeistä sekä kuplassa että Transporterissa. Autoa ei ole museorekisteröity, vaikka ikä sen mahdollistaisikin. Myöskään katsastus ei ole kirjoitushetkellä voimassa. Autoon kerrotaan kuitenkin tehtäneen runsaasti kunnostus- ja huoltotoimenpiteitä aina 4000 kilometriä takaperin remontoitua moottoria myöden. Kaupanpäällisinä luvataan myös varaosia tulevia tarpeita silmällä pitäen. Ensimmäisen T1 Transporterin moottori kehittyi koko sen tuotannon ajan. Alun perin noin 1,1-litrainen ilmajäähdytteinen vastaiskumoottori tuotti 25 hevosvoimaa huipputehoa ja 67 newtonmetriä vääntöä. Vaihteisto oli aina nelivaihteinen. Transporter Kleinbusin mittasuhteiden lisäksi myös yksityiskohdissa on jotain kaunista. Käytettävyyden kumppanina muotoilulla on varmasti ollut osansa tämän legendan luomisessa. Vuoden 1962 mallissa tulisi olla moottorin kehitysaskelista kolmas. Nelisylinterinen iskutilavuudeltaan hienoisesti kasvanut moottori tarjosi tuohon aikaan lukemat 34 hevosvoimaa ja 82 newtonmetriä. Tankin tilavuus oli T1 Transporterissa 40 litraa. Vuonna 1950 Transporterin kantavuus oli 750 kilogrammaa - juuri kuten Pon alunperin tahtoikin. Moni asia kehittyi tuotannon aikana. Lähes 4,3 metriä pitkä ja noin 1,8 metriä leveä Volkswagen Transporter omaa kuitenkin jotain maagista - kaikkea ei voi pukea lukuihin. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volkswagen New Beetle Cabriolet – katto auki ja menoksi 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Käytetyt autot ADACin tiepalveluraportti: nämä isot autot ja pakettiautot jättävät eniten tielle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan