15.8.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Ilmavoimien paloautona toiminut Dodge Pickup Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dodge Pickup on elänyt kirjaimellisesti kirjavan elämän. Ansioluettelon suurin referenssi tulee Ilmavoimien palveluksesta. Moottorin Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjassa ollaan tällä viikolla yhtä aikaa niin militaria- kuin pelastusajoneuvojen maailmassa.Juttusarjassa on esiintynyt armeijan kalustoa aiemminkin mm. Nasun eli Sisu NA-140BT:n, UAZ:n ja Volvo Valpin muodossa. Pelastuskalustoa ei ole jostain syystä päätynyt juttusarjaan aiemmin, mutta Moottori on kertonut teille muuten esimerkiksi Helsinki-Vantaan lentoaseman näyttävästä pelastuskalustosta.Tällä viikolla aikamatkaamme 1980-luvun loppupuolelle ja keskitymme puolustusvoimien haaroista lennokkaimpaan, eli ilmavoimiin. Ilmavoimien kalustosta monien ensimmäiset mielikuvat liittyvät usein lentokoneisiin, mutta jotta koneet saadaan nousemaan ilmaan ja laskeutumaan turvallisesti alas, tarvitsee Ilmavoimat myös päivittäiseen toimintaansa erilaisia ajoneuvoja. Ajoneuvoista äärimmäisiä ovat erilaiset pelastusajoneuvot, joita ei (ainakaan toivottavasti) tarvita kovin usein tositoimissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDodge Pickup toi Ilmavoimille palan AmerikkaaMaailma oli 1980-luvulla melko erilainen paikka. Suomessa tämä erilaisuus näkyi mm. siinä, että itärajan takana olevan naapurin nimi oli tuolloin vielä Neuvostoliitto. Ajalle tyypillisesti Suomen armeijallakin oli melko paljon itänaapurista hankittua kalustoa käytössä.Sen sijaan amerikkalainen kalusto oli kylmän sodan aikana huomattavasti harvinaisempaa, kuin mitä se on tänä päivänä. Joitakin poikkeuksia kuitenkin oli, ja yksi niistä oli ”periamerikkalainen” Dodge W350 Pickup, jota Ilmavoimat hankki 1980-luvulla erilaiseen pelastuskäyttöön.Harmillisesti internet ei kerro meille kovin paljoa yksityiskohtia näistä hankinnoista. Pieni salapoliisityö toi kuitenkin ilmi sellaisen yksityiskohdan, että nämä Dodge Pickupit olivat suomalaisten hävittäjälaivueiden käytössä. Hauskana nyanssina mainittakoon sekin, että tuohon aikaan Ilmavoimien hävittäjäkalusto koostui neuvostovalmisteisista MiG-21 ja ruotsalaisista Saab-Draken -hävittäjistä.Ilmavoimien käytössä Dodge W350:t olivat vaihtelevassa käytössä, mutta yleensä niiden tehtävät liittyivät jollain tavalla pelastusajoneuvona olemiseen. Osa Dodgeista oli vaahtoyksiköitä, joissa auton katolla oli jonkinlainen sammutusjärjestelmä, kun taas osa Dodgeista päätyi tavallisen pelastusyksikön tehtäviin. Autot olivat pääasiassa aina maalattuna maastoväreihin.Samaiset Dodget olivat jossain vaiheessa myös melko yleisiä tavallisia lentoasemien paloautoja, eli autot olivat siviilirekisterissä ja normaalin paloauton värityksissä. Puolustusvoimat alkoi hävittää Dodge W350 -kalustoa 2000-luvun alussa, mutta joillakin pienemmillä lentokentillä saattaa törmätä vieläkin näihin Dodgen pelastusajoneuvoihin.Käytetty erikoisuus: Ilmavoimien vanha Dodge W350 PickupTämän viikon käytetty erikoisuus löytyy Pomarkusta, missä kaupan olisi vuosimallin 1984 Dodge W350 Pickup. Auto on Ilmavoimien entinen pelastusyksikkö.Dodgen elämän vaiheet näkee hyvin maalipinnasta, jota on ehtinyt kertyä melko paksulti. Auton alkuperäinen väri on paloautolle tyypillisesti punainen, jonka päälle Ilmavoimat on maalauttanut omat maastokuvionsa. Alkuperäinen punainen maali on kuitenkin nähtävissä mm. auton konetilasta, sekä ovien sisäpuolelta. Ilmavoimien maastokuvioiden päälle on vedetty myyjän mukaan ” jonkinlainen erikoismaalaus” ja tämän päälle viimeisimpänä on vedetty mattamusta maalipinta.Auton mukana tulee jonkinlaisia dokumentteja liittyen Puolustusvoimien historiaan, joiden avulla auton voisi mitä ilmeisemmin halutessaan rekisteröidä siviililiikenteeseen. Vaikka auto on poistunut armeijan käytöstä jo toista kymmentä vuotta sitten, ei tätä autoa ole koskaan rekisteröity siviililiikenteeseen. Ei, vaikka jossain vaiheessa omistajana on ollut Suomen Punainen Risti.Autossa on vielä jonkin verran pelastuskalustoon viittaavia varusteita, joista näkyvimmät lienevät auton katolla ja keulalla olevat hälytysvalot, jotka myös toimivat tarpeen tullen. Oman elämänsä hälytysajoa autolla ei pääse kuitenkaan suorittamaan ainakaan nykyisessä asussa, sillä hälytyssireenin on joku korjannut autosta parempaan talteen. Auto ei sisällä myöskään mitään pelastuskalustoa, eli auto myydään ilman irtaimistoa.Tekniikan puolelta Dodgesta löytyy vähemmän yllättävästi V8-moottori, jota käskytetään automaattivaihteiston avulla. Chryslerin valmistamassa bensiinimoottorissa on iskutilavuutta 5.9-litraa ja se tarjoaa 139 kilowattia (188 hevosvoimaa). Nelivetoisuus mahdollisti pelastustyöt myös lentokenttäolosuhteiden ulkopuolella.Tälle entiselle SA-kalustolle on laitettu 5099 euron hintalappu. Myyjä maalailee Mad Max -henkisen auton soveltuvan esimerkiksi pienpanimon edustusautoksi, tai vaikkapa aihioksi puukaasuautoiluun.Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?