15.8.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Ilmavoimien paloautona toiminut Dodge Pickup Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dodge Pickup on elänyt kirjaimellisesti kirjavan elämän. Ansioluettelon suurin referenssi tulee Ilmavoimien palveluksesta. Moottorin Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjassa ollaan tällä viikolla yhtä aikaa niin militaria- kuin pelastusajoneuvojen maailmassa.Juttusarjassa on esiintynyt armeijan kalustoa aiemminkin mm. Nasun eli Sisu NA-140BT:n, UAZ:n ja Volvo Valpin muodossa. Pelastuskalustoa ei ole jostain syystä päätynyt juttusarjaan aiemmin, mutta Moottori on kertonut teille muuten esimerkiksi Helsinki-Vantaan lentoaseman näyttävästä pelastuskalustosta.Tällä viikolla aikamatkaamme 1980-luvun loppupuolelle ja keskitymme puolustusvoimien haaroista lennokkaimpaan, eli ilmavoimiin. Ilmavoimien kalustosta monien ensimmäiset mielikuvat liittyvät usein lentokoneisiin, mutta jotta koneet saadaan nousemaan ilmaan ja laskeutumaan turvallisesti alas, tarvitsee Ilmavoimat myös päivittäiseen toimintaansa erilaisia ajoneuvoja. Ajoneuvoista äärimmäisiä ovat erilaiset pelastusajoneuvot, joita ei (ainakaan toivottavasti) tarvita kovin usein tositoimissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDodge Pickup toi Ilmavoimille palan AmerikkaaMaailma oli 1980-luvulla melko erilainen paikka. Suomessa tämä erilaisuus näkyi mm. siinä, että itärajan takana olevan naapurin nimi oli tuolloin vielä Neuvostoliitto. Ajalle tyypillisesti Suomen armeijallakin oli melko paljon itänaapurista hankittua kalustoa käytössä.Sen sijaan amerikkalainen kalusto oli kylmän sodan aikana huomattavasti harvinaisempaa, kuin mitä se on tänä päivänä. Joitakin poikkeuksia kuitenkin oli, ja yksi niistä oli ”periamerikkalainen” Dodge W350 Pickup, jota Ilmavoimat hankki 1980-luvulla erilaiseen pelastuskäyttöön.Harmillisesti internet ei kerro meille kovin paljoa yksityiskohtia näistä hankinnoista. Pieni salapoliisityö toi kuitenkin ilmi sellaisen yksityiskohdan, että nämä Dodge Pickupit olivat suomalaisten hävittäjälaivueiden käytössä. Hauskana nyanssina mainittakoon sekin, että tuohon aikaan Ilmavoimien hävittäjäkalusto koostui neuvostovalmisteisista MiG-21 ja ruotsalaisista Saab-Draken -hävittäjistä.Ilmavoimien käytössä Dodge W350:t olivat vaihtelevassa käytössä, mutta yleensä niiden tehtävät liittyivät jollain tavalla pelastusajoneuvona olemiseen. Osa Dodgeista oli vaahtoyksiköitä, joissa auton katolla oli jonkinlainen sammutusjärjestelmä, kun taas osa Dodgeista päätyi tavallisen pelastusyksikön tehtäviin. Autot olivat pääasiassa aina maalattuna maastoväreihin.Samaiset Dodget olivat jossain vaiheessa myös melko yleisiä tavallisia lentoasemien paloautoja, eli autot olivat siviilirekisterissä ja normaalin paloauton värityksissä. Puolustusvoimat alkoi hävittää Dodge W350 -kalustoa 2000-luvun alussa, mutta joillakin pienemmillä lentokentillä saattaa törmätä vieläkin näihin Dodgen pelastusajoneuvoihin.Käytetty erikoisuus: Ilmavoimien vanha Dodge W350 PickupTämän viikon käytetty erikoisuus löytyy Pomarkusta, missä kaupan olisi vuosimallin 1984 Dodge W350 Pickup. Auto on Ilmavoimien entinen pelastusyksikkö.Dodgen elämän vaiheet näkee hyvin maalipinnasta, jota on ehtinyt kertyä melko paksulti. Auton alkuperäinen väri on paloautolle tyypillisesti punainen, jonka päälle Ilmavoimat on maalauttanut omat maastokuvionsa. Alkuperäinen punainen maali on kuitenkin nähtävissä mm. auton konetilasta, sekä ovien sisäpuolelta. Ilmavoimien maastokuvioiden päälle on vedetty myyjän mukaan ” jonkinlainen erikoismaalaus” ja tämän päälle viimeisimpänä on vedetty mattamusta maalipinta.Auton mukana tulee jonkinlaisia dokumentteja liittyen Puolustusvoimien historiaan, joiden avulla auton voisi mitä ilmeisemmin halutessaan rekisteröidä siviililiikenteeseen. Vaikka auto on poistunut armeijan käytöstä jo toista kymmentä vuotta sitten, ei tätä autoa ole koskaan rekisteröity siviililiikenteeseen. Ei, vaikka jossain vaiheessa omistajana on ollut Suomen Punainen Risti.Autossa on vielä jonkin verran pelastuskalustoon viittaavia varusteita, joista näkyvimmät lienevät auton katolla ja keulalla olevat hälytysvalot, jotka myös toimivat tarpeen tullen. Oman elämänsä hälytysajoa autolla ei pääse kuitenkaan suorittamaan ainakaan nykyisessä asussa, sillä hälytyssireenin on joku korjannut autosta parempaan talteen. Auto ei sisällä myöskään mitään pelastuskalustoa, eli auto myydään ilman irtaimistoa.Tekniikan puolelta Dodgesta löytyy vähemmän yllättävästi V8-moottori, jota käskytetään automaattivaihteiston avulla. Chryslerin valmistamassa bensiinimoottorissa on iskutilavuutta 5.9-litraa ja se tarjoaa 139 kilowattia (188 hevosvoimaa). Nelivetoisuus mahdollisti pelastustyöt myös lentokenttäolosuhteiden ulkopuolella.Tälle entiselle SA-kalustolle on laitettu 5099 euron hintalappu. Myyjä maalailee Mad Max -henkisen auton soveltuvan esimerkiksi pienpanimon edustusautoksi, tai vaikkapa aihioksi puukaasuautoiluun.Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt 7.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Advntr, Wkndr, Zeus, Thetis ja Gaia – Kia vie tulevaisuuden maastoon 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 5.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Nissanilla sangen perinnerakkaat setit 5.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Toyota saattaa tuoda jotain Land Cruiser ROX:in kaltaista tuotantoon, jos oikein pidämme siitä 4.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Initium ennakoi jo ensi vuodelle uuden sukupolven vety-Hyundaita – toimintamatkaa yli 650 kilometriä 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat – 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Ajoneuvot VW-konserni sulkee ensimmäisen tehtaansa Euroopassa – Brysselissä valmistetaan Audi Q8 E-Tronia enää helmikuun loppuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 7.11.2024 Käyttötesti Miltä Volvo EX30 tuntuu paatuneen volvoilijan mielestä? 7.11.2024 Moottoripyörät Kevyt seikkailupyörä Suzukilta – DR-Z4S valloittaa metsätiet 7.11.2024 Koeajo Koeajo: Fiat Ducato – vieläkin nykyaikaisempi, mutta onko riittävästi? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista