5.7.2022 Ajoneuvot Käyttötesti: Nissan Qashqai – kansanmaasturi maantiellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Usean päivän roadtrip sen todisti: Qashqai on uskollinen palvelija, joka suorittaa tehtävänsä huomaamatta. Takaluukkua tosin pitää käyttötestiautossa vähän paiskoa. Lapsiperheen muodostaman tilatulikokeen jälkeen Qashqaimme sai huokaista helpotuksesta ja palata hieman pienempien joukkioiden ja tavaramäärien kuljettimeksi. Samalla alkoi käyttötestin viimeinen kuukausi, sillä auto on tarkoitus luovuttaa pois heinäkuun alussa yhteensä puolen vuoden testiajojen jälkeen. Ennen finaalia – ja myöhemmin julkaistavaa laajaa loppuraporttia – halusimme vielä saada kansanmaasturin kesäisistä maantieominaisuuksista kattavan kuvan, joten suuntasimme Itä-Suomeen muutaman päivän turneelle. Pakkaamistahan sekin tietysti teetti. Kahden hengen varustus Suomen arveluttavaan alkusuveen (ennen juhannustahan ei yleensä tiedä, mitä taivaalta seuraavan kahden tunnin aikana tulee) mahtui konttiin kuitenkin enemmän kuin hyvin, eli tällaiseen käyttöön Qashqain ruuma on täysin riittävän kokoinen. Kun välipohjat matkaavat mukana lattiatasoon laskostettuina, tilan pohja on tosin hieman hankalan muotoinen, mutta sovittelemalla siitäkin selviää. Autojääkaapillekin löytyi pistoke tavaratilan puolelta, joten ei muuta kuin matkaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Turhankin kevyttä Viimeistään kesärenkaisiin siirtyminen toukokuun alussa vahvisti sen, että vaikka tämä kolmannen polven Qashqai on kehittynyt edeltäjästään huimasti, ei auto edelleenkään ole mikään ajonautinnon ylistys – pikemminkin vaivaton ja huomaamaton. Kesäkumit tekivät kulusta hieman tukevampaa kuin mitä kitkarenkailla olimme tottuneet, mutta ohjaus on edelleenkin taajamanopeuksissa turhan kevyt, eikä edes siirto urheilullisimpaan tehostuksen asetukseen auta. Ja koska tietynlainen tunnokkuus puuttuu, Qashqaita pikemminkin ajellaan kuin ajetaan: eleetöntä, toki, mutta samalla hivenen tylsää. Maantie- ja moottoritienopeuksissa ohjaus sen sijaan keskittää kelvosti, eikä suuntavakavuudessa ole ongelmia, vaikka tiessä olisi uria ja/tai ilmassa tuulta. Ja pitäähän maantiellä silloin tällöin ohitella myös rekkoja ja muita alinopeudella ajavia. Portaaton vaihteisto – johon on keinotekoisesti luotu ”pykäliä” – tekee homman helpoksi: kaasu pohjaan, jolloin 158-heppainen kone kyllä sinkoaa auton kohtuullisen ripeästi vastaantulijoiden kaistalle, mutta apukuskin makoisat torkut häiriintyvät 1,3-litraisen bensaturbon ahdistuneesta käyntiäänestä. Melutaso tai jousitusmukavuus eivät ole aivan keskeisintä Qashqain ydinosaamisaluetta, sillä rengasääntä ja nypyttämistä esiintyy jonkin verran. Toisaalta monen sadan kilometrin taipaleella näihin asioihin ei enää kiinnittänyt erityistä huomiota, joten eivät seikat aivan päin mäntyäkään ole. Matka-ajon miellyttävyyteen vaikuttavat myös istuimet, jotka jatkavat sitä samaa stooria – mikään paikka ei puutunut eikä jättänyt myöskään toiveille sijaa. Vain pari häiriötä Qashqain ergonomia ja yleinen toimivuus herättävät edelleen ihastusta varsinkin silloin, kun koeajaja siirtyy jostakin Hyundai Ioniq 5:n kaltaisesta sähköihmeestä tutun ja turvallisen Nissanin ratin taakse. Ovenkahvat ovat oikeat, kojelauta täynnä nappuloita ja kosketusnäyttö havainnollinen – kivaa ja käytännöllistä. Pitkää vikalistaa Qashqaista ei taida saada aikaiseksi. Edellisessä numerossa raportoimme satunnaisista voimalinjan nytkähtelyistä pysähdyttäessä, ja keskinäyttö jumitti keväällä kertaalleen. Näiden lisäksi ainoa häiriö on ollut huonosti sulkeutuva takaluukku. Jos sen antaa laskeutua omalla painollaan kiinni, luukku ei yleensä lukitu kunnolla, vaan mittariston keskinäytössä palaa varoitus asian havainnoimiseksi. Useita kertoja onkin tullut noustua uudelleen autosta ja palata voimakkaamman paiskaamisen jälkeen takaisin kuskin pukille. Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Käyttötesti Käyttötesti: loimme Opel Astra Electric -kojelaudan uudelleen 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?