4.6.2022 Ajoneuvot Nissan Qashqai: katumaasturi hyvässä ja pahassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Monelle katumaasturi on varsinainen kirosana, ja monesti kyseisen autoluokan morkkaamiselle on hyvät perusteetkin. Vai onko? Kautta aikain erilaisia kaupunkimaastureita on moitittu, ja vuosia autolehdissäkin ihmeteltiin miksi ihmiset ostavat näitä perinteisten henkilöautojen sijaan – ja oikeastaan ihan syystäkin. Katumaastureita pidetään usein automaattisesti tavallista henkilöautoa enemmän mukavuuspainoitteisina. Näin ei kuitenkaan (ainakaan automaattisesti) ole. Kun korkeamman painopisteen omaavan auton pitäisi käyttäytyä kaarteissa yhtä sujuvasti ja turvallisesti kuin matalamman auton, se tarvitsee jäykempiä alustan komponentteja pitääkseen pyörät tiukasti kadussa. Jäykemmät osat taas luonnollisesti huonontavat ajomukavuutta epätasaisilla pinnoilla. Käyttötesti-Qashqaissamme tämä näkyy muun muassa pienenä nypytyksenä tasaisellakin tiellä. Ja kuten laajassa autotestissämme totesimme (Moottori 9/2021), ei uudenkaan Qashqain alusta erityisen mukava ole, huolimatta kehitysloikasta edeltäjäänsä. Kuitenkin kevään kelirikkoteillä ajellessa japanilainen suosikki on osoittautunut käytännössä yllättävän mukavaksi ajaa. Allekirjoittaneen asuinpaikkakunnalla Pohjois-Savossa useilla seututeillä näkee paikkoja enemmän kuin itse tien pintaa, ja silti reikiä ja töyssyjä on riittämiin. Vaikka kollegat olivat jo kehuneet Qashqaita, auto selvitti varsin karun Pielavedentien yllättävän mukavasti. Vauhdin saattoi pitää jatkuvasti nopeusrajoituksen sallimassa, eikä pahimmatkaan töyssyt tuoneet mieleen ”nyt särkyi varmasti jotain” -fiilistä. Myös hiekkatiellä katumaasturikorista alkoi pitämään, sillä talven jälkeen huonoimman kuntoluokituksen tiet taipuvat usein surunaaman muotoon, eli keskelle tietä jää ikään kuin sorapolanne. Siinä missä matalammilla autoilla piti ajaa tarkasti mahdollisimman reunassa tietä mikäli halusi välttää ikävän soran raapimisen pohjassa, Qashqailla sai mennä miten halusi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Farmarimiehen päänsärky Perheauton käyttötestiin kuuluu luonnollisesti myös perhearki, joten Nissan valikoitui luonnolliseksi valinnaksi puolen viikon koko perheen reissulle. Ja lapsiperheen kevätvarustushan ei ole mitenkään kevyt – ulkovaatteiden osalta on varauduttava niin kylmään, märkään, kuin kuumaankin keliin. Mukana on siis paksua toppahaalaria, kurahousuja, kumppareita, lenkkareita, pipoja, lippiksiä ja niin edespäin.. Ja mielellään tietysti vielä ne varavaatteet. Korkean auton ulkomuoto tuo myös tavan tallaajalle helposti mielikuvan, että katumaasturit olisivat automaattisesti tilavia. Harmi vain, että näin ei kuitenkaan ole. Kun viistoperäisen Qashqain konttiin ahtaa tuplarattaiden rungon ja vielä kaksi erillistä vaunukoppaa, ei hattuhyllyn alle paria irtonyssäkkää enempää tavaraa enää mahdukaan. Hetken mielessä käy romujen siirtäminen omaan farmariautoon, jonne niitä ei tarvitsisi tilan vuoksi edes asetella optimaalisesti. Nissanille on kuitenkin varattu eteläiseen Suomeen renkaanvaihtoaika, joten näillä korteilla on tällä kertaa pelattava. Käytännössä siis jo pakkauksen alkuvaiheessa hattuhylly lentää bumerangina autotallin perälle, jotta kaikki tarvittava saadaan kyytiin. Hetken pään raapimisen ja tetrismäisen survomisen jälkeen tavarat istuvatkin kontissa paikallaan. Autoon ei kuitenkaan saa lisävarusteenakaan aina niin kaivattua tavaratilan verkkoa, joka lisäisi matkustusturvallisuutta huomattavasti, kun romut eivät pääsisi kolaritilanteessakaan lentämään matkustajien päälle. Lisäksi hattuhyllyn poistaminen vähentää tavaratilan eristystä ohjaamosta, joten muutenkin korkeahko rengasmelu kulkeutuu matkalla korviin entistä kovempana. Pisteet tiloista jaetaan siis pitkäkattoisten autojen laariin. Mainittakoon kuitenkin vielä sen verran, että lähes 90 astetta aukeavien takaovien ansiosta lastenistuimet loksahtavat Isofix-kiinnikkeisiin näppärästi, eikä keskimittainen etupenkillä istuva joudu juuri tinkimään omista jalkatiloistaan niiden vuoksi. Helppous ja tylsyys viehättää Korkea kori ei ole siis optimaalinen lähtökohta hyviin ajo-ominaisuuksiin, eikä automaattisesti tiloihinkaan. Insinöörit viilaavat kuitenkin autoista jatkuvasti parempia, ja kehityskaari Qashqain ensimmäisestä sukupolvesta on ollut huikea. Auto on hyvin usein pohjimmiltaan tunnepitoinen päätös, ja jos kuluttaja haluaa itselleen katumaasturin hankkia, niin autonvalmistajan on sopeuduttava siihen. Tai näin ainakin mikäli haluaa tahkota maksimaalista myyntiä. Yksi ikävä trendi katumaastureiden suosiossa tosin on, joka vaikuttaa meihin kaikkiin. Korkeampi auto tarkoittaa välittömästi myös suurempaa ilmanvastusta, joka puolestaan tarkoittaa suurempaa kulutusta – joka tietysti tarkoittaa suurempia päästöjä. Korkeiden autojen suosion nosto onkin näkynyt hitaampana uusien autojen päästöjen laskuna. Siltä osin innokkaiden katumaasturivihaajien valittaminen on oikeutettua. On kuitenkin helppo nähdä, miksi tällaiset syntiset, ja vielä kaiken kukkuraksi syntisen tylsät autot uppoavat massoihin. Keskimäärin Nissanissammekin tuntuu olevan lähes kaikki hyvällä tolalla. Ja täytyy muistaa, että Suomessa uuden auton ostajat ovat usein varttuneempaa ikäluokkaa, jolloin osaa varmasti arvostaa korkealle sijoitettua istuinta. Reissaaville lapsiperheille suosittelen kuitenkin rehdisti pidempikonttista kulkinetta. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: sähkörintamalta ei mitään uutta – Volvo EX30 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan