29.9.2022 Ajoneuvot Käyttötesti: tunnistamaton esine kolahti yllättäen Peugeotin keulaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuntematon lentävä esine osui käyttötestissämme olevan Peugeot 308:n keulaan kesken ruuhkaisen moottoritieliikenteen. Tilanteesta selvittiin säikähdyksellä, vaikka aineksia oli paljon pahempaankin. Maanantainen moottoritiematka Moottorin toimituksesta Helsingin Hämeentieltä pohjoiseen alkaa normaalisti. Pitkälle kaupunkirakenteeseen uurrettu Lahdenväylä starttaa jo muutamien liikennevalojen jälkeen, ja kuten tavallista, kello kuudentoista tienoilla liikennettä riittää kaikille kaistoille miltei tungokseksi asti. Silti väylä vetää hyvin, käytännössä liikutaan nopeusrajoituksen eli 100 km/h tuntumassa. Olen asettanut Peugeot 308 SW Hybrid 180 EAT8 -käyttötestiauton vakionopeudensäätimen suurimpaan sallittuun, ja cruisen mukautuva tutkatoiminto pitää huolen turvavälistä edellä oleviin. Se onkin hyödyllistä, sillä niin edessä kuin takana riittää autoja silmin kantamattomiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yhtäkkinen osuma Kun alitan Kehä I:n ramppihässäkän, kiihdytyskaistalta puskee moottoritielle aina vain lisää työmatkalaisia. Ei ihme, että tämä Nelostien kohta Kehä I:n ja Kehä III:n välillä luokitellaan Suomen kuudenneksi vilkkaimmaksi maantieosuudeksi 70 000 vuorokautisella ajoneuvomäärällään. Teen tulokkaille omalta osaltani tilaa ajamalla kaikkein vasemmanpuoleisimmalla kaistalla, eikä vauhti edelleenkään laske paljonkaan alle tuon edellä mainitun satasen. Sitten, juuri kun Porvoonväylä Kehä I:n jälkeen erkanee Lahdenväylästä ja samansuuntaisten kaistojen määrä kaventuu kahteen, katseeni tarkentuu etuviistossa oikeaa kaistaa ajavaan pakettiautoon. Sen alla pyörii jotain epämääräistä – näyttää aivan suurelta metalliselta kappaleelta – ja ennen kuin ehdin kissaa sanoa, möykky lentää kohti ja osuu kovalla pamauksella Peugeotin keulaan. Parin vaimeamman kolahduksen myötä esine jää taakse, ja vilkaisu taustapeiliin paljastaa sen jääneen pomppimaan kohti seuraavia autoja. Auto toimii normaalisti Tilanne on ohitse oikeastaan ennen kuin ehdin edes tajuta. Jarruttaminen, väistöliikkeestä puhumattakaan, ei tullut tällaisella reaktioajalla kysymykseenkään, ja tapahtuman nopeutta kuvastaa sekin, etteivät myöskään auton törmäysvaroitin tai hätäjarrutus reagoineet asiaan mitenkään. Esineen olemus tai alkuperä jäivät niin ikään mysteeriksi, mutta sen verran ehdin nähdä, että kyseessä oli suurin piirtein tiiliskiven kokoinen kappale. Vaikka osuma oli hyvin kova, hämmästelen sitä, että auto tuntuu toimivan kuten pitääkin: ohjaus ei väpätä, alusta ei täristä eikä ylimääräisiä ääniä kuulu. Jäähdytysnesteen lämpötilakin pysyttelee normaalilla tasolla, eli syylariin ei ilmeisesti ole tullut kontaktia. On silti syytä ajaa vähän ajan päästä moottoritieltä pois tarkastelemaan mahdollisia vaurioita. Nousen autosta jännittynein mielin – miltähän keula näyttää? Helpotus on melkoinen, kun näen rekisterikilven alaosassa mojovan lommon. Siihen se on siis osunut, joten auton tekniikka ei ole ainakaan keulan osalta rikki. Jatkotarkastus korjaamolla Kaikki siis tältä osin hyvin. Kun Peugeot kuitenkin kulki osuman jälkeen vielä esineen ylitse, päätän viedä auton tarkastettavaksi maahantuojan korjaamolle. Näinhän toimitaan testiautojen kanssa yleensä muutenkin, jos jotain odottamatonta sattuu. Jatkotarkastuksen myötä 308 sai edelleen puhtaat paperit. Vauriot rajoittuivat lopulta vääntyneeseen rekisterikilpeen ja sen taustalevyyn – uusi kilpi on jo tilattu – ja kilven takaiseen etupuskurin vähäiseen maalipinnan lohkeiluun. Puskuri ei ihme kyllä haljennut, eikä auton alustastakaan löydetty naarmun naarmua. Kaiken kaikkiaan voikin sanoa, että meillä – ja Peugeotilla – kävi tilanteessa uskomattoman hyvä tuuri. Jos esine olisi osunut auton keulassa johonkin toiseen paikkaan, olisivat joko ajovaloumpio, etupuskuri, jäähdytin tai konepelti olleet vaarassa rikkoutua, ja tämä puolestaan olisi saattanut aiheuttaa käyttötestiimme pitkänkin paussin. Puhumattakaan siitä, jos möykky olisi tullut tuulilasista läpi. Mutta nyt siis sekä auto että kuljettaja ovat kunnossa, joten episodin jälkeen on aika palata normaaliin testirutiiniin. Teksti ja kuva: Jussi Saarinen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 ja ohjelmistorintamalla kaikki hiljaista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe