29.9.2022 Ajoneuvot Käyttötesti: tunnistamaton esine kolahti yllättäen Peugeotin keulaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuntematon lentävä esine osui käyttötestissämme olevan Peugeot 308:n keulaan kesken ruuhkaisen moottoritieliikenteen. Tilanteesta selvittiin säikähdyksellä, vaikka aineksia oli paljon pahempaankin. Maanantainen moottoritiematka Moottorin toimituksesta Helsingin Hämeentieltä pohjoiseen alkaa normaalisti. Pitkälle kaupunkirakenteeseen uurrettu Lahdenväylä starttaa jo muutamien liikennevalojen jälkeen, ja kuten tavallista, kello kuudentoista tienoilla liikennettä riittää kaikille kaistoille miltei tungokseksi asti.Silti väylä vetää hyvin, käytännössä liikutaan nopeusrajoituksen eli 100 km/h tuntumassa. Olen asettanut Peugeot 308 SW Hybrid 180 EAT8 -käyttötestiauton vakionopeudensäätimen suurimpaan sallittuun, ja cruisen mukautuva tutkatoiminto pitää huolen turvavälistä edellä oleviin. Se onkin hyödyllistä, sillä niin edessä kuin takana riittää autoja silmin kantamattomiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYhtäkkinen osumaKun alitan Kehä I:n ramppihässäkän, kiihdytyskaistalta puskee moottoritielle aina vain lisää työmatkalaisia. Ei ihme, että tämä Nelostien kohta Kehä I:n ja Kehä III:n välillä luokitellaan Suomen kuudenneksi vilkkaimmaksi maantieosuudeksi 70 000 vuorokautisella ajoneuvomäärällään.Teen tulokkaille omalta osaltani tilaa ajamalla kaikkein vasemmanpuoleisimmalla kaistalla, eikä vauhti edelleenkään laske paljonkaan alle tuon edellä mainitun satasen.Sitten, juuri kun Porvoonväylä Kehä I:n jälkeen erkanee Lahdenväylästä ja samansuuntaisten kaistojen määrä kaventuu kahteen, katseeni tarkentuu etuviistossa oikeaa kaistaa ajavaan pakettiautoon. Sen alla pyörii jotain epämääräistä – näyttää aivan suurelta metalliselta kappaleelta – ja ennen kuin ehdin kissaa sanoa, möykky lentää kohti ja osuu kovalla pamauksella Peugeotin keulaan. Parin vaimeamman kolahduksen myötä esine jää taakse, ja vilkaisu taustapeiliin paljastaa sen jääneen pomppimaan kohti seuraavia autoja.Auto toimii normaalistiTilanne on ohitse oikeastaan ennen kuin ehdin edes tajuta. Jarruttaminen, väistöliikkeestä puhumattakaan, ei tullut tällaisella reaktioajalla kysymykseenkään, ja tapahtuman nopeutta kuvastaa sekin, etteivät myöskään auton törmäysvaroitin tai hätäjarrutus reagoineet asiaan mitenkään.Esineen olemus tai alkuperä jäivät niin ikään mysteeriksi, mutta sen verran ehdin nähdä, että kyseessä oli suurin piirtein tiiliskiven kokoinen kappale.Vaikka osuma oli hyvin kova, hämmästelen sitä, että auto tuntuu toimivan kuten pitääkin: ohjaus ei väpätä, alusta ei täristä eikä ylimääräisiä ääniä kuulu. Jäähdytysnesteen lämpötilakin pysyttelee normaalilla tasolla, eli syylariin ei ilmeisesti ole tullut kontaktia.On silti syytä ajaa vähän ajan päästä moottoritieltä pois tarkastelemaan mahdollisia vaurioita. Nousen autosta jännittynein mielin – miltähän keula näyttää? Helpotus on melkoinen, kun näen rekisterikilven alaosassa mojovan lommon. Siihen se on siis osunut, joten auton tekniikka ei ole ainakaan keulan osalta rikki.Jatkotarkastus korjaamollaKaikki siis tältä osin hyvin. Kun Peugeot kuitenkin kulki osuman jälkeen vielä esineen ylitse, päätän viedä auton tarkastettavaksi maahantuojan korjaamolle. Näinhän toimitaan testiautojen kanssa yleensä muutenkin, jos jotain odottamatonta sattuu.Jatkotarkastuksen myötä 308 sai edelleen puhtaat paperit. Vauriot rajoittuivat lopulta vääntyneeseen rekisterikilpeen ja sen taustalevyyn – uusi kilpi on jo tilattu – ja kilven takaiseen etupuskurin vähäiseen maalipinnan lohkeiluun. Puskuri ei ihme kyllä haljennut, eikä auton alustastakaan löydetty naarmun naarmua.Kaiken kaikkiaan voikin sanoa, että meillä – ja Peugeotilla – kävi tilanteessa uskomattoman hyvä tuuri. Jos esine olisi osunut auton keulassa johonkin toiseen paikkaan, olisivat joko ajovaloumpio, etupuskuri, jäähdytin tai konepelti olleet vaarassa rikkoutua, ja tämä puolestaan olisi saattanut aiheuttaa käyttötestiimme pitkänkin paussin. Puhumattakaan siitä, jos möykky olisi tullut tuulilasista läpi. Mutta nyt siis sekä auto että kuljettaja ovat kunnossa, joten episodin jälkeen on aika palata normaaliin testirutiiniin.Teksti ja kuva: Jussi SaarinenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.11.2024 Käyttötesti Miltä Volvo EX30 tuntuu paatuneen volvoilijan mielestä? 7.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Advntr, Wkndr, Zeus, Thetis ja Gaia – Kia vie tulevaisuuden maastoon 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 5.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Nissanilla sangen perinnerakkaat setit 5.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Toyota saattaa tuoda jotain Land Cruiser ROX:in kaltaista tuotantoon, jos oikein pidämme siitä 4.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Initium ennakoi jo ensi vuodelle uuden sukupolven vety-Hyundaita – toimintamatkaa yli 650 kilometriä 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat – 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Ajoneuvot VW-konserni sulkee ensimmäisen tehtaansa Euroopassa – Brysselissä valmistetaan Audi Q8 E-Tronia enää helmikuun loppuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 7.11.2024 Käyttötesti Miltä Volvo EX30 tuntuu paatuneen volvoilijan mielestä? 7.11.2024 Moottoripyörät Kevyt seikkailupyörä Suzukilta – DR-Z4S valloittaa metsätiet 7.11.2024 Koeajo Koeajo: Fiat Ducato – vieläkin nykyaikaisempi, mutta onko riittävästi? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista