29.9.2022 Ajoneuvot Käyttötesti: tunnistamaton esine kolahti yllättäen Peugeotin keulaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuntematon lentävä esine osui käyttötestissämme olevan Peugeot 308:n keulaan kesken ruuhkaisen moottoritieliikenteen. Tilanteesta selvittiin säikähdyksellä, vaikka aineksia oli paljon pahempaankin. Maanantainen moottoritiematka Moottorin toimituksesta Helsingin Hämeentieltä pohjoiseen alkaa normaalisti. Pitkälle kaupunkirakenteeseen uurrettu Lahdenväylä starttaa jo muutamien liikennevalojen jälkeen, ja kuten tavallista, kello kuudentoista tienoilla liikennettä riittää kaikille kaistoille miltei tungokseksi asti.Silti väylä vetää hyvin, käytännössä liikutaan nopeusrajoituksen eli 100 km/h tuntumassa. Olen asettanut Peugeot 308 SW Hybrid 180 EAT8 -käyttötestiauton vakionopeudensäätimen suurimpaan sallittuun, ja cruisen mukautuva tutkatoiminto pitää huolen turvavälistä edellä oleviin. Se onkin hyödyllistä, sillä niin edessä kuin takana riittää autoja silmin kantamattomiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYhtäkkinen osumaKun alitan Kehä I:n ramppihässäkän, kiihdytyskaistalta puskee moottoritielle aina vain lisää työmatkalaisia. Ei ihme, että tämä Nelostien kohta Kehä I:n ja Kehä III:n välillä luokitellaan Suomen kuudenneksi vilkkaimmaksi maantieosuudeksi 70 000 vuorokautisella ajoneuvomäärällään.Teen tulokkaille omalta osaltani tilaa ajamalla kaikkein vasemmanpuoleisimmalla kaistalla, eikä vauhti edelleenkään laske paljonkaan alle tuon edellä mainitun satasen.Sitten, juuri kun Porvoonväylä Kehä I:n jälkeen erkanee Lahdenväylästä ja samansuuntaisten kaistojen määrä kaventuu kahteen, katseeni tarkentuu etuviistossa oikeaa kaistaa ajavaan pakettiautoon. Sen alla pyörii jotain epämääräistä – näyttää aivan suurelta metalliselta kappaleelta – ja ennen kuin ehdin kissaa sanoa, möykky lentää kohti ja osuu kovalla pamauksella Peugeotin keulaan. Parin vaimeamman kolahduksen myötä esine jää taakse, ja vilkaisu taustapeiliin paljastaa sen jääneen pomppimaan kohti seuraavia autoja.Auto toimii normaalistiTilanne on ohitse oikeastaan ennen kuin ehdin edes tajuta. Jarruttaminen, väistöliikkeestä puhumattakaan, ei tullut tällaisella reaktioajalla kysymykseenkään, ja tapahtuman nopeutta kuvastaa sekin, etteivät myöskään auton törmäysvaroitin tai hätäjarrutus reagoineet asiaan mitenkään.Esineen olemus tai alkuperä jäivät niin ikään mysteeriksi, mutta sen verran ehdin nähdä, että kyseessä oli suurin piirtein tiiliskiven kokoinen kappale.Vaikka osuma oli hyvin kova, hämmästelen sitä, että auto tuntuu toimivan kuten pitääkin: ohjaus ei väpätä, alusta ei täristä eikä ylimääräisiä ääniä kuulu. Jäähdytysnesteen lämpötilakin pysyttelee normaalilla tasolla, eli syylariin ei ilmeisesti ole tullut kontaktia.On silti syytä ajaa vähän ajan päästä moottoritieltä pois tarkastelemaan mahdollisia vaurioita. Nousen autosta jännittynein mielin – miltähän keula näyttää? Helpotus on melkoinen, kun näen rekisterikilven alaosassa mojovan lommon. Siihen se on siis osunut, joten auton tekniikka ei ole ainakaan keulan osalta rikki.Jatkotarkastus korjaamollaKaikki siis tältä osin hyvin. Kun Peugeot kuitenkin kulki osuman jälkeen vielä esineen ylitse, päätän viedä auton tarkastettavaksi maahantuojan korjaamolle. Näinhän toimitaan testiautojen kanssa yleensä muutenkin, jos jotain odottamatonta sattuu.Jatkotarkastuksen myötä 308 sai edelleen puhtaat paperit. Vauriot rajoittuivat lopulta vääntyneeseen rekisterikilpeen ja sen taustalevyyn – uusi kilpi on jo tilattu – ja kilven takaiseen etupuskurin vähäiseen maalipinnan lohkeiluun. Puskuri ei ihme kyllä haljennut, eikä auton alustastakaan löydetty naarmun naarmua.Kaiken kaikkiaan voikin sanoa, että meillä – ja Peugeotilla – kävi tilanteessa uskomattoman hyvä tuuri. Jos esine olisi osunut auton keulassa johonkin toiseen paikkaan, olisivat joko ajovaloumpio, etupuskuri, jäähdytin tai konepelti olleet vaarassa rikkoutua, ja tämä puolestaan olisi saattanut aiheuttaa käyttötestiimme pitkänkin paussin. Puhumattakaan siitä, jos möykky olisi tullut tuulilasista läpi. Mutta nyt siis sekä auto että kuljettaja ovat kunnossa, joten episodin jälkeen on aika palata normaaliin testirutiiniin.Teksti ja kuva: Jussi SaarinenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Käyttötesti Hämmentävät ja koomiset käännösmokat kiusaavat jälleen käyttötestiautoamme – Dacia Duster 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan on pinnalta kova mutta sisältä pehmeä ajettava 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”