2.5.2022 Ajoneuvot Kesärengastesti: halparenkaalla ei pääse nauttimaan huippuominaisuuksista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin kesärengastestissä tarkkailun alla olivat hinta, laatu ja koko. Testasimme kolme eri kokoista rengasta kahdessa eri hintaluokassa. Testin edellisessä osassa käsittelyssä olivat ominaisuudet märällä kelillä. Tämä erotteli testin renkaat kahteen kategoriaan: ei koon, vaan valmistajan perusteella. Testin selkeä menestyjä oli Michelin ja peräpäätä piteli Star Performer. Tällä kertaa testissä keskityttiin kuiviin ajo-olosuhteisiin, rengasmelun ja ajomukavuuteen. Mukana olivat suorituskykyä lupaavat Michelin Pilot Sport 4 ja Star Performer UHP -renkaat 17-, 18- ja 19-tuumaisina. Arvostelimme renkaiden mukavuutta sekä suomalaisella maantiellä että espanjalaisen rengastestikeskuksen tätä tarkoitusta varten rakennetulla ”mukavuusradalla”, joka sisältää erityyppisiä tienpintoja sekä epätasaisuuksia. Mukavuudessa kärkeen kiilaavat ilmatilaltaan suurimmat eli 17-tuumaiset renkaat. Star Performer suodattaa terävimmät epätasaisuudet parhaiten ja muuttaa ääntään vähiten asfalttilaadun mukaan. Michelinin 17-tuumaisen mukavuus puolestaan on isommissa ärsykkeissä kärkitasoa, mutta mukulakivillä ja epätasaisella tienpinnalla rengas jää Star Performerin mukavuudesta. Suurin Star Performer jää mukavuudessa hännille. Se löytää epätasaisuudet helpoiten, yksittäiset epätasaisuudet tulevat kovimpina tärähdyksinä läpi ja äänikin on voimakkaan kumahtava. 19 tuuman Michelin on sekin varsin kova, mutta kyyti on hallitumpaa ja rengas onnistuu suodattamaan epätasaisuuksia paremmin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Star Performer yllättää melutasolla Melutasoltaan 17-tuumainen Star Performer on korvalle helppo. Äänimaailma on varsin tavanomaista rengasääntä, jonka taajuus vaeltaa vain vähän. 17 tuuman Michelin pitää vastaavasti vähän selkeämpää matalaa ääntä, mutta taajuus ei vaella. Kaarreajon tarkkuudessa ei testirenkaiden kesken synny pahemmin eroa. Kaikki pysyvät tasasäteisessä kaarteessa halutulla ajolinjalla, kun ohjauskulmaa ei muuteta. Muutoin ohjauksissa on kuusikon kesken suuri skaala. Star Performerien ohjaustuntuma jättää varsin paljon toivomisen varaa. 17- ja 18-tuumaisissa esiintyy ohjauksen keskialueella pientä väljyyttä. Renkaat eivät varsinaisesti myöhästy ohjausliikkeestä, mutta eivät myöskään reagoi terävästi. Ääritilannekäytös punnittiin väistökokeilla 100 ja 120 km/h -nopeuksissa. 18-tuumainen on Michelin-kolmikon suvereenein. Se asettuu väistön jälkeen harvinaisen pitävästi takaisin omalle kaistalle – niin loivilla kuin jyrkilläkin ohjausliikkeillä, nopeudesta riippumatta. Myös 17-tuumainen Michelin käyttäytyy hienosti. Star Performereilla väistökoe tuotti huomattavasti enemmän vaikeuksia. Parhaiten käyttäytyvässä 17-tuumaisessa esiintyy asettumisvaiheessa joustoa jo 100 km/h -nopeudessa loivilla ohjausliikkeillä. Jyrkillä ohjausliikkeillä perä ei enää asetu ilman vastaohjausta. Vierintävastuskokeiden tulokset voi kääntää suoraan kulutuslukemiksi. Kuusikon kesken eroa oli harvinaisen vähän. Jos auto esimerkiksi kuluttaa pienimmän vierinvastuksen omaavalla renkaalla (19 tuuman Michelin) 7,0 l/100 km, suurimman vierinvastuksen renkaalla (17 tuuman Star Performer) kulutus on 7,06 l/100 km. Tällaisella erolla ei ole kovinkaan suurta käytännön merkitystä. Kalliimpi on hintansa väärti Koko vaikutti renkaiden ominaisuuksiin, mutta vielä isommat erot muodostuivat rengasmerkeistä. Star Performerit jäivät Michelineille käytännössä kaikissa ajettavuuteen liittyvissä osakokeissa. Kulutuksessa, melussa ja mukavuudessa oli sen sijaan tasaisempaa. Ajamisen hauskuus ja sporttinen fiilis ovat nyt testattujen renkaiden ydinosaamisaluetta: parhaimmillaan näillä eväillä voi parantaa vaikkapa auton heikkoa ohjaustuntoa. Michelinit täyttivät odotukset – ne ovat suorituskykyisiä, minkä myös tuntee ratin takana. 19-tuumainen Star Performer on suorituskykymielessä selvästi kiinalaiskolmikon paras, mutta käytännössä ihan perusrenkaidenkin joukosta löytyy etevämpää ohjaustuntoa ja -tarkkuutta. Kesärengastestimme tuloksiin voit tutustua tarkemmin Moottori-lehden numerossa 5/2022. Teksti: Tuomas Rajala ja Juuso Kallioinen Kuvat: Timo Villanen Testin toteutus: Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Testit Rengastesti: pitoa pakuun – testasimme pakettiautojen kesärenkaat 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Rengastesti Rengastestissä ekorenkaat – ne paremmin pyörivät 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?